Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο σκοτάδι το σχέδιο παραχώρησης της Εγνατίας

Μέχρι τον Ιούνιο αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός παραχώρησης. Ωστόσο οι ενδιαφερόμενοι υποστηρίζουν πως το σχέδιο βρίσκεται ακόμα στα... χαρτιά. Οι εκκρεμότητες με διόδια και συντήρηση.

Στο σκοτάδι το σχέδιο παραχώρησης της Εγνατίας

Για το δεύτερο τρίμηνο του έτους οδεύει η προκήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης της Εγνατίας Οδού από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), αλλά επικρατεί βαθύ σκοτάδι όσον αφορά στους όρους, στο ύψος των διοδίων και άλλες λεπτομέρειες της παραχώρησης.

Είναι χαρακτηριστικό πως προ ημερών αναβλήθηκαν διαγωνισμοί για την κατασκευή των σταθμών διοδίων Αλιάκμονα και Βενέτικου, καθώς δεν έχει αποφασιστεί πού ακριβώς θα χωροθετηθούν. Στην ελλιπή πληροφόρηση αποδίδεται και η απόσταση που τηρούν οι εγχώριοι και διεθνείς κατασκευαστικοί όμιλοι, εκπρόσωποι των οποίων επισημαίνουν πως ενδιαφέρονται, χωρίς να έχουν όμως σοβαρά στοιχεία για τους σχεδιασμούς του ΤΑΙΠΕΔ.

Οι εργαζόμενοι της Εγνατία Οδός ΑΕ, που απεργούν σήμερα, θεωρούν πως δεν έχουν εξαντληθεί όλες οι δυνατότητες αξιοποίησης του οδικού άξονα πριν παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Την ίδια άποψη φαίνεται πως εξέφρασε και ο πρόεδρος της κρατικής εταιρείας Απόστολος Αντωνούδης, ο οποίος συναντήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με τον υπουργό Οικονομίας Ευκλείδη Τσακαλώτο. Μετά τη συνάντηση, ο κ. Αντωνούδης υποστήριξε πως «έχουν πέσει στο τραπέζι και άλλες εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησης της Εγνατίας Οδού», σχετικές με την ανάπτυξη επιμέρους συνεργιών, την ανάπτυξη ΣΔΙΤ για ενεργειακά δίκτυα, την ενεργοποίηση σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών και τη δημιουργία κι εκμετάλλευση υποδομών logistics κατά μήκος του οδικού άξονα, ο οποίος ενώνει τέσσερα σημαντικά λιμάνια.

Οσοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί με τον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ για κατάθεση δεσμευτικών προσφορών στα τέλη του έτους επικεντρώνονται στο χρονοδιάγραμμα για τους νέους σταθμούς διοδίων. Προβλέπεται πως θα κατασκευαστούν δέκα νέοι σταθμοί, οι έξι από τους οποίους πρέπει να λειτουργούν μέχρι το φθινόπωρο, κάτι αδύνατο, όπως εξηγούν. Με βάση το υπό διαπραγμάτευση επικαιροποιημένο μνημόνιο, η κυβέρνηση αναλαμβάνει τη δέσμευση για ταχεία κατασκευή και λειτουργία έξι σταθμών διοδίων (Βενέτικο, Θεσσαλονίκη, Αλιάκμονας, Ασπροβάλτα, Καβάλα και Στρυμονικό) στην Εγνατία Οδό.

Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν πως ακόμα και σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για το πραγματικό κόστος συντήρησης του οδικού άξονα, το οποίο ορισμένοι ανέβαζαν σε 100 εκατ. ευρώ ετησίως. Όπως εξηγούν, «τα 100 εκατ. ευρώ είναι πολύ μεγάλο νούμερο καθώς περιλαμβάνει εκτεταμένες εργασίες βαριάς συντήρησης». Από την άλλη πλευρά, όμως, μέχρι σήμερα δεν έχουν υπάρξει εργασίες βαριάς συντήρησης στην Εγνατία Οδό, ενώ οι δύο εργολαβίες που έχει υπογράψει η ΑΚΤΩΡ αφορούν εργασίες ελαφράς συντήρησης, δηλαδή μικροεπεμβάσεις.

Για την παραχώρηση του οδικού άξονα των 680 χιλιομέτρων έχουν πάντως εκδηλώσει ενδιαφέρον όλοι οι ισχυροί εγχώριοι όμιλοι καθώς και αρκετοί ξένοι. Για παράδειγμα, η γαλλική Vinci θεωρείται σίγουρο πως θα είναι μεταξύ των υποψηφίων, ενώ ενδιαφέρον δείχνει και η γερμανική Hochtief, η οποία σήμερα συμμετέχει σε δύο κοινοπραξίες διαχείρισης οδικών αξόνων (Μαλιακός - Κλειδί και Ολυμπία Οδός).

Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή 10 νέων σταθμών, οι τέσσερις εκ των οποίων θα λειτουργούν στους υπό παραχώρηση κάθετους άξονες. Στη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας πρόκειται να ενταχθούν οι κάθετοι άξονες Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής, Χαλάστρας - Ευζώνων και Λαγκαδά - Προμαχώνα, στους οποίους θα λειτουργούν συνολικά πέντε σταθμοί διοδίων, μαζί με τον σταθμό του Προμαχώνα που ήδη λειτουργεί.

Στην ανακοίνωση που είχε εκδώσει το περασμένο φθινόπωρο το ΤΑΙΠΕΔ για την έναρξη της διαδικασίας, αναφερόταν πως στόχος «είναι η μεγιστοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και η βελτιστοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας ανάθεσης της σύμβασης παραχώρησης υπό όρους δημόσιου συμφέροντος. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που εγκρίθηκε, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του ίδιου έτους».

Χρηματοοικονομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η Alpha Bank, Νομικός Σύμβουλος η δικηγορική εταιρεία Ζέμπερης, Μαρκεζίνης, Λάμπρου και Συνεργάτες και Τεχνικοί Σύμβουλοι η AVARIS Transport Engineers και η NOVUS Consulting Engineers S.A.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v