Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πακέτο Γιούνκερ: Πώς η λίστα με τα έργα έγινε «λάστιχο»

Σιδηροδρομική Εγνατία, «Εξυπνα Κτίρια», επεκτάσεις μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης είναι μεταξύ των έργων που επιχειρείται να ενταχθούν στο πακέτο Γιούνκερ. Η αρχική λίστα με τα έργα προτεραιότητας και γιατί διαρκώς «αβγατίζει».

Πακέτο Γιούνκερ: Πώς η λίστα με τα έργα έγινε «λάστιχο»

Με νέα έργα, που δεν περιλαμβάνονται στη μη δεσμευτική λίστα των 42 επενδύσεων προτεραιότητας που είχε ανακοινωθεί από το Μέγαρο Μαξίμου, όπως η "Σιδηροδρομική Εγνατία", το συνολικό κόστος της οποίας εκτιμάται στα 10 δισ. ευρώ(!), έχει πλημμυρίσει η ελληνική σελίδα του "πακέτου Γιούνκερ" στον δικτυακό τόπο της Κομισιόν.

Πρόκειται για έργα που δεν είχαν ενταχθεί στη λίστα προτεραιοτήτων αλλά το υπουργείο Υποδομών επιδιώκει να εντάξει στο "πακέτο Γιούνκερ", μολονότι θεωρείται απίθανη η προσέλκυση τέτοιου ύψους ιδιωτικών κεφαλαίων. Εκτός από τη "Σιδηροδρομική Εγνατία", ένα άλλο παράδειγμα είναι η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) μαζί με την εκμετάλλευση σταθμού κρουαζιερόπλοιων στη Σούδα, του προβλήτα 5 στο λιμάνι Ηρακλείου και του λιμανιού της Ρόδου.

Το κόστος κατασκευής του ΒΟΑΚ και αναβάθμισης των τριών λιμανιών υπολογίζεται στο 1,7 δισ. ευρώ, με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να υποστηρίζει πως ο ανάδοχος θα έχει έσοδα από "σκιώδη διόδια" και "πληρωμές διαθεσιμότητας". Στην ουσία, το δημόσιο θα πληρώνει "ενοίκιο" στον παραχωρησιούχο του ΒΟΑΚ, ο οποίος θα εκμεταλλεύεται παράλληλα και τα τρία λιμάνια.

Το μετρό

Για το μετρό της Αθήνας έχουν θέσει υποψηφιότητα χρηματοδότησης τρεις διαφορετικές εργολαβίες, με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών να δείχνουν πως τα έσοδα του παραχωρησιούχου θα προέρχονται και από τα εισιτήρια των επιβατών, παρά τις αρχικές δηλώσεις περί άλλων πηγών εσόδων, όπως «πληρωμές διαθεσιμότητας» κ.λπ.

Το πρώτο έργο, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, αφορά στο τμήμα Αλσος Βεΐκου-Γουδί, μήκους 12,3 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει 14 σταθμούς. Πρόκειται για τους σταθμούς Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδί. Στη ίδια σύμβαση εντάσσεται και η προμήθεια 18 συρμών που θα κινούνται χωρίς οδηγούς και ενός νέου κέντρου συντήρησης/επισκευών του τροχαίου υλικού του μετρό.

Το δεύτερο έργο αφορά στη γραμμή Αλσος Βεΐκου-Περισσός, μήκους 2,6 χιλιομέτρων, με δύο νέους σταθμούς (Νέα Ιωνία, Περισσός) και συνολικού κόστους 220.000.000 ευρώ. Το τρίτο έργο επέκτασης του μετρό Αθήνας αφορά στο τμήμα Ευαγγελισμός-Παγκράτι-Ηλιούπολη, μήκους 4,3 χιλιομέτρων, το οποίο θα περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς (Παγκράτι, Βύρωνας, Ηλιούπολη), με το συνολικό κόστος στα 370.000.000 ευρώ.

Στον κατάλογο των έργων περιλαμβάνονται και τρεις επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης (Δημοκρατίας - Σταυρούπολη - Ευκαρπία, Μίκρα -Αεροδρόμιο και Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός - Κορδελιό), συνολικού προϋπολογισμού 1,32 δισ. ευρώ.

Ενα άλλο ενδιαφέρον έργο που θέλουν να προωθήσουν στο υπουργείο Υποδομών είναι η κατασκευή και εκμετάλλευση 11 μονάδων αφαλάτωσης σε αντίστοιχα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου, 22 μονάδων βιολογικού καθαρισμού καθώς και την αναβάθμιση του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης, με το συνολικό κόστος στα 125.000.00 ευρώ.

Στον κατάλογο των έργων περιλαμβάνονται, πάλι με πρόταση του υπουργείου Υποδομών, και παραχωρήσεις μικρών περιφερειακών αεροδρομίων που δεν έχουν ενταχθεί στη σύμβαση με τη γερμανική Fraport. Για παράδειγμα, προωθείται η αναβάθμιση του αεροδρομίου Χίου με κόστος περί τα 105.000.000 ευρώ μέσω σύμβασης παραχώρησης. Σε άλλη σύμβαση παραχώρησης εντάσσεται η αναβάθμιση των αεροδρομίων Μύλου, Νάξου και Πάρου, εκτιμώμενου κόστους περί τα 75.000.000 ευρώ.

Εντύπωση προκαλεί, πάντως, η απόφαση του υπουργείου Υποδομών να προχωρήσει ως ένα τεράστιο έργο, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, την ενεργειακή αναβάθμιση/εξοικόνομηση σε κτίρια του δημοσίου. Πρόκειται για το έργο "Εξυπνα Δημόσια Κτίρια", μέσω του οποίου ο ανάδοχος θα αναλάβει να εγκαταστήσει "έξυπνους" αισθητήρες σε δημόσια κτίρια για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας, των αναγκών συντήρησης και αναβάθμισης κ.λπ. Εκτιμάται πως με την ολοκλήρωση του έργου, το δημόσιο θα εξοικονομεί περί τα 80.000.000 ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v