Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η τηλεόραση φεύγει οριστικά από το... σαλόνι

Το Διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα αλλάζουν τον τρόπο που βλέπουμε τηλεόραση, με σοβαρές συνέπειες για τηλεοπτικούς σταθμούς, διαφημιστικές εταιρείες και τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Τι δείχνει η φετινή έρευνα της Ericsson.

Η τηλεόραση φεύγει οριστικά από το... σαλόνι

Την ίδια στιγμή που στην Ελλάδα δίνουμε μάχες οπισθοφυλακών, για τη λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), για τον αριθμό των καναλιών ή για τον υποχρεωτικό αριθμό εργαζομένων, η αγορά τηλεοπτικού περιεχομένου αναδιατάσσεται εξαιτίας των φορητών συσκευών και των δικτύων Νέας Γενιάς. Και στους δύο τελευταίους τομείς η Ελλάδα υστερεί, ενώ ειδικά στα δίκτυα Νέας Γενιάς και στην ποιότητα των ευρυζωνικών συνδέσεων μεγαλώνει η απόσταση που μας χωρίζει από την υπόλοιπη Ευρώπη.

Τα στοιχεία για τη χώρα μας από την τελευταία έκθεση της Ericsson (TV & Media Consumerlab Report 2016), που παρουσιάστηκαν προ ημερών, είναι πάντως αποκαλυπτικά.

Δείχνουν, για παράδειγμα, πως στις ηλικίες 16 έως 19 ετών, το 63% του χρόνου παρακολούθησης τηλεοπτικού περιεχομένου γίνεται μέσω φορητών συσκευών. Πρόκειται, φυσικά, κυρίως για βίντεο μέσω του YouTube και άλλες αντίστοιχες υπηρεσίες. Επιβεβαιώνουν, επίσης, τη στροφή προς τη συνδρομητική τηλεόραση (Pay TV), που αποτυπώνουν και οι αριθμοί των πελατών της Nova και της OTE TV.

Διεθνώς, ο χρόνος παρακολούθησης τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω φορητών συσκευών έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια κατά 4 ώρες την εβδομάδα, ενώ για τις παραδοσιακές συσκευές τηλεόρασης έχει μειωθεί κατά 2,5 ώρες την εβδομάδα. Μεταξύ του 2010 και του 2016 η θέαση σύντομων βιντεοκλίπ μέσω YouTube έχει αυξηθεί κατά 80%.

Η κρίση έχει και τις επιπτώσεις της στις δαπάνες των νοικοκυριών για ψυχαγωγία, με την έρευνα της Ericsson να δείχνει πως τα ελληνικά νοικοκυριά ξοδεύουν, κατά μέσο όρο, 53 ευρώ τον μήνα για τηλεόραση, σινεμά και θέατρο.

Αν υπολογίσουμε πως μια συνδρομή Pay TV κοστίζει από 25-45 ευρώ, τότε μπορεί κάποιος να διαπιστώσει εύκολα το ποσό που μένει για θέατρο ή κινηματογράφο…

Πάντως το 21% δήλωσε πως ξοδεύει περισσότερα από πέρυσι, εξέλιξη που αποτυπώνεται και στους αριθμούς των συνδρομητών Pay TV. Η τελευταία, εξαιτίας και της κατάρρευσης των περισσότερων ανοικτών τηλεοπτικών σταθμών, εκτοξεύθηκε καθώς αποτελεί μια προσιτή μορφή διασκέδασης.

Και από τη φετινή έρευνα αποκαλύπτεται η στενή σύνδεση τηλεόρασης και Διαδικτύου, καθώς και η ολοένα αυξανόμενη απαίτηση για διανομή τηλεοπτικού περιεχομένου παντού. Την ίδια στιγμή, πάντως, παραμένει υψηλό το ποσοστό όσων δηλώνουν πως βλέπουν παραδοσιακή τηλεόραση (το 69% δήλωσε πως παρακολουθεί).

Όμως, το 60% των ερωτηθέντων στη φετινή έρευνα δήλωσε πως βλέπει και streaming (δηλαδή βίντεο που μεταδίδονται μέσω Διαδικτύου σε διάφορες συσκευές, από υπολογιστή μέχρι «έξυπνο τηλέφωνο»). To 53% δήλωσε πως επισκέπτεται το YouTube σε ημερήσια βάση, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό όσων το επισκέπτονται τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα εκτοξεύεται στο 86%.

Από την έρευνα προκύπτει, επίσης, πως οι τηλεθεατές δαπανούν το 42% του χρόνου τους για να βλέπουν on demand (κατά παραγγελία) περιεχόμενο, δηλαδή τα βίντεο ή τις τηλεοπτικές σειρές που αυτοί θέλουν, την ώρα που το θέλουν και όχι τα παραδοσιακά τηλεοπτικά κανάλια. Μάλιστα, το 30% των ερωτηθέντων υποστήριξε πως θα «κατανάλωνε» ακόμα μεγαλύτερο περιεχόμενο μέσω φορητών συσκευών, αν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας προσέφεραν πακέτα δεδομένων (data) τα οποία δεν θα «μετρούσαν» τα δεδομένα που κατεβάζουν π.χ. όταν βλέπουν μια τηλεοπτικά σειρά (παρέχουν δηλαδή το λεγόμενο unlimited streaming).

Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως οι Ελληνες δαπανούν περί τα 18 λεπτά ημερησίως ψάχνοντας (στην τηλεόραση, στον υπολογιστή, στο κινητό κ.λπ.) για το τηλεοπτικό περιεχόμενο που θα παρακολουθήσουν. Ο χρόνος που χάνουν για την αναζήτηση video on demand φτάνει και τα 40 λεπτά ημερησίως.

Χαρακτηριστικό της αλλαγής του τρόπου με τον οποίο προωθείται το τηλεοπτικό περιεχόμενο είναι και το γεγονός πως το 86% των ερωτηθέντων υποστήριξε πως θα έβλεπε δύο συνεχόμενα επεισόδια της ίδιας σειράς. Τέτοιο μοντέλο προωθεί π.χ. το Netflix, που σου επιτρέπει να δεις όλα τα επεισόδια ενός κύκλου μιας σειράς μονορούφι!

Υπηρεσίες που επιτρέπουν στους συνδρομητές τους να δουν ένα επεισόδιο ακόμα και δύο ημέρες μετά την ημερομηνία μετάδοσης προσφέρουν ήδη και οι πάροχοι συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας. Στο εξωτερικό, βέβαια, υπάρχουν και πάροχοι που σου δίνουν πρόσβαση στο τηλεοπτικό περιεχόμενο ανεξάρτητα από το πότε το μετέδωσαν, δηλαδή κάποιος συνδρομητής μπορεί να ανατρέξει σε μια εκπομπή που μεταδόθηκε πριν πέντε ή περισσότερα χρόνια.

Η έρευνα της Ericsson έγινε σε 24 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Οι αναλυτές της εταιρείας υποστηρίζουν πως μέχρι το 2020 το 50% της τηλεθέασης θα γίνεται σε φορητές συσκευές, από 40% που είναι σήμερα. Το 50% θα αφορά επίσης υπηρεσίες on demand και το άλλο μισό στην παραδοσιακή τηλεόραση.

Την έρευνα παρουσίασαν χθες η Μαρία Μπούρα, Υπεύθυνη Σχέσεων με την Πολιτεία & τις Ρυθμιστικές Αρχές και Επικοινωνίας Νοτιοανατολικής Ευρώπης, και ο Σωτήρης Βασιλειάδης, Ειδικός στις Πωλήσεις TV & Media για την Ericsson στην περιφέρεια της Μεσογείου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v