Πέταξαν για Τεχεράνη τα δύο τελευταία Airbus της κρατικής Ολυμπιακής

Ενώ όλοι περίμεναν πως θα γίνουν παλιοσίδερα, τα δύο τελευταία Airbus A340-300 της κρατικής Ολυμπιακής πέταξαν χθες και προχθές για την Τεχεράνη. Προορίζονται για ανταλλακτικά ή για πτήσεις σε ασιατικές χώρες. Το δεκαετές σίριαλ.

Πέταξαν για Τεχεράνη τα δύο τελευταία Airbus της κρατικής Ολυμπιακής

Την τελευταία τους πτήση, επί ελληνικού εναέριου χώρου, πραγματοποίησαν την Τρίτη και την Τετάρτη τα δύο Airbus A340-300 της κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας, τα οποία αναχώρησαν (το ένα με τρεις από τις τέσσερις μηχανές…) για την Τεχεράνη. Ετσι τελειώνει και το πολυετές σίριαλ με τα δύο αεροσκάφη, που από το 2009 ήταν καθηλωμένα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Οι πληροφορίες για την τύχη που επιφυλάσσει στα δύο αεροπλάνα (με αριθμό κατασκευαστή MSN 292 και 280) η αραβικών συμφερόντων Turboshaft FZE, η οποία τα είχε αγοράσει πέρυσι τον Ιούνιο στον διαγωνισμό του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), είναι συγκεχυμένες.

Κάποιοι λένε πως προορίζονται για ανταλλακτικά, αλλά παράγοντες που παρακολουθούν την υπόθεση επισημαίνουν πως σε μια τέτοια περίπτωση, «δεν είχε κανένα λόγο να δαπανήσει τόσα χρήματα ώστε να τα καταστήσει αξιόπλοα». Θα μπορούσε να τα διαλύσει στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπως συνέβη με τα πρώτα δύο Airbus που πωλήθηκαν στην αμερικανική Apollo Aviation. Στην αγορά ακούγεται, πάντως, ότι πρόκειται να αξιοποιηθούν για πτήσεις από αεροπορική εταιρεία στο Καζακστάν ή το Ιράν.

Η Turboshaft FZE ασχολείται με την πώληση ανταλλακτικών αεροσκαφών και είχε αγοράσει τα αεροπλάνα στον δεύτερο διαγωνισμό έναντι μόλις 4.200.000 δολαρίων. Ο πρώτος διαγωνισμός, στον οποίο ο αγοραστής (η Apollo Aviation) είχε προσφέρει 40.000.000 δολάρια για τέσσερα Airbus A340-400, είχε ακυρωθεί εν μέσω δικαστικών εμπλοκών. Οι Αμερικανοί είχαν προλάβει να πάρουν τα δύο από τα τέσσερα αεροσκάφη και τα άλλα ξέμειναν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Η Apollo Aviation είχε συμφωνήσει να αγοράσει τα τέσσερα Airbus στα τέλη του 2011, αλλά διατηρούσε το δικαίωμα αγοράς έπειτα από τεχνικό έλεγχο. Εξαιτίας των πολιτικών εξελίξεων, η σχετική σύμβαση άργησε να εκτελεστεί, ενώ στο μεταξύ είχαν αλλάξει οι κανονισμοί ασφαλείας και τα αεροσκάφη δεν μπορούσαν πλέον να πετάξουν χωρίς επισκευές! Τότε αποφασίστηκε να τεμαχιστούν στο «Ελ. Βενιζέλος» και τα πρώτα δύο άλλαξαν χέρια τον Νοέμβριο του 2012. Η τεχνική επιθεώρηση των δύο αεροπλάνων που δεν διαλύθηκαν έδειξε βλάβες στους κινητήρες και ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις για τη μείωση του τιμήματος.

Η νέα συμφωνία έκλεισε τελικά στα 9.000.000 δολάρια ανά αεροσκάφος και η σύμβαση κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Το τελευταίο απέρριψε τη νέα συμφωνία τον Σεπτέμβριο του 2013, με αποτέλεσμα να αποχωρήσει η Apollo Aviation και να μείνουν στα αζήτητα τα δύο αεροσκάφη.

Το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε έπειτα από χρόνια σε νέο διαγωνισμό για την πώληση των δύο τελευταίων αεροσκαφών, στον οποίο επικράτησε η Turboshaft FZE υποβάλλοντας προσφορά ύψους 4.200.000 δολαρίων. Μικρότερη προσφορά είχε καταθέσει η εταιρεία Magellan Aviation Services Limited.

Τα δύο αεροσκάφη είχαν αγοραστεί το 1999 από την παλαιά Ολυμπιακή Αεροπορία με χρηματοδοτική μίσθωση. Για τους σκοπούς της χρηματοδοτικής μίσθωσης, είχε συσταθεί κυπριακή εταιρία ειδικού σκοπού, η Ottinger Enterprises Limited (“Ottinger”), λόγω της υποθήκης που είχαν εγγράψει οι δανειστές της παλαιάς Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Το 2005, το Ελληνικό Δημόσιο υπεισήλθε στις συμβάσεις δανεισμού και όλες τις συμπληρωματικές συμβάσεις, υποκαθιστώντας την Ολυμπιακή Αεροπορία. Μολονότι οι υποχρεώσεις από τη χρηματοδοτική μίσθωση αποπληρώθηκαν το 2011, οι τίτλοι ιδιοκτησίας των δύο αεροσκαφών παρέμειναν μέχρι πέρυσι στην κυριότητα της Ottinger.

Μπορεί οι Αμερικανοί της Apollo να είχαν φύγει από καιρό, αλλά ο διαγωνισμός για την πώληση των δύο τελευταίων αεροσκαφών καθυστέρησε επειδή χρειάστηκαν περίπου τρία χρόνια για τη μεταβίβαση των τίτλων κυριότητας των δύο αεροσκαφών από το Ελληνικό Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ. Τελικά η διαδικασία ολοκληρώθηκε πέρυσι και χθες το τελευταίο αεροσκάφος εγκατέλειψε το «Ελευθέριος Βενιζέλος» έπειτα από σχεδόν εννέα χρόνια.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus