Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΤΧΣ: Τι περιθώρια δράσης έχει ο ΥΠΟΙΚ μετά το πόρισμα

Τι προβλέπει το άρθρο 4Α του νόμου που διέπει τη λειτουργία του ΤΧΣ. Πότε μπορεί να αναπέμψει την αξιολόγηση ο ΥΠΟΙΚ. Το έδαφος για ερμηνείες. Τα κριτήρια της αξιολόγησης. Πως οι Θεσμοί ελέγχουν την επιλογή νέων μελών για τη διοίκηση του ΤΧΣ.

ΤΧΣ: Τι περιθώρια δράσης έχει ο ΥΠΟΙΚ μετά το πόρισμα

Μικρά περιθώρια, με βάση το γράμμα του νόμου, που διευρύνονται, όμως, εφόσον υπεισέλθει κανείς σε ερμηνείες, έχει ο υπουργός Οικονομικών απέναντι στην αξιολόγηση των μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής και του Γενικού Συμβουλίου του ΤΧΣ.

Τυπικά το πόρισμα της αξιολόγησης κατατίθεται σήμερα στον υπουργό Οικονομικών από την Επιτροπή Επιλογής, που διεξήγαγε την αξιολόγηση. Άλλωστε η Επιτροπή συγκροτήθηκε με απόφασή του με κύριες αρμοδιότητες, όπως περιγράφονται στο άρθρο 4Α του ιδρυτικού νόμου του ΤΧΣ, την ετήσια αξιολόγηση των μελών του Γενικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής και την προεπιλογή νέων μελών.

Με βάση τις διατάξεις του παραπάνω άρθρου το πόρισμα της αξιολόγησης είναι δεσμευτικό για τον υπουργό Οικονομικών, εφόσον στοιχειοθετούνται επαρκώς οι λόγοι της ακαταλληλότητας. Ο ΥΠΟΙΚ οφείλει, σε εύλογο χρόνο, να εκδώσει απόφαση απομάκρυνσης όσων μελών κρίνονται ότι δεν πληρούν τα κριτήρια, χωρίς μάλιστα καταβολή αποζημίωσης.

Η μόνη περίπτωση που δεν υποχρεούται να το κάνει είναι, εφόσον διαπιστώσει ότι η αξιολόγηση έχει διενεργηθεί με κριτήρια που δεν εξασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή των στόχων του Ταμείου. Σε αυτή την περίπτωση αναπέμπει την αξιολόγηση. Ο νόμος ορίζει ότι η αξιολόγηση διενεργείται με κριτήρια που καθορίστηκαν από την ίδια την Επιτροπή, συνάδουν, όμως με την ορθή εφαρμογή των στόχων του Ταμείου.

Η αναφορά στην ορθή εφαρμογή των στόχων του Ταμείου είναι αρκετά γενική ώστε να επιδέχεται ερμηνειών. Βασικός στόχος του Ταμείου είναι η συστημική σταθερότητα και η προστασία των κεφαλαίων που έδωσαν στις τράπεζες οι φορολογούμενοι. Η υπηρέτηση του παραπάνω στόχου από στελέχη που κρίνονται κατάλληλα είναι εκ των ων ουκ άνευ όπως βέβαια και η εξασφάλιση της λειτουργίας του ΤΧΣ με συνέχεια στις δομές του.

Σε αντίθεση, πάντως, με ότι ίσχυε μέχρι τον περασμένο Νοέμβριο, η επιτροπή ελέγχεται πλέον από τους θεσμούς και ας διορίζεται από τον ΥΠΟΙΚ καθώς διορίζουν τα τρία μέλη μεταξύ των οποίων και τον πρόεδρο που σε περίπτωση ισοψηφίας έχει την καθοριστική ψήφο.

Η δεύτερη μεγάλη αλλαγή είναι ότι πλέον τη short list των υποψήφιων νέων μελών για το Γενικό Συμβούλιο και την Εκτελεστική Επιτροπή δεν την καταρτίζει το ΥΠΟΙΚ και επιλέγει η Επιτροπή αλλά το αντίστροφο. Δηλαδή η επιτροπή, με τη βοήθεια διεθνώς αναγνωρισμένου συμβούλου, καθορίζει τα προσόντα και τα κριτήρια επιλογής των μελών του Γενικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΤΧΣ.

Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, η Επιτροπή προτείνει στον ΥΠΟΙΚ λίστα των επικρατέστερων υποψηφίων για τη συγκεκριμένη θέση και προσδιορίζει ως και την αμοιβή για κάθε υποψήφιο, εντός προκαθορισμένου εύρους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v