Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέοι πονοκέφαλοι για τους μάνατζερ του λιανεμπορίου τροφίμων

Μείωση της τάξεως του 2,1% καταγράφεται στην αγορά, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου. Καθοδικά θα κινηθούν οι πωλήσεις και στο επόμενο διάστημα. Ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν, ώστε να ανακοπούν οι πιέσεις στα οικονομικά αποτελέσματα.

Νέοι πονοκέφαλοι για τους μάνατζερ του λιανεμπορίου τροφίμων

Με κάμψη των πωλήσεων της τάξεως του 2,1% «έκλεισε» το πρώτο εξάμηνο του έτους για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Αυτό προκύπτει από την 3η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG (ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά) του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που βασίστηκε στις απαντήσεις 166 ανώτερων και ανώτατων στελεχών σούπερ μάρκετ και προμηθευτών.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η συντριπτική πλειονότητα των στελεχών, σε ποσοστό 81%, θεωρεί ότι το εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2017 η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε. Αντίθετα, το 16% θεωρεί ότι έμεινε αμετάβλητη και μόλις το 4% ότι βελτιώθηκε. Σε σχέση με τις πωλήσεις του κλάδου, τα στελέχη στην πλειοψηφία τους αναμένουν συνέχεια της μείωσης των πωλήσεων.

Βέβαια οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική κατάσταση. Αυτό φαίνεται και στις παρακάτω απαντήσεις. Άρα το πρόσημο μπορεί να αλλάξει θετικά, αν υπάρξει μία βελτίωση σε μακροοικονομικό επίπεδο.

Ένα σημαντικό εύρημα είναι ότι για πρώτη φορά από την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ καταγράφεται η εκτίμηση ότι οι τιμές θα μείνουν αμετάβλητες και μάλιστα το 22% εκτιμά ότι θα παρουσιάσουν πτώση. Αυτό το αποτέλεσμα αποδίδεται στον ιδιαίτερα έντονο ανταγωνισμό που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, ως αποτέλεσμα και των πρόσφατων εξαγορών και συγχωνεύσεων.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απόψεις των στελεχών σε σχέση με βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες τους. Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά καταγράφεται ως βασικό πρόβλημα η αβεβαιότητα περιβάλλοντος (κοινωνικού - οικονομικού). Ο υψηλός ΦΠΑ, ο οποίος στις προηγούμενες μετρήσεις καταγραφόταν ως το κύριο πρόβλημα, εξακολουθεί να έχει σημασία με 47%, αλλά με σημαντική πτώση έναντι 68% στην προηγούμενη έρευνα και πέφτει πλέον στην 3η θέση των προβλημάτων.

Αντίθετα το πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων παρουσιάζει ένταση καθώς ανεβαίνει στη 2η θέση, με αύξηση από 52% σε 59% από την προηγούμενη μέτρηση. Άλλα σημαντικά προβλήματα θεωρούνται οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους κυρίως λόγω του κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος και της αρνητικής ψυχολογίας, τα υψηλά κόστη λειτουργίας και η χαμηλή κερδοφορία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 20% θεωρεί βασικό πρόβλημα τη μεγάλη γραφειοκρατία που αντιμετωπίζει (παρά τις όποιες βελτιώσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια). Τέλος, τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τους ελέγχους κεφαλαίων και τη ρευστότητα παρουσιάζουν έντονη πτώση από το 27% στο 16%.

Οι προτεραιότητες των επιχειρήσεων αντικατοπτρίζουν τον δυναμισμό του κλάδου και την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους και των οργανωτικών δομών λόγω της οικονομικής ύφεσης.

Με διαφορά σημαντικότερη προτεραιότητα και ζητούμενο είναι και πάλι η αύξηση των πωλήσεων, παράλληλα με τη μείωση του κόστους λειτουργίας. προκειμένου προφανώς να επιτευχθεί κερδοφορία.

Οι τρόποι μέσω των οποίων αναζητείται η κερδοφορία και η ανάπτυξη είναι η καινοτομία, η αναβάθμιση των δικτύων, η εξυπηρέτηση πελατών και η πολυκαναλική διάθεση προϊόντων (στο οποίο δίνουν ιδιαίτερη σημασία οι προμηθευτές).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v