Οδικοί άξονες: Παραδίδονται τα πρώτα νέα τμήματα

Από αυτή την εβδομάδα αρχίζει η παράδοση των πρώτων νέων τμημάτων της Ολυμπίας Οδού, ενώ εντός του εννεαμήνου θα παραδοθούν και τμήματα της Ιόνιας Οδού. Ομως, οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις απειλούν τα χρονοδιαγράμματα.

Οδικοί άξονες: Παραδίδονται τα πρώτα νέα τμήματα

Την Παρασκευή παραδίδεται στην κυκλοφορία το πρώτο τμήμα της Ολυμπίας Οδού (Κόρινθος-Πάτρα), μήκους 20 χιλιομέτρων, από την Αρχαία Κόρινθο μέχρι το Κιάτο που κατασκευάστηκε από την ΤΕΡΝΑ, ενώ μέσα στον Αύγουστο θα δοθεί στην κυκλοφορία και η διπλή σήραγγα του Δερβενίου στο ρεύμα προς Αθήνα, συνολικού μήκους περί το ένα χιλιόμετρο.

Πάντως το συγκεκριμένο τμήμα των 20 χιλιομέτρων είχε "εγκαινιασθεί" και από τον τότε υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοϊδη το 2014!

Όμως, παρά τις προσπάθειες των τεχνικών εταιρειών και το νέο γύρο αποζημιώσεων από το υπουργείο Υποδομών (συνολικού ύψους περί το μισό δισ. ευρώ), θα χρειαστεί ένα θαύμα για την ολοκλήρωση των έργων μέχρι τον Μάρτιο του 2017, όπως έχει συμφωνηθεί με την Κομισιόν.

Τα έργα κινδυνεύουν να μην ολοκληρωθούν εγκαίρως –ειδικά η Ιόνια Οδός και η Ολυμπία Οδός– όχι επειδή καθυστερούν τις εργασίες οι εργολάβοι, αλλά επειδή σχεδόν 17 χρόνια από την έναρξη των (πρώτων) διαγωνισμών δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις!

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών και στους δύο οδικούς άξονες που προαναφέρθηκαν εκκρεμεί περί το 10% των απαλλοτριώσεων, που είναι όμως κρίσιμες για την πλήρη ολοκλήρωση των έργων. Υπάρχουν παραδείγματα όπου ο νέος οδικός άξονας διακόπτεται για περίπου 1.000 μέτρα επειδή επί χρόνια εξετάζονται στα δικαστήρια τα αιτήματα απαλλοτριώσεων. Σε πολλές περιπτώσεις, οι εργολάβοι αναγκάζονται να ενοικιάσουν (ενίοτε και να αγοράσουν!) ακίνητα ώστε να προχωρήσουν εγκαίρως τα έργα.

Η συμφωνία με την Κομισιόν, ώστε να μην αναγκαστεί η Ελλάδα να επιστρέψει κοινοτικά κονδύλια, προβλέπει πως τα έργα θα περατωθούν στις 31 Μαρτίου 2017. Σε ορισμένα εξ’ αυτών, όπως ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και ο άξονας Μαλιακός – Κλειδί, οι εργασίες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί. Ειδικά στον άξονα Μαλιακός – Κλειδί υπάρχουν όμως εκκρεμότητες με τις αποζημιώσεις που ζητούν οι κατασκευαστές και οι εταιρείες διαχείρισης (που συμμετέχουν οι ίδιοι κατασκευαστές).

Επικεφαλής της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί είναι η γερμανική Hochtief (μέλος του ισπανικού ομίλου ACS) η οποία και τηρεί σκληρή στάση. Στους Γερμανούς αποδίδεται και η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της νέας συμφωνίας αποζημιώσεων («πριν επιτάχυνσης», κ.λπ.) στην Ολυμπία Οδό καθώς και εκεί είναι εκ των βασικών μετόχων.

Στην κατασκευαστική αγορά ελπίζουν πως θα τελειώσουν σύντομα οι εκκρεμότητες με τις απαλλοτριώσεις και τα αρχαιολογικά ώστε –με αγώνα δρόμου– να παραδοθούν εγκαίρως οι οδικοί άξονες. Κάποιοι, όμως, θεωρούν πως δύσκολα θα αποφευχθεί το φαινόμενο των Ολυμπιακών Αγώνων.

Τότε κάποια έργα εμφανίστηκαν ως ολοκληρωμένα, οι ατέλειες καλύφθηκαν με γυψοσανίδες, κ.λπ., και ολοκληρώθηκαν μετά τους Αγώνες…

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v