Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εγγραφο ΕΕ: Πλεόνασμα 3,5% μόνο για το 2018 θέλει το ΔΝΤ

Τι αποκαλύπτει έγγραφο ενός εκ των ευρωπαϊκών θεσμών για το state of play, το οποίο θα παρουσιαστεί στο Eurogroup. Σφίγγει τα λουριά το ΔΝΤ. Πώς ερμηνεύουν τα αρνητικά στοιχεία του 4ου τριμήνου ΕΕ και ΔΝΤ.

Εγγραφο ΕΕ: Πλεόνασμα 3,5% μόνο για το 2018 θέλει το ΔΝΤ

Βρυξέλλες ανταπόκριση

Οι θεσμοί έφυγαν για να επιστρέψουν με άγνωστη προς το παρόν ημερομηνία, όμως οι τρεις πυλώνες των συζητήσεων παραμένουν στο τραπέζι παρά την πρόοδο.

Όπως αποκαλύπτει έγγραφο ενός εκ των τριών ευρωπαϊκών θεσμών, που θα συζητηθεί στο Eurogroup της επόμενης Δευτέρας, το οποίο είδε το Euro2day.gr, παρά την πρόοδο δεν είναι ρεαλιστικό να αναμένεται συμφωνία στις 20 Μαρτίου.

«Καλή πρόοδος σημειώθηκε στη φορολογική διοίκηση (tax administration), στην Ενέργεια, σε προγράμματα απασχόλησης (active labour) και στον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Όμως δεν είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε τεχνική συμφωνία (technical service level agreement) στις 20 Μαρτίου και περισσότερη δουλειά χρειάζεται, συμπεριλαμβανομένης και της δεύτερης αποστολής των θεσμών.

Όπως αναφέρει το έγγραφο, οι τρεις πυλώνες είναι:

1. Η δημοσιονομική προσαρμογή μέχρι και μετά το 2018.

2. Η άμεση νομοθέτηση από πλευράς Ελλάδας.

3. Οι λοιπές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Σφίγγει τα λουριά το ΔΝΤ

Σύμφωνα με το εμπιστευτικό έγγραφο, «Οι θεσμοί, συμπεριλαμβανομένου και του ΔΝΤ, συμπεραίνουν ότι δεν θα χρειαστούν επιπλέον μέτρα για το 2018. Η συζήτηση τώρα επικεντρώνεται για τον ορίζοντα μετά το 2018».

Όμως τα στοιχεία για την ελληνική οικονομία το τέταρτο τρίμηνο του 2016, που έδειξαν ύφεση, φαίνεται πως έκαναν την εκπρόσωπο του ΔΝΤ (μετά από συνεννόηση με τον κ. Τόμσεν) να ανασκευάσει τις απαιτήσεις του και σύμφωνα με το έγγραφο, το Ταμείο «θεωρεί ότι πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% δεν μπορεί να επιτευχθεί μετά το 2018, ούτε για έναν επιπλέον χρόνο».

«Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί διαφωνούν. Πιστεύουμε ότι η αναθεώρηση στοιχείων του 2016 είναι απογοητευτική αλλά δεν πρόκειται να αλλάξει δομικά (fundamentally change) την κατάσταση μέχρι το 2018. Τα ευρωπαϊκά ινστιτούτα θεωρούν ότι το τέταρτο τρίμηνο αντανακλά την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης (reflects the delay of the conclusion of the second review).

Τα μέτρα που συμφωνήθηκαν

Το έγγραφο αναφέρει ότι «οι ελληνικές αρχές τώρα συμφωνούν να εμπλακούν σε πακέτο δημοσιονομικών μέτρων έως και 2% του ΑΕΠ από δύο πηγές εσόδων (two pools of revenues):

1. Η αλλαγή στον φόρο εισοδήματος.

2. Περικοπές στις συντάξεις (additional savings from pensions).

«Αυτό από μόνο του δείχνει αξιοσημείωτη πρόοδο και το πακέτο πρέπει να νομοθετηθεί τώρα, παρά το γεγονός ότι τα μέτρα για τον φόρο εισοδήματος θα εφαρμοστούν το 2019 και οι περικοπές στις συντάξεις το 2020».

Τα αναπτυξιακά μέτρα

Το έγγραφο αναφέρει τις προτάσεις της ελληνικής πλευράς για τα λεγόμενα αντισταθμιστικά μέτρα τα οποία «συζητούνται», χωρίς όμως να αναφέρει εάν οι θεσμοί θα συμφωνήσουν, καθώς έχουν εκφράσει ενστάσεις ότι τα εν λόγω μέτρα αφορούν περιορισμένες ομάδες.

«Υπάρχει συζήτηση για τα αντισταθμιστικά σε τρεις τομείς: μείωση του εταιρικού φόρου, μείωση του ΕΝΦΙΑ και διαφοροποιήσεις στην ετήσια φορολόγηση φυσικών προσώπων. Αυτά αποτελούν μέρος της συνεχιζόμενης συζήτησης και δεν υπάρχει ακόμα συμφωνία».

«Η ελληνική πλευρά έχει επίσης προτείνει αύξηση των κρατικών δαπανών σε ορισμένους τομείς όπως οι αγρότες, η παιδική φτώχεια και η ανεργία στους νέους», αναφέρει το έγγραφο και σημειώνει ότι κονδύλια για αυτά μπορούν να συμφωνηθούν με την Παγκόσμια Τράπεζα.

Νομοθέτηση μια κι έξω

Όσο για το εάν θα μπορέσει η κυβέρνηση να νομοθετήσει σε δόσεις, οι θεσμοί παρουσιάζονται ευθυγραμμισμένοι λέγοντας ότι «όλα τα μέτρα πρέπει να νομοθετηθούν με τη μία (in one go) και όχι με δόσεις».

Η βίβλος του Grexit

Στο ρεπορτάζ του Euro2day.gr την περασμένη εβδομάδα για την «αναδιάρθρωση» της ΕΕ και της Ευρωζώνης - την οποία παραδέχθηκαν και οι κ. Γιούνκερ και Τουσκ στη Σύνοδο Κορυφής-, αναφέρθηκε στο ότι υπάρχει «Βίβλος» από την Κομισιόν που καταρτίστηκε το 2015 για το Grexit και τις συνέπειές του (που υπολογίζονταν σε 3 τρισεκατομμύρια ευρώ), έχει αναστατώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η επιστολή της Άννας Διαμαντοπούλου ανάγκασε τον επίτροπο Πιερ Μοσκοβισί να απαντήσει με ειλικρίνεια ότι τέτοιο έγγραφο δεν μπορεί να δημοσιοποιηθεί, καθώς θα αναστάτωνε την Ελλάδα και την Ευρωζώνη.

Αυτό που δεν ανέφερε ο κ. Μοσκοβισί ήταν μια σειρά από συγκαλύψεις που έγιναν τότε:

Όπως μαθαίνουμε, ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ είχε δείξει τη μελέτη στον κ. Τσίπρα ως εκφοβισμό ότι η ΕΕ ήταν έτοιμη για ένα Grexit και όλα ήταν σημειωμένα με λεπτομέρειες στις 3.000 σελίδες.

Αυτό που δεν είπε στον κ. Τσίπρα ήταν ότι η μελέτη είχε ως πόρισμα ότι ένα Grexit ήταν απαγορευτικό για την Ευρωζώνη και συνεπώς εκτός των σεναρίων…

Επίσης, αυτό που εννοούσε ο κ. Μοσκοβισί στην επιστολή του περί αναστάτωσης και άλλων χωρών αφορά στο ότι μέσα στη Βίβλο αναγραφόταν ξεκάθαρα ότι εάν η Ελλάδα αποχωρούσε τότε από το ευρώ, θα έπαιρναν σειρά η Ιταλία και η Πορτογαλία και ότι η Ευρωζώνη δεν θα είχε κανένα μηχανισμό να ανακόψει το λεγόμενο domino effect, ούτε να προστατευθεί από ανεξέλεγκτες αντιδράσεις των αγορών…

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v