Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο ΤΧΣ η «καυτή πατάτα» των κόκκινων δανείων

Στόχος η άσκηση πίεσης στις τράπεζες για ενεργότερη διαχείριση. Η αόριστη πρόβλεψη του Μνημονίου και τι δείχνουν οι κινήσεις των θεσμών. Θα δοθεί στο ΤΧΣ δυνατότητα να ζητά αλλαγές στις ομάδες διαχείρισης των NPEs.

Στο ΤΧΣ η «καυτή πατάτα» των κόκκινων δανείων

Την ενεργότερη ανάμειξη του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στο κρίσιμο θέμα της αντιμετώπισης των «προβληματικών» δανείων επιδιώκουν οι θεσμοί, προκειμένου να αυξηθεί η πίεση στις τράπεζες για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων τους κατά 40% ως το τέλος του 2019.

Έχοντας διαμορφώσει την αντίληψη ότι η καθυστέρηση στην αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (Non Performing Exposures - NPEs) δεν οφείλεται μόνο στην κυβέρνηση, αλλά και στην αργή προσαρμογή των τραπεζών, όπως και στην απουσία επαρκούς πίεσης, οι θεσμοί δείχνουν αποφασισμένοι να επιταχύνουν τις εξελίξεις, με παρεμβάσεις που από εδώ και πέρα θα είναι καίριες και ριζικές.

Τα πρώτα μηνύματα εστάλησαν ήδη. Τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΤΧΣ αξιολογήθηκαν ως ανεπαρκή από την Επιτροπή Επιλογής, παρότι το Ταμείο ολοκλήρωσε εντός χρονοδιαγράμματος τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει.

Η εξήγηση που δόθηκε είναι ότι δεν κρίνονται κατάλληλοι για τον νέο ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει το Ταμείο, ο οποίος θα είναι πιο ενεργός στην παρακολούθηση των επιδόσεων των τραπεζών στο μέτωπο της αντιμετώπισης των κόκκινων δανείων.

Παρότι το επικαιροποιημένο Μνημόνιο περιλαμβάνει μια αόριστη αναφορά για την ανάγκη ενεργότερου ρόλου του ΤΧΣ στην παρακολούθηση της διαχείρισης των NPEs, οι προθέσεις των θεσμών έχουν, σύμφωνα με την αγορά, διαφανεί. Οι θεσμοί επιδιώκουν το ΤΧΣ, υπό τη νέα του διοίκηση, να παρεμβαίνει αποτελεσματικά, ανοίγοντας θέματα, ή ασκώντας πίεση για πιο αποτελεσματικές λύσεις.

Υπό συζήτηση είναι το ενδεχόμενο να δοθεί στο Ταμείο η δυνατότητα να ζητά αλλαγές, τόσο στο μοντέλο διαχείρισης, όσο και στους επικεφαλής των υπερδιευθύνσεων για τα NPEs, στην περίπτωση που οι επιδόσεις των τραπεζών είναι υποδεέστερες των στόχων, χωρίς αυτό να οφείλεται σε σημαντικούς εξωγενείς παράγοντες.

Αν περάσει η άποψη των θεσμών, το ΤΧΣ θα λειτουργεί ως «χωροφύλακας» της εποπτείας, παίρνοντας πάνω του την «καυτή πατάτα» των δύσκολων αποφάσεων που πρέπει να εκτελεστούν σε σχέση με το εγχώριο τραπεζικό σύστημα.

Όπως είναι γνωστό, οι τράπεζες θα υποβάλλουν ανά τρίμηνο σε Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) και ΤτΕ τις επιδόσεις τους στο μέτωπο της διαχείρισης των NPEs, που θα ελέγχονται σε σχέση με τους στόχους. Ταυτόχρονα οι επιδόσεις τους θα παρακολουθούνται και από το ΤΧΣ.

Η ΤτΕ θα δημοσιεύει τριμηνιαία συνοπτική έκθεση με την εξέλιξη των βασικών δεικτών επιδόσεων ανά τράπεζα. Θα ορίσει, δε, ομάδα η οποία μεταξύ άλλων θα αξιολογεί τακτικά την απόδοση των τραπεζών όσον αφορά στην επίτευξη των στόχων, προσδιορίζοντας τυχόν εμπόδια που οδηγούν σε μειωμένη απόδοση, με στόχο να συστήνει βελτιωτικές παρεμβάσεις μέσω συστάσεων στα αρμόδια κυβερνητικά όργανα και στις αρχές.

Ο νέος τρόπος λειτουργίας του ΤΧΣ «κουμπώνει» με τις αλλαγές που επέρχονται στις δομές εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών.

Ήδη έχουν αλλάξει τα περισσότερα ανεξάρτητα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων. Τα νέα μέλη, στην πλειοψηφία τους Βορειοευρωπαίοι, θα προεδρεύουν σε όλες τις επιτροπές, έχοντας, μεταξύ άλλων, καθοριστικό λόγο για την πολιτική διαχείρισης κινδύνου που σχετίζεται με την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων.

Ως πρόεδροι των επιτροπών, τα ανεξάρτητα μέλη θα ελέγχουν κρίσιμες αποφάσεις ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να φέρνουν θέματα στα Διοικητικά Συμβούλια, οι ισορροπίες των οποίων θα αλλάξουν μετά την αντικατάσταση περίπου 15 μη εκτελεστικών μελών με πρόσωπα που πληρούν τα κριτήρια του νόμου περί εταιρικής διακυβέρνησης.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v