Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ερχεται πληρωμή διοδίων με κάρτα

Eντός του εξαμήνου οι οδηγοί θα δουν τους πρώτους σταθμούς διοδίων, όπου θα υπάρχει το σήμα για τη δυνατότητα πληρωμής με κάρτες. Οι νομικές και τεχνικές εκκρεμότητες για γενίκευση του μέτρου.

Ερχεται πληρωμή διοδίων με κάρτα

Εντός του πρώτου εξαμήνου μπορούν να προσφέρουν οι διαχειριστές των οδικών αξόνων πληρωμή διοδίων μέσω πιστωτικών και χρεωστικών καρτών. Σύμφωνα με τον Βασίλη Χαλκιά, πρόεδρο της Hellastron (του κοινού φορέα που έχουν ιδρύσει οι εταιρείες διαχείρισης των οδικών αξόνων) και διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικές Διαδρομές (διαχειρίζεται τους σταθμούς διοδίων της Αττικής Οδού), οι παραχωρησιούχοι είναι έτοιμοι.

Εχουν, όμως, ζητήσει από το υπουργείο Οικονομικών αλλαγές στη νομοθεσία, ώστε π.χ. οι ανέπαφες (χωρίς τη χρήση PIN) συναλλαγές με κάρτα στους σταθμούς διοδίων να καταγράφεται στα βιβλία των εταιρειών, χωρίς να χρειάζεται απόδειξη για τον οδηγό.

"Αν λυθούν οι συγκεκριμένες εκκρεμότητες και ζητήματα που συνδέονται με την εκκαθάριση των συναλλαγών από τις τράπεζες κ.λπ., εμείς στην Αττική Οδό είμαστε διατεθειμένοι να παρέχουμε τη δυνατότητα πληρωμής με κάρτα σε όλους τους σταθμούς διοδίων και σε όλες τις λωρίδες", λέει ο κ. Χαλκιάς.

Σύμφωνα πάντως με τα στελέχη εταιρειών διαχείρισης οδικών αξόνων, υπάρχουν και θέματα που συνδέονται με την ποιότητα των τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων (ειδικά στους σταθμούς διοδίων της περιφέρειας) και την ταχύτητα απόκρισης των πληροφοριακών συστημάτων των τραπεζών.

Για το θέμα είχε υπάρξει και παρέμβαση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, τον περασμένο Σεπτέμβριο, κυρίως επειδή στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. παρέχεται η δυνατότητα πληρωμής διοδίων με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα και επειδή αρκετοί τουρίστες, συνηθισμένοι στη χρήση πλαστικού χρήματος, διαμαρτύρονται.

Εκπρόσωποι των κατασκευαστικών ομίλων που διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες υποστηρίζουν πως οι οδηγοί έχουν και τώρα τη δυνατότητα να πληρώνουν με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα (καθώς και να λαμβάνουν τιμολόγιο) για τη «φόρτιση» του πομποδέκτη πολλαπλών διελεύσεων. Για να «φορτίσουν» με χρήματα τον πομποδέκτη τους, οι οδηγοί σταματούν στα τμήματα εξυπηρέτησης που λειτουργούν στους σταθμούς διοδίων.

Είναι, όμως, διαφορετικό θέμα το να πληρώνεις με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα το ένα ή τα τρία ευρώ που κοστίζει μια διέλευση. Όπως εξηγούν όσοι ασχολούνται με το θέμα, απαιτείται νέος εξοπλισμός τον οποίο έχουν παραγγείλει και θα εγκαταστήσουν εντός του εξαμήνου οι εταιρείες «Νέα Οδός» (εκμεταλλεύεται την Ιόνια Οδό και το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια του οδικού άξονα ΠΑΘΕ) και «Κεντρική Οδός» (διαχειρίζεται τμήμα του ΠΑΘΕ και τον υπό κατασκευή Αξονα Κεντρικής Ελλάδας).

Το πρόβλημα είναι πως σε αρκετούς σταθμούς διοδίων δεν υπάρχει επαρκής τηλεπικοινωνιακή υποδομή για τη σύνδεση με τα συστήματα των τραπεζών. Μάλιστα για κάποιους σταθμούς θα υπάρξει σύνδεση των συστημάτων διαχείρισης που έχουν οι ίδιες οι εταιρείες μέσω δορυφόρου.

Το μεγαλύτερο ζήτημα που εξετάζουν οι εταιρείες που διαχειρίζονται οδικούς άξονες εκτός Αττικής, και γι’ αυτό τον λόγο η εφαρμογή της πληρωμής με κάρτας θα γίνει αρχικά σε κάποιους σταθμούς ώστε να δοκιμαστεί, είναι ο χρόνος εντός του οποίου θα εγκρίνεται μια συναλλαγή. Θα χρειαστούν συσκευές είτε για ανέπαφες συναλλαγές (όπου ο κάτοχος της κάρτας δεν βάζει κωδικό), είτε συσκευές που απαιτούν κωδικό για να γίνει η συναλλαγή. Αν η συναλλαγή καθυστερεί ή δεν γίνεται δεκτή λόγω τηλεπικοινωνιακής αστοχίας, τότε θα αυξάνεται ο εκνευρισμός και οι καθυστερήσεις στα διόδια. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο στοίχημα των παραχωρησιούχων.

Πάντως, εντός του εξαμήνου οι οδηγοί που ταξιδεύουν στους οδικούς άξονες θα δουν τους πρώτους σταθμούς διοδίων όπου θα υπάρχει το σήμα για τη δυνατότητα πληρωμής με κάρτες. Στην αρχή θα λειτουργεί μια λωρίδα για πληρωμή με κάρτα και σε ορισμένους μετωπικούς σταθμούς, ώστε να δοκιμαστεί το σύστημα. Οι εκπρόσωποι των εταιρειών υποστηρίζουν πως σε πολλούς πλευρικούς σταθμούς διοδίων λειτουργεί ήδη αυτοματοποιημένο σύστημα πληρωμής, κυρίως επειδή οι διελεύσεις είναι περιορισμένες και «δεν συμφέρει» -ακόμα και για λόγους ασφαλείας- να υπάρχει άνθρωπος στον σταθμό.

Τι είχε ανακοινώσει ο Συνήγορος του Καταναλωτή

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, «θετική ήταν η ανταπόκριση του συνόλου των ιδιωτικών εταιρειών λειτουργίας διοδίων (παραχωρησιούχων) στην πρόταση της Ανεξάρτητης Αρχής “Συνήγορος του Καταναλωτή” σχετικά με την εγκατάσταση τερματικών αποδοχής καρτών (POS) σε σταθμούς διοδίων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών.

Συγκεκριμένα, λαμβάνοντας αφορμή από την υποβολή σχετικών ερωτημάτων αλλά και παραπόνων από καταναλωτές, ο Συνήγορος του Καταναλωτή επικοινώνησε με τις εταιρείες, προκειμένου να εξετάσουν το ενδεχόμενο εγκατάστασης POS σε τουλάχιστον μία καμπίνα σε κάθε σταθμό διοδίων, έτσι ώστε, κατ' αυτόν τον τρόπο, να παρασχεθεί στους οδηγούς η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε όλα τα διαθέσιμα μέσα πληρωμής για την καταβολή του απαιτούμενου αντιτίμου.

Η πρόταση της Αρχής στηρίχθηκε στην ανάγκη να μπορεί, εκτός των Ελλήνων καταναλωτών, να εξυπηρετηθεί και μεγάλος αριθμός τουριστών από χώρες εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, που πραγματοποιούν διελεύσεις από τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας μας αλλά δεν είναι εφοδιασμένοι με μετρητά, όντας στις περισσότερες περιπτώσεις συνηθισμένοι από την εκτεταμένη χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών στις δικές τους χώρες.

Επισημαίνεται ότι όπου στα κράτη-μέλη υπάρχουν διόδια, η αποδοχή όλων των μέσων πληρωμής, των καρτών συμπεριλαμβανομένων, είναι υποχρεωτική. Πέραν αυτού, η διεύρυνση των μέσων πληρωμής προς την κατεύθυνση της αύξησης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων, όπως οι κάρτες ανέπαφων συναλλαγών, εντάσσεται στο πλαίσιο σχετικών πολιτικών που προωθούνται συστηματικά σε ευρωπαϊκό, όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Οι εταιρείες λειτουργίας διοδίων, τοποθετούμενες επί της πρότασης της αρχής μας, αναγνώρισαν την αξία της ανάγκης κάλυψης των καταναλωτών που θα ήθελαν να εξυπηρετηθούν με τη χρήση κάρτας και δεσμεύθηκαν για την εξέταση της δυνατότητας ύπαρξης ενός τουλάχιστον τερματικού POS σε κάθε σταθμό διοδίων».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v