Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στις απαλλοτριώσεις θα κριθεί η έγκαιρη παράδοση της Ιόνιας Οδού

Με γοργούς ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες, αλλά ανοικτά μέτωπα σε μόλις τρία χιλιόμετρα του έργου. Ρεκόρ με τη διάνοιξη της σήραγγας Κλόκοβας. Πόσο εκτιμάται το κόστος διέλευσης για τους οδηγούς.

Στις απαλλοτριώσεις θα κριθεί η έγκαιρη παράδοση της Ιόνιας Οδού

Από την έγκαιρη ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, ή την έγκαιρη εκμίσθωση ιδιοκτησιών σε μήκος περί τα 3 χιλιόμετρα που καταγράφονται εμπλοκές, θα κριθεί η έγκαιρη ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, οι εργασίες για την κατασκευή της οποίας προχωρούν με ταχείς ρυθμούς από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Στόχος του υπουργείου Υποδομών και της εταιρείας είναι η λειτουργική παράδοση του οδικού άξονα στα τέλη Μαρτίου 2017, με πλήρη ολοκλήρωση των εργασιών τον Αύγουστο του 2017.

Η τεχνική εταιρεία συμμετέχει κατά 100% στην κατασκευή ενώ ελέγχει και το πλειοψηφικό πακέτο της εταιρείας παραχώρησης Νέα Οδός (διαχειρίζεται την Ιόνια Οδό και το τμήμα Αθήνα - Σκάρφεια του ΠΑΘΕ). Ο διευθύνων σύμβουλος της Νέα Οδός Στέλιος Πενθερουδάκης υποστήριξε την Τρίτη πως η εταιρεία του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναγκαστεί να μισθώσει, με πανάκριβα ενοίκια, περισσότερα από 1.700 στρέμματα κατά μήκος του οδικού άξονα, προκειμένου να κερδίσει χρόνο καθώς οι απαλλοτριώσεις εκκρεμούν σε αρκετά σημεία του οδικού άξονα.

Όπως τονίζουν στελέχη της κοινοπραξίας, το κατασκευαστικό κόστος του έργου παραμένει στο 1,025 δισ. ευρώ, αλλά αυξήθηκε σημαντικά το κόστος των απαλλοτριώσεων και των αποζημιώσεων που κλήθηκε να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο, εξαιτίας των πολυετών καθυστερήσεων. Η τελευταία αναμόρφωση της σύμβασης παραχώρησης υπεγράφη στα μέσα Μαΐου και προβλέπει πρόσθετες καταβολές στις κοινοπραξίες κατασκευής και εκμετάλλευσης του έργου. Μέχρι σήμερα έχουν απορροφηθεί κονδύλια περί τα 790.000.000 ευρώ.

Η Ιόνια Οδός είναι μήκους 196 χιλιομέτρων, με 19 ανισόπεδους κόμβους, 9 σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), 3 κέντρα ελέγχου και συντήρησης, 33 Ανω και 100 Κάτω διαβάσεις και 19 τοίχους αντιστήριξης. Περιλαμβάνει 4 σήραγγες διπλού κλάδου και συγκεκριμένα της Κλόκοβας (2.950 μέτρα), της Μακύνειας (542 μέτρα), της Καλυδώνας (1.200 μέτρα) και της Αμπελιάς (900 μέτρα) καθώς και πέντε μεγάλες γέφυρες μεταξύ των οποίων του Μενιδίου (532 μέτρα), του Τσαγκαρόπουλου (447 μέτρα) και του Ευήνου ποταμού (260 μέτρα).

Η ΤΕΡΝΑ ολοκλήρωσε σε χρόνο-ρεκόρ (σε "παγκόσμιο ρεκόρ" λένε στην εταιρεία) τη διάνοιξη της σήραγγας Κλόκοβας την Τρίτη, δηλαδή ένα από τα πλέον δύσκολα σημεία του έργου, για το οποίο υπήρχαν μάλιστα αμφιβολίες για την έγκαιρη ολοκλήρωση. Τα έργα στη σήραγγα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο και βρίσκονται ήδη στο 65%, με τρεις βάρδιες εργασίας ολόκληρο το 24ωρο. Στο τέλος του καλοκαιριού αναμένεται να παραδοθεί και η παράκαμψη Αμφιλοχίας.

Στο έργο απασχολούνται σήμερα 2.300 εργαζόμενοι με περίπου 1.428 μηχανήματα έργων, με έξι εργοτάξια. Με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, η απόσταση Αντίρριο - Ιωάννινα μειώνεται από 3,5 ώρες σήμερα σε μόλις μία ώρα και σαράντα λεπτά. Ταυτόχρονα αναβαθμίζεται η Δυτική Ελλάδα καθώς συνδέονται τα λιμάνια Πάτρας, Αστακού και Ηγουμενίτσας ενώ βελτιώνεται η προσβασιμότητα σε περιοχές με σημαντικό τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.

Ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης υποστήριξε πως η Ιόνια Οδός επιβεβαιώνει πως "όταν θέλουμε, μπορούμε να κάνουμε θαύματα". Ο ίδιος εμφανίστηκε αισιόδοξος πως "στα 2-3 σημεία που δεν έχουν γίνει απαλλοτριώσεις θα βρούμε τρόπο να ξεπεραστούν τα προβλήματα".

Με θερμά λόγια αναφέρθηκε για το έργο και ο δήμαρχος Ιωαννιτών Θωμάς Μπέγκας. Στις καθυστερήσεις πληρωμών των ιδιοκτητών που απαλλοτριώθηκαν ακίνητα για την κατασκευή του έργου αναφέρθηκαν, όμως, οι δήμαρχοι Ν. Σκουφά και Δωδώνης. Ο δήμαρχος Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης υποστήριξε την Τρίτη πως απαιτείται η ολοκλήρωση παράλληλων έργων, κυρίως σε τμήμα της σημερινής εθνικής οδού καθώς και πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση, ώστε να μη υποστούν σοβαρό πλήγμα περιοχές του δήμου, όπως η παραποτάμια περιοχή, που παρακάμπτονται από το νέο οδικό άξονα.

Κατά μήκος της Ιόνιας Οδού θα λειτουργούν τέσσερις μετωπικοί και πέντε πλευρικοί σταθμοί διοδίων, με το συνολικό κόστος για τους οδηγούς Ι.Χ. στα 12-13 ευρώ. Ο πρώτος σταθμός διοδίων θα λειτουργήσει όταν παραδοθεί και το πρώτο τμήμα του οδικού άξονα και θα είναι πιθανώς ο σταθμός Αγγελοκάστρου.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v