Στασινός: Εκτός επαγγέλματος το 81,5% των μηχανικών λόγω εισφορών

Το 81,5% των διπλωματούχων μηχανικών εκτός επαγγέλματος, λόγω των υψηλών ασφαλιστικών εισφορών επισήμανε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ και κατήγγειλε την γραφειοκρατική λειτουργία του ΕΦΚΑ.

Στασινός: Εκτός επαγγέλματος το 81,5% των μηχανικών λόγω εισφορών

Δέσμη αναπτυξιακών προτάσεων, που αναλαμβάνει να υλοποιήσει το ΤΕΕ με ορίζοντα ως το 2020 παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός σε συνάντηση με δημοσιογράφους, απευθύνοντας ταυτοχρόνως ανοιχτή πρόσκληση προς κάθε κατεύθυνση, κυρίως προς την κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία, προκειμένου να υλοποιηθούν όσο το δυνατόν συντομότερα, τα αναγκαία βήματα για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Στην αιχμή των προτάσεων του ο πρόεδρος του ΤΕΕ έθεσε τη δημιουργία ενός ψηφιακού χάρτη, ο οποίος θα περιλαμβάνει όλες τις θεσμικές γραμμές αναγκαίος για διαφανείς, γρήγορες και αδιαμφισβήτητες επενδυτικές συναλλαγές και τις αδειοδότησης, όπως επίσης τη δημιουργία ινστιτούτου μελετών και δεικτών του τεχνικού κόσμου, το οποίο θα καλύψει το μεγάλο θεσμικό και τεχνικό κενό, που υπάρχει σε πολλούς παραγωγικούς και αναπτυξιακούς τομείς, ιδίως στην αγορά ακινήτων.

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ παρουσίασε παράλληλα εντυπωσιακά στοιχεία για τις ισοπεδωτικές επιπτώσεις, που προκαλεί το νέο ασφαλιστικό στον κλάδο των ελεύθερων επαγγελματικών μηχανικών. Συγκεκριμένα, το 81,5% των διπλωματούχων μηχανικών που δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες είναι πλέον πρακτικά εκτός επαγγέλματος, λόγω των αυξημένων ασφαλιστικών εισφορών στις οποίες αδυνατούν να ανταποκριθούν.

Επιπροσθέτως ο Πρόεδρος του ΤΕΕ έθεσε επιτακτικά το ζήτημα της γραφειοκρατικής λειτουργίας και της αδυναμίας ενοποίησης των ηλεκτρονικών συστημάτων του ΕΦΚΑ. Πρόβλημα που όπως τόνισε υποβάλει τους μηχανικούς σε τριτοκοσμικές συνθήκες μεγάλης ταλαιπωρίας, ενώ λειτουργεί ταυτοχρόνως ως πρόσθετο εμπόδιο ακόμη και για αυτούς που μπορούν να πληρώσουν τις εισφορές τους, προκειμένου να ασκήσουν το επάγγελμά τους.

Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΤΕΕ μίλησε για τη συστηματική προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια στον τομέα του επιστημονικού έργου που παράγει το ΤΕΕ σε κρίσιμους αναπτυξιακούς τομείς όπως η ενέργεια, το περιβάλλον, τα ακίνητα, η χρηματοδότηση των έργων. Ενώ, έκανε λόγο για συστηματική προσπάθεια αναβάθμισης των υπηρεσιών του ΤΕΕ προς τα μέλη του.

Ειδικότερα, για το ασφαλιστικό πρόβλημα, ο Γ. Στασινός έκανε γνωστό ότι, από το σύνολο των περίπου 70.000 μηχανικών που ασκούν ελεύθερο επάγγελμα, οι 68.183 έχουν οφειλές συνολικού ύψους 885 εκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες στη συντριπτική τους πλειοψηφία αδυνατούν να πληρώσουν. Μόνο οι 12.738 από αυτούς έχουν προχωρήσει σε ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών για συνολικό ποσό 85 εκατομμυρίων ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα, υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, ότι «οι μηχανικοί έχουν στον ΕΦΚΑ αρρύθμιστες οφειλές της τάξης των 800 εκατομμυρίων ευρώ και η ρυθμισμένοι αντιστοιχούν σε ποσοστό μόλις 18,5%, δηλαδή, το 81,5% είναι εκτός επαγγέλματος, αφού οι υπόλοιποι δεν μπορούν να εξασφαλίσουν ασφαλιστική ενημερότητα, η οποία είναι απαραίτητη προϋπόθεση, προκειμένου να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά».

Για την γραφειοκρατική και αναποτελεσματική και γραφειοκρατική λειτουργία των συστημάτων και των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ, ο Γ. Στασινός είπε χαρακτηριστικά ότι «λόγω αδυναμίας των υπηρεσιών και των ηλεκτρονικών συστημάτων του ΕΦΚΑ, οι μηχανικοί υφίστανται μεγάλη και χρονοβόρα ταλαιπωρία καθημερινά, για να εκδίδουν κάθε μήνα βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας».

Ειδικότερα όσον αφορά τη δέσμη αναπτυξιακών προτάσεων που παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, τόνισε ιδιαίτερα τη σημασία δημιουργίας ενός ψηφιακού χάρτη, ο οποίος θα περιλαμβάνει όλες τις θεσμικές γραμμές (ιδιοκτησιακά, καθεστώς προστασίας, αρχαιολογικά, δασικά, όροι δόμησης κ.α.). «Ένα έργο υποδομής με κατεξοχήν αναπτυξιακή διάσταση», όπως είπε, «το οποίο απαιτεί δύο χρόνια συστηματικής δουλειάς για να γίνει πραγματικότητα, λόγω του ότι πολλά επί μέρους δεδομένα παραμένουν διάσπαρτα».

Μάλιστα όπως έκανε γνωστό, το ΤΕΕ έχει την υποδομή να υλοποιήσει το συγκεκριμένο έργο, με πολύ χαμηλό κόστος. Η πρόταση έχει ήδη κοινοποιηθεί προς τους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς και αναγνωρίζεται ότι θα εξασφαλίσει ασφάλεια δικαίου, ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στις επενδυτικές συναλλαγές και τις αδειοδοτήσεις.

Παρουσιάζοντας την πρόταση για τη δημιουργία Ινστιτούτου μελετών και δεικτών του τεχνικού κόσμου στην οποία θα προχωρήσει το ΤΕΕ, ο Γ. Στασινός υπογράμμισε ότι θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία παρατηρητηρίου για την εκτίμηση των αξιών των ακινήτων και την καταγραφή της αύξησής της αξίας τους, μετά από παρεμβάσεις ενεργειακών αναβαθμίσεων στα κτήρια. Στις νέες πρωτοβουλίες του ΤΕΕ συμπεριλαμβάνεται επίσης η δημιουργία κέντρου διαμεσολάβησης και διαιτησίας, το οποίο όπως είπε, καθίσταται ιδιαίτερα αναγκαίο λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στην απονομή της δικαιοσύνης που παρατηρούνται στη χώρα. Επιπλέον, στις άμεσες προτεραιότητες του Επιμελητηρίου είναι η δράση ενίσχυσης νεοφυών επιχειρήσεων «prototype be TEE», η πιστοποίηση των τεχνικών επαγγελμάτων, η δημιουργία νέας ηλεκτρονικής υπηρεσίας ενημέρωσης για τεχνικά, θεσμικά, τεχνολογικά, επιστημονικά θέματα κ.α.

Ερωτηθείς για το νέο νομοσχέδιο για την αυθαίρετη δόμηση, που αναμένεται το προσεχές διάστημα, ο πρόεδρος του ΤΕΕ, αφού επεσήμανε ότι η ηλεκτρονική βάση του επιμελητηρίου είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στις διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων του νέου νόμου, ενώ παράλληλα θα λειτουργεί και το σύστημα του υφιστάμενου νόμου 4178 για τις παλιές δηλώσεις, τόνισε την ανάγκη να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις για τη θεσμοθέτησή του.

Όσον αφορά το περιεχόμενο του νέου νόμου για το δομημένο περιβάλλον, ο κ. Στασινός επεσήμανε ως προβληματική τη ρύθμιση που προβλέπει για κατασκευές μέχρι 2.000 τ.μ. κατοικίας και ως 1.000 τ.μ. για ειδικά κτήρια, να εκδίδεται η άδεια με αποκλειστική ευθύνη του μηχανικού. «Συμφωνώ με τη φιλοσοφία της ρύθμισης, όμως δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της» είπε, και εξήγησε ότι «χωρίς να υπάρχει προηγουμένως ένας ψηφιακός χάρτης με όλα τα δεδομένα για κάθε ακίνητο και κάθε περιοχή, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος στην πράξη να γίνουν αστοχίες και αυθαιρεσίες από τις οποίες θα επωφεληθούν επιτήδειοι της αγοράς, και να δημιουργηθεί ένας νέος κύκλος αυθαιρέτων κατασκευών».

Όσον αφορά τις προβλέψεις του νομοσχεδίου για τα παρατηρητήρια δόμησης που θα λειτουργούν σε επίπεδο περιφερειών και δήμων, σημείωσε ότι «ενώ είναι προβλέψεις προς τη σωστή κατεύθυνση, στην πράξη θα μείνουν ανενεργές διότι δεν υπάρχει το αναγκαίο προσωπικό για να λειτουργήσουν και έτσι θα εξακολουθήσει να λειτουργεί το σημερινό σύστημα». Σε αυτό το σημείο, ο πρόεδρος του ΤΕΕ επεσήμανε την αναγκαιότητα για ηλεκτρονική έκδοση των αδειών που επίσης το ΤΕΕ είναι έτοιμο να εφαρμόσει, τονίζοντας ότι «πρόκειται για πολύ σημαντικό έργο, που θα χτίσει παράλληλα τον θεσμό της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτηρίου, με όλες τις αναγκαίες καταγραφές».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην πρόβλεψη του νομοσχεδίου ενεργοποίησης εκ νέου της μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Σημείωσε ότι «δυστυχώς δεν υιοθετήθηκε η πρόταση που εγκαίρως και τεκμηριωμένα κατέθεσα ο ίδιος προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, η οποία προέβλεπε λειτουργία τράπεζας γης με ηλεκτρονικό μοντέλο, η οποία θα εξασφάλιζε διαφάνεια, αλλά και δυναμική ανάπτυξη του θεσμού στην αγορά για της κατασκευές». Αντιθέτως, τόνισε, «παραμένουμε στις γραφειοκρατικές λειτουργίες του παρελθόντος, οι οποίες δοκιμάστηκαν από αναποτελεσματικότητα και παθογένειες».

Κατά τη συνάντηση με τους δημοσιογράφους, ο πρόεδρος του ΤΕΕ παρουσίασε αναλυτικά νέες πρωτοβουλίες του ΤΕΕ για το επόμενο διάστημα αλλά και συγκεκριμένες και εφαρμόσιμες αναπτυξιακές προτάσεις. Πιο συγκεκριμένα, ανά θεματική ενότητα, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ περιέγραψε τα εξής:

Νέες πρωτοβουλίες
· Πρωτοβουλία για την καθιέρωση ενός ψηφιακού χάρτη για όλες τις θεσμικές γραμμές.
· Ίδρυση ινστιτούτου μελετών και δεικτών του τεχνικού κόσμου.
· Κέντρο Διαμεσολάβησης και Διαιτησίας.
· Δράση ενίσχυσης νεοφυών επιχειρήσεων PROTOTYPE BY TEE.
· Πιστοποίηση τεχνικών επαγγελμάτων.
· Νέα ηλεκτρονική υπηρεσία ενημέρωσης για τεχνικά, θεσμικά, τεχνολογικά, επιστημονικά θέματα.

Αναπτυξιακές Προτάσεις
· Θεσμοθέτηση ανώτατου ορίου για το σύνολο των επιβαρύνσεων, φορολογικών και ασφαλιστικών, σε ένα ποσοστό ίσο με το 50% του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα.
· Μείωση της φορολογίας των εταιριών στο 20% με μηδενικό φόρο στα μερίσματα.
· Φορολογικά κίνητρα για νέες επενδύσεις και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ανάλογα με τις νέες θέσεις εργασίας θα πρέπει να είναι και τα κίνητρα.
· Δημιουργία Ειδικών Αναπτυξιακών Ζωνών, με βασικό στόχο τη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας για το ελληνικό έμψυχο δυναμικό.
· Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των ΣΔΙΤ, με έμφαση στην ευελιξία της διαδικασίας και κυρίως την ταχύτητα.
· Νομοθέτηση ειδικής διαδικασίας ανα-χρέωσης υποθέσεων στον δημόσιο τομέα για τη μείωση των καθυστερήσεων και της γραφειοκρατίας για θέματα επενδύσεων.
· Η ταχύτητα πρέπει να γίνει συστατικό στοιχείο του σχεδιασμού των έργων. Με συγκεκριμένο στόχο: ωρίμανση μέσα σε έναν – το πολύ ενάμιση χρόνο. Η πρόταση αφορά κάθε έργο αλλά πρώτα χρονικά τα έργα ΣΔΙΤ και με την εμπειρία που θα εξαχθεί εφαρμογή νέων διαδικασιών σε όλα τα δημόσια έργα.
· Διεπιστημονική ομάδα υψηλού προφίλ για σύνταξη σχεδίου Προοπτικής Διερεύνησης των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της χώρας, σε μορφή σεναρίων – εναλλακτικών και σε βάθος 10ετίας και 20ετίας, ώστε να αποτελέσει τη βάση ενός Στρατηγικού Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου.
· Στη βάση των συμπερασμάτων του Στρατηγικού Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου να υπάρξει ειδικό Σχέδιο Αναγκαίων Έργων Υποδομής για την υπηρέτηση των αναπτυξιακών στόχων σε βάθος 10ετίας και 20ετίας, με ταυτόχρονη διερεύνηση πιθανών χρηματοδοτικών λύσεων.
· Τα δύο αυτά αναπτυξιακά σχέδια θα πρέπει να έχουν ενσωματωμένες τις δυνατότητες αναθεώρησης και προσαρμογής - όπου και όταν χρειάζεται - και θα πρέπει να αποκτήσουν κοινή πολιτική αποδοχή, ανεξαρτήτως κόμματος που κυβερνά ή βρίσκεται στην εξουσία.

Χρηματοδότηση
· Χρήση μελλοντικών εσόδων από οδικούς άξονες για να χρηματοδοτήσουν άμεσα, μέσω ενός χρηματοδοτικού εργαλείου, αναγκαία έργα οδοποιίας.
· Περιβαλλοντικές επενδύσεις με εμπροσθοβαρή χρήση 4 δισ. ευρώ του Πράσινου Ταμείου, μέσω προεξόφλησης ταμειακών ροών και μόχλευση δεσμευμένων (από το μνημόνιο) πόρων.

Χωροταξία – χωρικός σχεδιασμός
· Μεταφορά όλων των δεδομένων δόμησης, χρήσεων γης και θεσμικών γραμμών (δασικά, natura, αρχαιολογικοί χώροι, αιγιαλός κ.λπ.) σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα, βασισμένο στο ψηφιακό υπόβαθρο του Κτηματολογίου.
· Άμεση θεσμοθέτηση νέου πλαισίου χρήσεων γης. Ουδείς πραγματικά κατάλαβε γιατί επιλέχθηκε η επιστροφή στο παρελθόν του 1987. Αν η κυβέρνηση θέλει νέες χρήσεις γης, να τις φέρει τώρα για θεσμοθέτηση. Η χώρα δεν μπορεί να παραμένει στις προβλέψεις του 1987.
· Διασύνδεση των χρήσεων γης που θα θεσμοθετηθούν με την κωδικοποίηση των ΔΟΥ και του Υπουργείου Οικονομικών και πλήρης αντιστοίχισή τους, ώστε να μην υπάρχει περιθώριο «ερμηνειών» από τις υπηρεσίες.
· Άμεση θεσμοθέτηση νέου χωροταξικού για τον Τουρισμό, στη βάση αυτού που καταργήθηκε από το ΣτΕ για τυπικούς λόγους. Είναι έτοιμο και δεν χρειάζονται άλλες καθυστερήσεις.
· Σύστημα monitoring χωρικού σχεδιασμού. Δημιουργία και λειτουργία σε σύντομο χρόνο ενός ηλεκτρονικού συστήματος επίβλεψης (monitoring), για τη διαρκή τεκμηρίωση και καταγραφή κάθε αξιόλογης μεταβολής στην κλίμακα του περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού. Μέσω ενός τέτοιου συστήματος θα είναι εφικτή, έγκυρη και έγκαιρη τόσο η τακτική, όσο και η έκτακτη αναθεώρηση των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων και θα μπορεί να αρχίζει άμεσα η επιστημονική, τεχνική και νομική επεξεργασία για την αντιμετώπιση ενός επείγοντος ζητήματος, όπως μια έκτακτη ανάγκη ή μια μεγάλη επένδυση.
· Ευελιξία στον χωρικό σχεδιασμό. Τα επίπεδα σχεδιασμού – και τα πλαίσια ή σχέδια που ανήκουν σε αυτά – να διαθέτουν σχετική αυτονομία. Δηλαδή η κατάρτιση των σχεδίων κάθε επιπέδου να μην απαιτεί υποχρεωτικά την ύπαρξη εγκεκριμένων σχεδίων υπερκείμενου ή υποκείμενου επιπέδου, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε τεράστιες καθυστερήσεις. Είναι δυνατόν, για λόγους συνεκτικότητας του σχεδιασμού, σε περίπτωση απουσίας των υπερκείμενων σχεδίων να συντάσσεται μια συνοπτική έκθεση εκτίμησης των αναγκαίων χωροταξικών κατευθύνσεων ή εισροών, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα στοιχεία από μελέτες ή άλλες πηγές.

Ασφαλιστικό
· Ένταξη των ελευθέρων επαγγελματιών στις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού συμβιβασμού οφειλών.
· Ασφάλιση της εργασίας των μηχανικών. Αποσύνδεση της υποχρεωτικής ασφάλισης από την ιδιότητα – και μόνο - του μηχανικού.
· Θεσμοθέτηση ανώτατου ορίου για το σύνολο των επιβαρύνσεων, φορολογικών και ασφαλιστικών σε ένα ποσοστό ίσο με το 50% του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα.

Επίκαιρες προτάσεις και πολιτικές άμεσης εφαρμογής
· Άμεση λειτουργία της Ηλεκτρονικής Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών, ενός ηλεκτρονικού συστήματος, που είναι εδώ και ένα χρόνο έτοιμο από το ΤΕΕ και δοκιμασμένο, το οποίο μειώνει τη γραφειοκρατία, καταπολεμά τη διαφθορά, χωρίς κανένα κόστος.
· Άμεση λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου που είναι η ηλεκτρονική καταγραφή του κτιριακού πλούτου της Χώρας ώστε ο σχεδιασμός για τη βιώσιμη ανάπτυξη να βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία.
· Ηλεκτρονική αδειοδότηση του συνόλου των επιχειρήσεων σε μία μόνο φάση, με ευθύνη ελεύθερου επαγγελματία μηχανικού κατά περίπτωση.
· Εκχώρηση ρόλου ελεγκτή σε ελεύθερους επαγγελματίες μηχανικούς για αδειοδοτήσεις όπως περιβαλλοντικές και άλλες, κατά το πετυχημένο πρότυπο των ελεγκτών δόμησης.
· Ανάθεση ρόλου ελεγκτή σε ελεύθερους επαγγελματίες μηχανικούς για θέματα ασφάλειας της εργασίας, μέσω δημιουργίας μηχανισμού πιστοποιημένων ελεγκτών και αξιόπιστου μητρώου, για τον έλεγχο της εφαρμογής της νομοθεσίας ασφάλειας και υγείας στην εργασία. Ο δημόσιος τομέας μπορεί να αναλάβει τον ρόλο του ελεγκτή των ελεγκτών, παράλληλα με αυτόν των εκτάκτων και ειδικών ελέγχων.

Αναθεώρηση του Συντάγματος
· Συνταγματική πρόβλεψη για έναν ηλεκτρονικό χάρτη με όλες τις θεσμικές γραμμές, ως υποχρέωση της πολιτείας προς τους πολίτες.
· Επίλυση μέσω της συνταγματικής αναθεώρησης της «εμπλοκής» του δασικού χαρακτήρα μιας έκτασης με το ιδιοκτησιακό του καθεστώς.
· Ρητή αναφορά στο ελληνικό σύνταγμα της βιώσιμης ανάπτυξης ως στόχο της ελληνικής πολιτείας.
· Ρητή αναφορά της επιχειρηματικότητας και του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας, για να τυγχάνει και αυτός συνταγματικής προστασίας, όπως οι υπόλοιποι συντελεστές της παραγωγής (το κεφάλαιο, η γη και η εργασία).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus