Ξαναμοιράζεται η «πίτα» στην ελληνική αεροπορική αγορά

Πως ξαναμοιράζεται η «τράπουλα» μεταξύ Aegean και μικρότερων «παικτών». Τι δείχνουν τα στοιχεία επιβατικής κίνησης του πρώτου τριμήνου. Τι ανακατατάξεις σηματοδοτεί η συμφωνία της Cosco Shipping Lines με την Skyserv.

Ξαναμοιράζεται η «πίτα» στην ελληνική αεροπορική αγορά

Τις ραγδαίες ανακατατάξεις και την αναδιανομή μεριδίων που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη στην ελληνική αγορά αερομεταφορών αποτυπώνουν δύο ανακοινώσεις που συνέπεσαν χρονικά χθες.

Η πρώτη αφορούσε στα στοιχεία επιβατικής κίνησης της Aegean Airlines για το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς. Η δεύτερη, στη συμφωνία στρατηγικού χαρακτήρα που υπέγραψαν η Cosco Shipping Lines (Hellas) και η εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης Skyserv, η οποία ανήκει στον όμιλο Aviareps του επιχειρηματία Γ. Γρύλου, ο οποίος ελέγχει και την αεροπορική εταιρεία Sky Express.

Το γερό -όπως όλα δείχνουν- ανακάτεμα της τράπουλας στην εγχώρια αγορά αερομεταφορών άρχισε από τα δρομολόγια εσωτερικού. Εκεί όπου κυριαρχούσε μέχρι πέρυσι ο όμιλος Aegean, με τις αεροπορικές εταιρείες Aegean Airlines και Olympic Air. Παρά την ισχυρή παρουσία της ιρλανδικής Rynair κυρίως στις γραμμές από Αθήνα προς Θεσ/νίκη, Ρόδο, Χανιά, Κέρκυρα, Σαντορίνη και Μύκονο. 

Τα δεδομένα άλλαξαν από τον περασμένο Οκτώβριο καθώς η εταιρεία Sky Express κατάφερε να αποσπάσει, μέσω διαγωνισμών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), εννέα γραμμές αποκλειστικής εκμετάλλευσης (γνωστότερες ως άγονες). Κίνηση με την οποία το δίκτυο εσωτερικών δρομολογίων του ομίλου Aegean περιλαμβάνει πλέον 33 προορισμούς έναντι 29 της Sky Express. Η «διχοτόμηση» της αγοράς δρομολογίων εσωτερικού αφορά, ωστόσο, μόνο τον αριθμό προορισμών που εξυπηρετούν οι δύο εταιρείες.

Παραμένει μεγάλη ακόμα η απόσταση που τις χωρίζει με βάση τον αριθμό επιβατών που διακινούν.

Χαρακτηριστικό του συσχετισμού δυνάμεων μεταξύ των δύο παικτών είναι το γεγονός πως η Aegean μετέφερε στο πρώτο τρίμηνο 1 εκατ. επιβάτες στο δίκτυο εσωτερικού ενώ η Sky Express στοχεύει τις 500.000 στο σύνολο της χρονιάς.

Κι, όμως, τα δεδομένα αλλάζουν. Αυτό προκύπτει από τη σύγκριση των στοιχείων επιβατικής κίνησης της Aegean, του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας αλλά και ανεπίσημες πληροφορίες για τους επιβάτες που διακινεί η Sky Express.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Aegean για το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, κατέγραψε μείωση επιβατών εσωτερικού 6%, η οποία μεταφράζεται σε περίπου 63.000 λιγότερους ταξιδιώτες. Αποδίδει, μάλιστα, την πτώση στη μειωμένη ζήτηση για μετακινήσεις στα δρομολόγια εσωτερικού.

Διαφορετική εικόνα, ωστόσο, εμφανίζουν τα στοιχεία του αεροδρομίου της Αθήνας, που αποτελεί την αφετηρία της συντριπτικής πλειοψηφίας των δρομολογίων εσωτερικού. Σύμφωνα με αυτά (σ.σ. τα στοιχεία Μαρτίου είναι προσωρινά), κατά το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς οι επιβάτες εσωτερικού ήταν λιγότεροι κατά, σχεδόν, 28.000, καταγράφοντας μείωση 2%.

Αυτό πρακτικά σημαίνει, εξηγούν παράγοντες του χώρου, πως σημαντικό ποσοστό των επιβατών που έχασε η Aegean δεν έμεινε απαραίτητα σπίτι του αλλά επέλεξε άλλες εταιρείες. Κι αυτή τη στιγμή πετάνε στο δίκτυο εσωτερικού Ryanair, Sky Express, Ellinair, Astra, Volotea.

Το μεγαλύτερο μέρος των απωλειών της Aegean, σύμφωνα με παράγοντες της εγχώριας αεροπορικής και ταξιδιωτικής αγοράς, εμφανίζεται να αποσπά στην αρχή της χρονιάς η Sky Express. Η οποία φέρεται να κατέγραψε αύξηση επιβατικής κίνησης της τάξης του 250% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2016. Αυτό μετέφεραν στο Euro2day.gr πηγές που έχουν πρόσβαση στα μεγέθη του ανταγωνισμού στις γραμμές εσωτερικού.

Μετά τις ανακατατάξεις που δρομολόγησαν στο δίκτυο εσωτερικού οι διαγωνισμοί της ΥΠΑ για τις άγονες γραμμές, η Aegean αναδιπλώθηκε, ενισχύοντας την παρουσία της στις γραμμές εξωτερικού. Κι αυτό σε μια προσπάθεια να διασφαλίσει έσοδα μέσω της αυξημένης ζήτησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια για διακοπές στην Ελλάδα από χώρες που περιλαμβάνονται στην ακτίνα δράσης των αεροπλάνων της (Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Κόλπος).

Το αποτέλεσμα ήταν να καταφέρει να υπερκαλύψει τις απώλειες από τα δρομολόγια εσωτερικού, μεταφέροντας (στο πρώτο τρίμηνο φέτος) 158.000 περισσότερους επιβάτες σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016. Για την ακρίβεια, διακίνησε 1.114.000 επιβάτες έναντι 956.000 στο πρώτο τρίμηνο του 2016, σημειώνοντας αύξηση 17%. Ερώτημα, ωστόσο, παραμένει πώς θα αποτυπωθεί αυτή η αυξημένη κίνηση σε επίπεδο εσόδων, δεδομένων των προσφορών που έγιναν στα δρομολόγια εσωτερικού αλλά και του ισχυρού ανταγωνισμού στις διεθνείς γραμμές που επηρεάζει, επίσης, τα επίπεδα των ναύλων.

Η συμφωνία Cosco Shipping Lines (Greece) με τη Skyserv ίσως αποδειχθεί ακόμα περισσότερο κρίσιμη για την αλλαγή δεδομένων σε όλο το εύρος της ελληνικής οικονομίας. Αφορά στη δημιουργία κοινής πλατφόρμας από τις δύο εταιρείες, με στόχο τη διαχείριση φορτίων που θα διακινούνται με συνδυασμό πλοίων και αεροπλάνων μεταξύ της Ελλάδας και όλων των χωρών του κόσμου. Το πλεονέκτημα που θα προσφέρει η κοινή πλατφόρμα είναι πως οι διαδικασίες θα είναι απλοποιημένες αφού θα διεκπεραιώνονται μέσω της Ελεύθερης Ζώνης στο λιμάνι του Πειραιά (που ελέγχει η Cosco), ενώ οι εταιρικοί πελάτες δεν θα είναι υποχρεωμένοι να καταβάλουν ΦΠΑ.

Όπως εξηγούσαν στο Euro2day.gr παράγοντες από τον χώρο της διαχείρισης αεροδρομίων, των logistics αλλά και επιχειρηματίες του τουρισμού, από το deal -εκτός των εταιρειών που διακινούν μεγάλους όγκους φορτίων- πολλαπλά κερδισμένοι αναμένεται να αναδειχθούν ο ελληνικός τουρισμός αλλά και το αεροδρόμιο της Αθήνας.

Η σημαντική αύξηση της ζήτησης για μεταφορά φορτίων από/προς όλο τον κόσμο που αναμένεται να καταγραφεί, όπως υποστηρίζουν, θα προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών αεροπορικών εταιρειών, δημιουργώντας νέες διεθνείς αεροπορικές γραμμές οι οποίες θα συνδέσουν απευθείας την Ελλάδα με κρίσιμες αγορές.

Αυτό με τη σειρά του θα έχει ως αποτέλεσμα να διευρυνθεί το χαρτοφυλάκιο αγορών του ελληνικού τουρισμού καθώς θα υπάρχουν οι βασικές προϋποθέσεις (σ.σ. αεροπορικές συνδέσεις) για να αναπτυχθεί τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας.

Ταυτόχρονα, εξηγούν, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας θα ενισχύσει τη θέση του ως εν δυνάμει περιφερειακό κόμβο (hub). Ρόλο που μέχρι σήμερα μονοπωλούσε η Κωνσταντινούπολη στην ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, όπως αναφέρουν, η ευρύτερη περιοχή της Αττικής θα αναβαθμιστεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο εμπορίου στην ανατολική Μεσόγειο.

Παναγιώτης Δ. Υφαντής ifandis@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus