Σταδιακά οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί δημόσιων έργων

Πηγαίνει προς τα πίσω η υποχρέωση ένταξης των διαγωνισμών δημοσίων έργων στο νέο ηλεκτρονικό σύστημα. Αλλάζει το καθεστώς λειτουργίας των μητρώων μελετητών και κατασκευαστών στα έργα. Ανατροπές και στις μεταφορές.

Σταδιακά οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί δημόσιων έργων

Σταδιακά θα γίνει η ένταξη των διαγωνισμών δημοσίων έργων στο ηλεκτρονικό σύστημα ΕΣΗΔΗΣ, όπως προβλέπει το άρθρο 47 του πολυνομοσχεδίου, "αφενός για να δοκιμαστεί το σύστημα" (σ.σ. το Euro2day.gr είχε αποκαλύψει προ ημερών πως το τεχνολογικό σύστημα έχει σοβαρά προβλήματα) και αφετέρου για να εκπαιδευτούν οι υπάλληλοι των αναθετουσών αρχών και των αναθετόντων φορέων".

Συγκεκριμένα, η υποχρέωση για χρήση του ΕΣΗΔΗΣ αρχίζει από τις 15 Ιουνίου 2017 για τις ανοικτές διαδικασίες σύναψης δημόσιας σύμβασης έργου με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής, με επιμέρους ποσοστά έκπτωσης ανά ομάδα εργασιών, καθώς και για τις ανοικτές διαδικασίες μελετών και παροχής τεχνικών/επιστημονικών υπηρεσιών, με κριτήριο ανάθεσης της χαμηλότερη προσφορά.

Για τους υπολοίπους διαγωνισμούς δημοσίων έργων η υποχρέωση εφαρμογής μετατίθεται για τις 20 Οκτωβρίου 2017.

Επιπλέον, με άλλη διάταξη στο ίδιο άρθρο μετατίθεται χρονικά η διαλειτουργικότηρα του συστήματος ΚΗΜΔΗΣ (σκοπός του οποίου είναι η ηλεκτρονική καταγραφή των δημοσίων συμβάσεων) με τη "Διαύγεια" καθότι "η διασύνδεση αυτή δεν είναι τεχνικά εφικτή στην παρούσα στιγμή. Τα στοιχεία των διαγωνισμών θα συνεχίσουν να καταχωρούνται πρωτογενώς και στα δύο συστήματα".

Οι μελέτες

Σημαντικό τμήμα του πολυνομοσχεδίου περιλαμβάνουν και διατάξεις σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών με το οποίο αλλάζει το καθεστώς λειτουργίας των μητρώων μελετητών και κατασκευαστών στα έργα με την καθιέρωση του "ηλεκτρονικού μητρώου συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, μελετών, τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών (ΜΗ.ΤΕ.)".

Αν και στην αγορά θεωρούν δύσκολη την εφαρμογή ενός πλήρως ηλεκτρονικού μητρώου για όλους τους συντελεστές παραγωγής των έργων (από τεχνίτη μέχρι εταιρεία) στο υπουργείο υποστηρίζουν πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό και θα αντιμετωπίσει το «φαινόμενο της αδήλωτης εργασίας», τη γνωστή ιστορία με τις ψευδείς στελεχώσεις των τεχνικών εταιρειών (ακόμα και σήμερα ενοικιάζουν πτυχία μηχανικών που δεν εργάζονταν σ' αυτές και εμφανίζονται ως στελέχη!). Επιπλέον μπαίνουν εμπόδια στους πρώην υπαλλήλους του δημοσίου οι οποίοι ως στελέχη (πάλι με ενοικιάσεις πτυχίων κ.λπ.) εργάζονταν στον ιδιωτικό τομέα και καθιερώνονται αυστηρότατα πρόστιμα για σειρά παραβάσεων σε σχέση με τα μητρώα.

Το ενδιαφέρον είναι πως επιχειρείται και πάλι κατανομή επαγγελματικής ύλης την ίδια στιγμή που βρίσκεται σε εξέλιξη η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τους μηχανικούς, θέμα που πάει από αξιολόγηση σε αξιολόγηση.

Πλήρης απελευθέρωση διεθνών μεταφορών

Με το άρθρο 104 του πολυνομοσχεδίου καταργείται ο περιορισμός διενέργειας Διεθνών Οδικών εμπορευματικών μεταφορών μόνο με φορτηγά Δημοσίας Χρήσης μικτού βάρους πάνω από 3,5 τόνους καθώς και τα όρια για κυκλοφορία συγκεκριμένου αριθμού ρυμουλκούμενων ή ημιρυμουλκούμενων οχημάτων ανά ρυμουλκό.

Επίσης, παύει να υφίσταται η διάκριση των μεταφορέων σε "παλαιός" και "νέος", ενώ παρέχεται η δυνατότητα μίσθωσης οποιασδήποτε κατηγορίας Φορτηγών Ιδιωτικής Χρήσης, με την προϋπόθεση ότι το φορτηγό που μισθώνεται είναι κατάλληλο για την εξυπηρέτηση του μεταφορικού έργου του μισθωτή.

Επίσης ορίζεται το ποσό των 9.000 ευρώ (όταν χρησιμοποιείται μόνο ένα όχημα) και 5.000 ευρώ για κάθε επιπλέον χρησιμοποιούμενο όχημα, ως οικονομική επιφάνεια για την έκδοση της άδειας άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων. Τα ποσά ισχύουν για κάθε μεταφορέα, ανεξαρτήτως της ημερομηνίας εισόδου στο επάγγελμα και τους τύπου της μεταφορικής επιχείρησης που ελέγχει, ενώ με το πολυνομοσχέδιο προσδιορίζεται ο τρόπος απόδειξης του ύψους της οικονομικής επιφάνειας.

Με άλλες διατάξεις του υπουργείου Υποδομών καλύπτονται οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των δανειστών για τη λειτουργία της νέας Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας που δημιουργήθηκε λόγω της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport μέσω διάσπασης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v