Σκουρλέτης: Θα βοηθήσει τις δημοπρασίες ηλεκτρικού η τιμή εκκίνησης

Δημιουργούμε τοπίο επιχειρηματικής δραστηριότητας με σαφείς όρους και συμφωνίες «πάνω από το τραπέζι», επισημαίνει ο Π. Σκουρλέτης. Προχωρά το σχέδιό μας για ΑΔΜΗΕ, έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει. Θα ολοκληρωθεί έγκαιρα ο διαχωρισμός των δικτύων στο φυσικό αέριο. Τι λέει για τις δημοπρασίες ηλεκτρικού.

Σκουρλέτης: Θα βοηθήσει τις δημοπρασίες ηλεκτρικού η τιμή εκκίνησης

Η ΔΕΗ μπορεί να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία στον ηλεκτρισμό παρά το άνοιγμα της αγοράς μετά και τις δημοπρασίες πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας σε ιδιώτες, εκτιμά ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Η Άποψη το Σαββατοκύριακο».

Παράλληλα, σημειώνει ότι προχωρά το σχέδιο της κυβέρνησης για τον ΑΔΜΗΕ ενώ εμφανίζεται βέβαιος για έγκαιρη ολοκλήρωση των δικτύων στο φυσικό αέριο. 

Τονίζει ότι η ΝΔ έχει ιδεοληπτική προσέγγιση στις επενδύσεις, υπογραμμίζοντας ότι η κυβέρνηση έχει άλλη πρόταση «και υπό αυτή την έννοια είμαστε επιλεκτικοί».

Το κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

Κύριε υπουργέ έχουμε μπροστά μας έναν κρίσιμο Σεπτέμβριο αναφορικά με την υποχρεωτική πώληση ηλεκτρικής ενέργειας σε ιδιώτες. Η τιμή εκκίνησης της πρώτης δημοπρασίας ορίστηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στα 37,37 ευρώ/MW (σ.σ. τα σημερινά επίπεδα που πωλείται το ρεύμα στην αγορά χονδρικής (Οριακή Τιμή Συστήματος) είναι 42-43 ευρώ). Θεωρείτε ότι η ελκυστική αυτή τιμή θα προσελκύσει επενδύτες;

Σ' αυτό καλούνται να απαντήσουν πρωτίστως και στην πράξη οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι. Ωστόσο, η διαδικασία των δημοπρασιών έχει συγκεκριμένη σκοπιμότητα και είναι λογικό να επιδιώκεται η επιτυχής ολοκλήρωση της κάθε φάσης. Η συγκεκριμένη τιμή σαφώς ορίστηκε προκειμένου να βοηθήσει αυτή τη διαδικασία και πιστεύουμε ότι θα το κατορθώσει.

Σύμφωνα με το Μνημόνιο οι δημοπρασίες για την υποχρεωτική πώληση ενέργειας από τη ΔΕΗ πρέπει να οδηγήσουν σε μείωση κατά 20% του ποσοστού της ΔΕΗ στην αγορά μέχρι το 2017 και κάτω από 50% μέχρι το 2020. Θεωρείτε τον στόχο επιτεύξιμο;

Για την ακρίβεια, η σχετική πρόβλεψη αφορά στη μείωση των μεριδίων λιανικής και χονδρικής, σε ποσοστό κάτω του 50%, έως το 2020. Δεν προβλέπονται ενδιάμεσοι σταθμοί και στόχοι. Αυτοί τέθηκαν στη συνέχεια από εμάς, με την εξειδίκευση που κάναμε στη νομοθετική μας παρέμβαση για τη θέσπιση της διαδικασίας των δημοπρασιών (ΝΟΜΕ). Σας θυμίζω ότι επιλέξαμε αυτή την οδό για το άνοιγμα της αγοράς, αντί τις καταστροφικής εφαρμογής του σχεδίου για τη μικρή ΔΕΗ, που το ακυρώσαμε. Η ΔΕΗ έχει στην παραγωγή μερίδιο περίπου 60% και στη λιανική του ηλεκτρικού ρεύματος περίπου 90%. Τα επόμενα βήματα έχουν προσδιοριστεί και ελπίζουμε να πάνε όλα ομαλά.

Θεωρείτε ότι η ΔΕΗ θα ισχυροποιηθεί μέσα από αυτή την διαδικασία;

Η ισχυροποίηση της ΔΕΗ όμως, δεν έχει να κάνει με αυτή καθ' αυτή τη διαδικασία προσαρμογής στο νέο πλαίσιο για τα ανώτερα μερίδια στην ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Πρόκειται φυσικά για μια πρόκληση, ιδίως όταν η ΔΕΗ σήκωσε το βάρος της βίαιης απελευθέρωσης της αγοράς την τελευταία 15ετία και πληρώνει ακόμη και σήμερα αυτό τον ρόλο της. Η ΔΕΗ μπορεί να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία στην αγορά, διεκδικώντας με τόλμη την παρουσία της σε πολύ περισσότερα πεδία ενεργειακής δραστηριότητας, όπως ΑΠΕ, φυσικό αέριο, επενδύσεις στο εξωτερικό, με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, όπως με συμπράξεις και συνεργασίες με άλλες ενεργειακές επιχειρήσεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ήδη κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.

Είναι στα σχέδια σας η πώληση του ΑΔΜΗΕ ΑΕ;

Πριν από μερικούς μήνες δώσαμε μια σκληρή μάχη για να πείσουμε τους δανειστές μας ότι έχουμε μια καλύτερη πρόταση για τον ΑΔΜΗΕ, από την ιδιωτικοποίησή του κατά 100% ή την πώληση του 66% που είχε νομοθετηθεί και επιχειρηθεί ήδη μία φορά, από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Τα καταφέραμε. Το σχέδιό μας προχωρά, θέτει υπό τον άμεσο έλεγχο του Δημοσίου το 51% του Δικτύου Μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η ΔΕΗ αποζημιώνεται και το νέο σχήμα προβλέπεται να ενδυναμωθεί με την είσοδο ενός ακόμη έμπειρού ευρωπαϊκού διαχειριστή. Είμαστε αισιόδοξοι για τη συνέχεια. Ο ΑΔΜΗΕ έχει ένα σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει, καθώς το ενεργειακό τοπίο μεταβάλλεται ραγδαία και μεγάλα έργα και σχέδια εξαρτώνται από αυτόν προκειμένου να υλοποιηθούν.

Στην αγορά φυσικού αεριού, μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2017 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο νομικός και λειτουργικός διαχωρισμός των δικτύων διανομής Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης και οι εταιρείες φυσικού αεριού θα πρέπει να εισφέρουν τον κλάδο διανομής που έχουν σε νέα ΕΔΑ που θα δημιουργηθεί. Ο στόχος είναι επιτεύξιμος;

Βεβαίως. Πρόκειται για μια διαδικασία που ευελπιστούμε ότι θα λειτουργήσει θετικά ως προς τη δυνατότητα επιλογής προμηθευτή στη λιανική και συνακόλουθα ως προς την επέκταση του δικτύου διανομής. Ταυτόχρονα, αποτελεί βήμα εναρμόνισης με όσα ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η λειτουργία των εταιριών διανομής αερίου είναι πολύ σημαντική, δεδομένου ότι αυτή την περίοδο η ΔΕΠΑ υλοποιεί έναν επιθετικό σχεδιασμό επέκτασης της μεταφορικής δυνατότητας φυσικού αερίου σε πολλές περιοχές της χώρας που σήμερα έχουν αποκλειστεί από αυτό. Η πολιτική μας δεν είναι αποσπασματική, στοχεύουμε σε ένα ντόμινο ανάπτυξης στον ενεργειακό τομέα, που με τη σειρά του θεωρώ ότι θα επιδράσει καθοριστικά στην συνολική προσπάθεια ανάταξης της ελληνικής οικονομίας, στην ανάπτυξη, στην παραγωγική ανασυγκρότηση. Είναι καιρός και υπάρχουν οι προϋποθέσεις, ώστε να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη.

Ο αγωγός ΤΑΡ είναι ένα ισχυρό στοιχείο ανάπτυξης. Στις διαδοχικές συναντήσεις σας με τον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν και με τον διευθύνοντα σύμβουλο του TAP, συζητήσατε το ενδεχόμενο μεταφοράς φυσικού αερίου από το Ισραήλ και την Κύπρο στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας;

Μας έχει δοθεί πολλές φορές η ευκαιρία να συζητήσουμε εντός της ΕΕ και σε συναντήσεις μας με τον κ. Sefcovic για τα ζητήματα της ενεργειακής ασφάλειας. Η διαφοροποίηση των πηγών, αλλά και των οδεύσεων, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, αλλά και κάθε άλλη προοπτική διασύνδεσης εκτιμούμε ότι είναι κύρια θέματα σε αυτό το πεδίο. Η προοπτική της μεταφοράς φυσικού αερίου από το Ισραήλ και την Κύπρο δεν είναι κάτι νέο, απασχολεί τα τρία μέρη εδώ και αρκετά χρόνια και θα συνεχίσει να το κάνει, αφού είναι γνωστό ότι τα μεγάλα ενεργειακά έργα και ειδικότερα η εκμετάλλευση κοιτασμάτων φυσικού αερίου και πετρελαίου, απαιτούν αρκετό χρόνο.

Σε κάθε περίπτωση, οι τρεις χώρες έχουμε αναπτύξει και εξελίσσουμε μια σταθερή, ισχυρή συνεργασία στα ενεργειακά ζητήματα. Σ' αυτό το πλαίσιο αναζητούμε τον καλύτερο τρόπο για την μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας. Εξετάζεται η κατασκευή αγωγού, του EstMed, αλλά και η μεταφορά υπό μορφή LNG. Οι παράμετροι είναι αρκετοί, όπως και τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κάθε λύσης. Το βασικό είναι ότι μπαίνουμε σε μια νέα εποχή. Οι ενεργειακές διασυνδέσεις πολλαπλασιάζονται κι εμείς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης επιδιώκουμε οφέλη για την εθνική οικονομία και τον κάθε πολίτη, αλλά και ενδυνάμωση των σχέσεών μας με τους λαούς της ευρύτερης περιοχής, με πρόσθετο κριτήριο τη σταθερότητα και την ειρήνη.

Η ΝΔ σας κατηγορεί συνεχώς ότι είστε εχθρικά διακείμενοι στις επενδύσεις. Ποιες επενδύσεις είναι ελκυστικές για εσάς;

Η ιδεοληπτική προσέγγιση των επενδύσεων αφορά τη ΝΔ και όχι τη δική μας κυβέρνηση και ειδικότερα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Εάν η δική της πρόταση είναι επενδύσεις ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, τη διάρκεια, την προστιθέμενη αξία στο σύνολο της οικονομίας, τις θέσεις εργασίας, την επίδραση στο περιβάλλον και συνολικά στο οικονομικό γίγνεσθαι, ας τη θέσει στην κρίση των Ελλήνων πολιτών.

Εμείς έχουμε άλλη πρόταση και υπό αυτή την έννοια είμαστε επιλεκτικοί. Γιατί μας ενδιαφέρει η προοπτική των επενδύσεων, η διαδραστικότητα με το περιβάλλον, η μακροπρόθεσμη επίδραση στην οικονομία, οι θέσεις αλλά και οι όροι εργασίας. Αναζητούμε αμοιβαία επωφελείς επενδύσεις και νομίζουμε ότι μπορούμε να το πετύχουμε. Ακόμη περισσότερο, εργαζόμαστε για να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις τέτοιων επενδύσεων.

Επιζητούμε μια ανάπτυξη που θα έχει αντίκρισμα στον κόσμο της εργασίας, δεν θα είναι μόνο θετικοί δείκτες και κέρδη για λίγους. Δημιουργούμε ένα τοπίο επιχειρηματικής δραστηριότητας με σαφείς κανόνες και όρους, με συμφωνίες «πάνω από το τραπέζι». Αυτές οι επενδύσεις είναι ελκυστικές για εμάς και θα διακινδυνέψω να υποθέσω ότι το ίδιο ισχύει και για την πλειονότητα των πολιτών, αλλά και για τα σοβαρά επιχειρηματικά σχήματα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v