Ο Ερντογάν και η τουρκική «αποικία» στην αθηναϊκή Ριβιέρα

Πώς η πολιτική «καζάν-καζάν» του Τούρκου προέδρου έστρωσε τον δρόμο σε ισχυρούς τουρκικούς ομίλους να αποκτήσουν ή να διεκδικούν ηγετική παρουσία στην ελληνική αγορά. Εφαλτήριο επέκτασης των τουρκικών ομίλων στη Μεσόγειο η Ελλάδα.

Ο Ερντογάν και η τουρκική «αποικία» στην αθηναϊκή Ριβιέρα

Αν ήταν παίκτης του μπάσκετ, ο πρόεδρος της Τουρκίας ίσως να έκανε καριέρα με το όνομα Ταγίπ «καζάν-καζάν» Εντογάν, όπως ο Μάικ «Αιρ» Τζόρνταν. Μπορεί ο Τούρκος ηγέτης να έχασε την ευκαιρία να μπει στο hall of fame του μπάσκετ, αλλά με το «καζάν-καζάν» κατέκτησε, αμετάκλητα, δεσπόζουσα θέση στην άτυπη βίβλο της ελληνο-τουρκικής προσέγγισης.

Η τουρκική εκδοχή του «win-win» ή «να κάνουμε δουλειές μαζί αντί να τσακωνόμαστε», όπως προτάθηκε από κάποιους να αποδοθεί στα ελληνικά το «καζάν-καζάν», μπήκε στη ζωή μας μάλλον ξαφνικά, λίγο πριν εισέλθει επίσημα η χώρα μας στην εποχή των Μνημονίων. Τυχαία ή όχι, θα το κρίνει ο ιστορικός του μέλλοντος.

Στην ατζέντα της ελληνοτουρκικής προσέγγισης που άρχισε να γεμίζει σημειώσεις από το 2010, ο τουρισμός ήταν ένα από τα «κεφάλαια» χαμηλής πολιτικής, όπου οι δύο πλευρές θα επιχειρούσαν να δοκιμάσουν τις πιθανές αντοχές μιας ελληνοτουρκικής «γέφυρας».

Μια γέφυρα που χτίζεται με επιμέλεια -από τουρκικής πλευράς- τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα με την πορεία του Τ. Ερντογάν μέχρι τη νίκη του στο δημοψήφισμα της Κυριακής, που του ανοίγει τον δρόμο για να συγκεντρώσει στα χέρια του υπερεξουσίες.

Η τουριστική «διάσταση» του εκλογικού χάρτη το βράδυ της Κυριακής στην Τουρκία ήταν ιδιαίτερα ευδιάκριτη. Ο Τούρκος πρόεδρος ηττήθηκε σε ολόκληρο το τουριστικό «μέτωπο» των δύο χωρών. Τους νομούς, δηλαδή, που περιλαμβάνουν την ευρύτερη περιοχή της Κωνσταντινούπολης, διατρέχουν τα μικρασιατικά παράλια και φθάνουν μέχρι τις ακτές της ανατολικής Μεσογείου.

Τις περιοχές, δηλαδή, που έχουν βασίσει την ανάπτυξή τους στον τουρισμό και υπέστησαν βαρύ πλήγμα εξαιτίας των εξελίξεων στη Συρία και τις προσφυγικές ροές. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2016 οι συνολικές εισπράξεις του τουρκικού τουρισμού κατέγραψαν πτώση 29,7% και διαμορφώθηκαν στα 22,1 δισ. δολάρια ή 20,6 δισ. ευρώ.

Στον χώρο του τουρισμού, η πολιτική Ερντογάν για την προσέγγιση των δύο χωρών υλοποιήθηκε με εντυπωσιακά κέρδη για την τουρκική πλευρά. Κέρδη που συνδυάστηκαν με την επέκταση κορυφαίων τουρκικών ομίλων στον οικονομικό χώρο της Ελλάδας. Στην αφετηρία της πολιτικής «καζάν-καζάν», η παρουσία τουρκικών επιχειρήσεων στον ελληνικό τουρισμό εξαντλούνταν στην παρουσία του ομίλου Dogus στη διαχείριση μαρινών.

Πριν ολοκληρωθεί το 2016, ωστόσο, ο όμιλος Dogus μετρούσε, ήδη, συνολικές επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα. Επενδύσεις με τις οποίες ο τουρκικός όμιλος έχει κατοχυρώσει ισχυρή θέση στο αναδυόμενο «φιλέτο» του ελληνικού τουρισμού, την αθηναϊκή Ριβιέρα και την ελληνική πρωτεύουσα.

Το Dogus Group είναι ένας από τους συνιδιοκτήτες του «Αστέρα» Βουλιαγμένης, μετέχοντας σε κοινό σχήμα με κρατικά κεφάλαια του Αμπού Ντάμπι και του Κουβέιτ και Αραβες επιχειρηματίες. Ταυτόχρονα είναι το νέο «αφεντικό» του ξενοδοχείου Hilton της Αθήνας σε συνεργασία με τον όμιλο Κωνσταντακόπουλου, μετά την εξαγορά της «Ιονικής Ξενοδοχειακής» από την Alpha Bank.

Η παρουσία του επεκτείνεται μέχρι τον χώρο του ελληνικού γιότινγκ, όπου ελέγχει τις μεγαλύτερες μαρίνες της χώρας και σχεδόν όλες της Αττικής. Πιο συγκεκριμένα, μέσω του «Αστέρα» μετέχει στη διαχείριση της μαρίνας Βουλιαγμένης. Μέσω της D-Marine και σε συνεργασία με τη Lamda Development του ομίλου Λάτση και τον όμιλο Kiriacoulis, διαχειρίζεται τις μαρίνες Φλοίσβου, Ζέας και Γλυφάδας στην Αττική και τη μαρίνα Γουβιών στην Κέρκυρα.

Η παρουσία του ομίλου Dogus στην Ελλάδα μόνο συγκυριακή δεν είναι καθώς τη θεωρεί εφαλτήριο για την επέκτασή του στη μεσογειακή ταξιδιωτική αγορά. Μέσω της D-Hotels and Resorts ο τουρκικός όμιλος ελέγχει ήδη 16 ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 3.000 δωματίων, με στόχο να αυξήσει άμεσα το χαρτοφυλάκιό της στις 26 μονάδες, με παρουσία σε 8 χώρες.

Η τουρκική «παροικία», μάλιστα, ενδέχεται να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο στον ελληνικό τουρισμό με την ενδεχόμενη άφιξη ενός ακόμα κολοσσού. Ο λόγος για τον όμιλο Koc, ο οποίος, σε συνεργασία με την αμερικανική Avis, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς για την εξαγορά της θυγατρικής της Olympic/Avis. Ένα ενδεχόμενο ντιλ το οποίο, εφόσον οριστικοποιηθεί μέχρι τα τέλη Απριλίου, ο όμιλος Koc θα αποκτήσει ηγετική θέση στην εγχώρια αγορά rent a car αλλά και την ελληνική αγορά αυτοκινήτου συνολικά.

Παναγιώτης Δ. Υφαντής ifandis@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus