Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εξωδικαστικός: Κίνηση για αποσυμφόρηση των δικαστηρίων

Από τα μονομελή πρωτοδικεία με διαδικασία εξπρές θα επικυρώνονται συμφωνίες αναδιάρθρωσης οφειλών, οι οποίες δεν θα έχουν «προβλήματα». Τι θα γίνεται με τις επιχειρήσεις που έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους.

Εξωδικαστικός: Κίνηση για αποσυμφόρηση των δικαστηρίων

«Μισό βήμα», για την αποφυγή του κινδύνου «μποτιλιαρίσματος» των πολυμελών πρωτοδικείων από υποθέσεις επικύρωσης συμφωνιών αναδιάρθρωσης οφειλών υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, προτίθεται να πραγματοποιήσει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.

«Ακούγοντας» την ανησυχία της αγοράς ότι υπάρχει άμεσος κίνδυνος να συσσωρευτούν στα πρωτοδικεία χιλιάδες υποθέσεις εξωδικαστικού συμβιβασμού, χθες ο υπουργός Δημήτρης Παπαδημητρίου ανακοίνωσε ότι εντός των προσεχών ημερών και κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια θα καταθέσει νομοτεχνική βελτίωση, με την οποία θα θεσπιστεί μια απλοποιημένη διαδικασία δικαστικής επικύρωσης για τις περιπτώσεις συμφωνιών αναδιάρθρωσης στις οποίες δεν έχουν υποβληθεί ενστάσεις και δεν υπάρχει διαγραφή οφειλής μη συμβαλλόμενου πιστωτή.

Η επικύρωση των συμφωνιών αυτών θα μπορεί να γίνεται από το μονομελές πρωτοδικείο (σ.σ. αντί του πολυμελούς) της έδρας της επιχείρησης, χωρίς να παρεμβάλλεται ακροαματική διαδικασία, με τη δυνατότητα ωστόσο των συμβαλλόμενων πιστωτών να ασκήσουν ανακοπή.

Ουσιαστικά, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, με τη ρύθμιση αυτή θα επικυρώνονται με διαδικασίες εξπρές όσες συμφωνίες αναδιάρθρωσης δεν έχουν κανένα πρόβλημα, δηλαδή θα υπάρχει συμφωνία στο 100%.

Η διάταξη αυτή εκτιμάται ότι θα έχει ως αποτέλεσμα να περιοριστεί κατά το δυνατόν η συμφόρηση των πολυμελών πρωτοδικείων, τα οποία με ακροαματική διαδικασία θα επιλαμβάνονται υποθέσεων στις οποίες υπάρχουν ενστάσεις είτε από τον οφειλέτη, είτε από τους συμμετέχοντες πιστωτές (ρύθμιση που ωστόσο επίσης προκαλεί αντιδράσεις στην αγορά).

Βάσει του νόμου, εάν μία υπόθεση επικύρωσης κατατεθεί σε πολυμελές πρωτοδικείο, τότε στην καλύτερη περίπτωση η απόφαση του δικαστηρίου θα είναι διαθέσιμη εντός πέντε μηνών. Κι αυτό διότι από την υποβολή της αίτησης επικύρωσης έως τη συζήτησή της προβλέπεται μέγιστο διάστημα δύο μηνών, ενώ έως την έκδοση της απόφασης, διάστημα άλλων τριών μηνών.

Οι γραφειοκρατικές αυτές διαδικασίες έχουν προκαλέσει ανησυχία στην αγορά, φορείς της οποίας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου να μετατραπεί ο εξωδικαστικός μηχανισμός σε έναν νέο «νόμο Κατσέλη».

Ωστόσο, από το υπουργείο υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος, αφενός, διότι η δικαστική επικύρωση είναι προαιρετική και αφετέρου, διότι υπάρχουν σαφή χρονοδιαγράμματα ως προς τη συζήτηση και την έκδοση της απόφασης.

Οι επισημάνσεις αυτές κάθε άλλο παρά καθησυχαστικές είναι, καθώς μπορεί να προβλέπονται συγκεκριμένοι χρόνοι, ωστόσο, ουδείς μπορεί να γνωρίζει το πλήθος των υποθέσεων που θα κατατεθούν προς δικαστική επικύρωση. Στην περίπτωση που οι υποθέσεις αριθμούν χιλιάδες, είναι βέβαιο ότι θα μπλοκάρουν στα πρωτοδικεία.

Σε ό,τι αφορά στην προαναγγελία από τον κ. Παπαδημητρίου μιας ακόμη νομοτεχνικής βελτίωσης και συγκεκριμένα της δυνατότητας υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό των επιχειρήσεων που έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους, εφόσον προηγουμένως έχουν υποβάλει δήλωση επανέναρξης εργασιών, επισημαίνεται ότι πρόκειται για μια «φραστική βελτίωση» καθώς αυτή η δυνατότητα ήδη προβλέπεται στο άρθρο 2 του νομοσχεδίου. Απλώς στο συγκεκριμένο άρθρο γίνεται λόγος για «αναβίωση της επιχείρησης», φράση που κρίθηκε ότι θα μπορούσε να προκαλέσει σύγχυση για το ποιες επιχειρήσεις μπορούν να ενταχθούν ή μη στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Επίσης, χθες ο υπουργός ανακοίνωσε ότι αναφορικά με την αναστολή της διαδικασίας των καταδιωκτικών μέτρων βάσει του Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών, στόχος του υπουργείου είναι να τη συνδέσει χρονικά όχι με την υποβολή της αίτησης αλλά με την αποστολή των προσκλήσεων στους πιστωτές, αφού δηλαδή έχει προηγηθεί ο έλεγχος της ποιότητας της αίτησης. Η ρύθμιση αυτή κρίνεται αναγκαία, προκειμένου να αποτραπεί η προσφυγή στον μηχανισμό επιχειρήσεων που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, επιδιώκοντας να βρουν έστω και ολιγοήμερο «καταφύγιο» από τους πιστωτές.

Τέλος, ο κ. Παπαδημητρίου ανέφερε ότι θα διευρυνθούν και οι αρμοδιότητες που μπορούν να ανατεθούν στους εμπειρογνώμονες, ώστε να συμπεριληφθεί σε αυτές και η επαλήθευση των απαιτήσεων των πιστωτών, προκειμένου να δοθεί στη μειοψηφία των πιστωτών η δυνατότητα ελέγχου του ενδεχόμενου συμμετοχής εικονικών απαιτήσεων.

Η ρύθμιση αυτή αφορά κατά κύριο λόγο τις μεγάλες επιχειρήσεις καθώς μόνο σ' αυτές είναι υποχρεωτική η πρόσληψη εμπειρογνώμονα. Πάντως το πώς ένας εμπειρογνώμονας θα μπορεί να επαληθεύσει το ύψος των απαιτήσεων είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να διευκρινιστεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v