Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εξωδικαστικός: «Κενά» στα κριτήρια ένταξης βρίσκει η αγορά

Αδυναμία τεκμηρίωσης EBITDA για εταιρείες που τηρούν απλογραφικό σύστημα. Θέμα ίσης μεταχείρισης για όσες τηρούν διπλογραφικό, λόγω των τριών διαφορετικών λογιστικών πλαισίων. Προβλήματα και με την οριοθέτηση του τζίρου. Τι λέει η αγορά.

Εξωδικαστικός: «Κενά» στα κριτήρια ένταξης βρίσκει η αγορά

Τροποποιήσεις στο πλαίσιο της εξωδικαστικής διευθέτησης χρέους, ει δυνατόν πριν την έναρξη ισχύος του (σ.σ. 3 Αυγούστου) ζητά η αγορά καθώς, παρά τις προσπάθειες να στηθεί και να «τρέξει» η διαδικασία, έχει εντοπιστεί σειρά από κενά και αντιφάσεις, τα οποία μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στη διαδικασία έγκρισης των αιτήσεων ένταξης των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων.

Όπως είναι γνωστό, ο νόμος προβλέπει ως κριτήρια επιλεξιμότητας για να μπορούν οι επιχειρήσεις να υποβάλουν αίτηση ένταξης στην εξωδικαστική διευθέτηση την ύπαρξη θετικών προ φόρων τόκων και αποσβέσεων κερδών (EBITDA) σε μία από τις τρεις τελευταίες χρήσεις (σ.σ. ως την 31.12.2016) για επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό σύστημα. Για όσες τηρούν διπλογραφικό σύστημα απαιτείται θετικό EBITDA ή θετική καθαρή θέση σε μία από τις τρεις τελευταίες χρήσεις.

Οι επιχειρήσεις, όμως, που ακολουθούν το απλογραφικό σύστημα δεν είναι υποχρεωμένες να λογίζουν αποσβέσεις. Επομένως, δεν μπορούν να τεκμηριώσουν τον υπολογισμό των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων.

Το πρόβλημα θα μπορούσε, σύμφωνα με ελεγκτικές εταιρείες, να αντιμετωπισθεί ακόμη και με εγκύκλιο, η οποία θα αποσαφηνίζει ότι προκειμένου για εταιρείες που τηρούν απλογραφικό σύστημα, λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για αγορές παγίων.

Για τις εταιρείες που τηρούν διπλογραφικό σύστημα, προκύπτει το εξής σύνθετο θέμα: στο διάστημα 2014-16 ισχύουν νομικά τρία λογιστικά πλαίσια: Το Ελληνικό Γενικό Λογιστικό Σχέδιο (ΕΓΛΣ) και τα κλαδικά λογιστικά σχέδια, τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα και τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ).

Τα κέρδη EBITDA υπολογίζονται διαφορετικά με κάθε σύστημα και επομένως τίθεται θέμα ίσης μεταχείρισης. Το σχετικό άρθρο του νόμου (άρθρο 3 παράγραφος 2) δεν αναφέρεται σε δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις.

Αποτέλεσμα είναι να προκαλείται, λόγω του κενού, ασάφεια που πρέπει να αντιμετωπισθεί. Για παράδειγμα, θα μπορούσε κάποια εταιρεία που εφάρμοζε το Ελληνικό Γενικό Λογιστικό Σχέδιο με pro forma ελεγμένες οικονομικές καταστάσεις, βάσει ΔΠΧΑ, να πληροί τα κριτήρια;

Eπιπρόσθετα, ορισμένες εταιρείες ελέγχονται από ορκωτούς ελεγκτές, οι παρατηρήσεις των οποίων μπορεί να επιδρούν ουσιαστικά στο κριτήριο του θετικού EBITDA ή της θετικής καθαρής θέσης σε μία από τις τρεις τελευταίες χρήσεις.

Αν οι παρατηρήσεις δεν ληφθούν υπόψη, θα πρόκειται περί προφανούς παράβασης του νόμου. Αντίθετα, αν ληφθούν, δημιουργείται άνιση μεταχείριση καθώς άλλες επιχειρήσεις δεν ελέγχονται από ορκωτούς ελεγκτές. Πρόκειται για κενό που απαιτεί νομοθετική ρύθμιση.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, έκτακτα γεγονότα που επιδρούν στα EBITDA αφαιρούνται και προκύπτει το «αναμορφωμένο» EBITDA. Ο υφιστάμενος νόμος δεν διευκρινίζει αν θα λαμβάνεται υπόψη το «αναμορφωμένο» EBITDA ή θα απορρίπτεται συνολικά.

Προβλήματα και με την οριοθέτηση του τζίρου

Με οδηγό, πάντα, την αρχή της ίσης αντιμετώπισης, διαπιστώνονται κενά στο νόμο και όσον αφορά στο κριτήριο του τζίρου. Ο νόμος ορίζει ότι επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 2,5 εκατ. ευρώ στις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις θεωρούνται μεγάλες.

Υπάρχουν και σε αυτό το σημείο διαφορές, ανάλογα με το αν ελέγχονται ή όχι οι οικονομικές τους καταστάσεις από ορκωτούς λογιστές. Στην περίπτωση που ελέγχονται, ενδέχεται οι παρατηρήσεις τους να επηρεάζουν τα δημοσιευμένα στοιχεία πωλήσεων, κάτι που δεν ισχύει βέβαια για τις μη ελεγχόμενες.

Σύμφωνα με ελεγκτικές εταιρείες, χρειάζεται ερμηνευτική εγκύκλιος, η οποία να αποσαφηνίζει το θέμα με βάση την αρχή της ίσης αντιμετώπισης.

Επίσης, θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι οι συναλλαγές εταιρείας με συνδεδεμένα μέρη προσμετρούνται κανονικά στον τζίρο της.

Τέλος, θα πρέπει, σύμφωνα με επιχειρήσεις και ορκωτούς ελεγκτές, να διευρυνθεί η πρόβλεψη του νόμου για υποβολή κοινής αίτησης ένταξης. Ο νόμος ορίζει ότι κοινή αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μπορούν να υποβάλουν μόνον οι όμιλοι που ενοποιούνται υποχρεωτικά, κάνοντας, μεταξύ άλλων, εκ παραδρομής παραπομπή στο άρθρο 32 (έναντι του σωστού άρθρου 33) του νόμου 4308/2014.

Η αγορά ζητά να επιτραπεί η υποβολή κοινής αίτησης ένταξης στον εξωδικαστικό για όλους τους ομίλους και όχι μόνο για όσους προσδιορίζονται ως μεγάλοι ή δημόσιου συμφέροντος, όπως ορίζει το άρθρο 33 του ν.4308/2014.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v