Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα 20 πρώτα σε εξαγωγές ελληνικά προϊόντα στην Κίνα

Αύξηση 19,95% σημείωσε η αξία των ελληνικών προϊόντων που εξάγονται στην Κίνα το 2016, φτάνοντας τα 328,11 εκατ. ευρώ. Οι πρώτες ύλες, τα καύσιμα, τα παράγωγα του πετρελαίου και τα βιομηχανικά προϊόντα είναι αυτά που κυριαρχούν στις εξαγωγές προς τη χώρα.

Τα 20 πρώτα σε εξαγωγές ελληνικά προϊόντα στην Κίνα

Τα περιθώρια αύξησης των ελληνικών εξαγωγών στην αχανή αγορά της Κίνας είναι μεγάλα. Όπως παρουσιάζει σήμερα το Ελληνοκινεζικό Οικονομικό Συμβούλιο, την τελευταία οκταετία, αθροιστικά, έφτασαν τα 2,5 δισ. ευρώ, με τις εισαγωγές από την ασιατική χώρα να ανατρέπουν το ισοζύγιο, ξεπερνώντας τα 21 δισ. ευρώ.

Προς το παρόν, οι Έλληνες επιχειρηματίες πλησιάζουν διστακτικά την αγορά της Κίνας. Πρόκειται κυρίως για εξερευνητικές, μεμονωμένες και σε ένα ποσοστό «πειραματικές» προσπάθειες, με την αποστολή ενός ή δύο κοντέινερ με ελληνικά προϊόντα. Υπάρχουν, ωστόσο, και λίγες περιπτώσεις σημαντικών ελληνικών επιχειρήσεων, με στρατηγικό σχεδιασμό διείσδυσης στην κινεζική αγορά, οι οποίες καταγράφουν εξαιρετικές επιδόσεις, δημιουργώντας αλυσίδες και δίκτυα πωλήσεων. Είναι εταιρείες που έχουν καταφέρει να κατανοήσουν και να αξιοποιήσουν με επιτυχία την κουλτούρα, τα ήθη και τις καταναλωτικές συνήθειες των Κινέζων, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ελληνοκινεζικού συμβουλίου.

Το 2008 οι ελληνικές εξαγωγές στην Κίνα υπολογίστηκαν σε 134,61 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε μια τετραετία σταθερής αύξησης ( το 2012 έφτασαν τα € 382,01 εκατ.) και μια περίοδος κάμψης, λόγω της εντεινόμενης οικονομικής, πολιτικής αστάθειας και των capital controls.

Το αποτέλεσμα ήταν στο τέλος του 2015 οι εξαγωγές στην Κίνα να μειωθούν στα € 273,53 εκατ. Τα πρώτα μηνύματα ανάταξης της ελληνικής οικονομίας και η εμβάθυνση των ελληνοκινεζικών εμπορικών και διπλωματικών σχέσεων κατά το 2016, είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική ανάκαμψη των ελληνικών εξαγωγών προς την ασιατική χώρα σε ποσοστό 19,95%, φτάνοντας τα 328,11 εκατ. ευρώ.

Το γεγονός αυτό αποτυπώνει τον υψηλό «πολλαπλασιαστή» που επιφυλάσσει για την ελληνική επιχειρηματικότητα η ανάπτυξη των διμερών εμπορικών σχέσεων μέσα σε ένα περιβάλλον οικονομικής σταθερότητας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης.

Οι πρώτες ύλες, τα καύσιμα, τα παράγωγα του πετρελαίου και τα βιομηχανικά προϊόντα είναι αυτά που κυριαρχούν μέχρι σήμερα στις ελληνικές εξαγωγές προς την Κίνα. Τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα αντιστοιχούν στο 4,14% των εξαγωγών προς τη συγκεκριμένη ασιατική αγορά.

Τα μάρμαρα, το βαμβάκι, βιομηχανικά απορρίμματα, μέρη αεροστροβίλων, πλάκες αλουμινίου, δομικά και άλλα υλικά κατέχουν μαζί με τα προϊόντα πετρελαίου τις υψηλότερες θέσεις στην κατάταξη. Το παρθένο ελαιόλαδο και τα φρέσκα φρούτα διατηρούν ποσοστά 1,16% και 0,88% αντίστοιχα. Τα πρώτα είκοσι προϊόντα που εξάγει η Ελλάδα στην Κίνα αντιπροσωπεύουν το 88,06% των συνολικών εξαγωγών μας προς τη χώρα, φτάνοντας σε αξία τα €288,899 εκατ. επί συνόλου €328,113 εκατ. κατά το προηγούμενο έτος.

Μία νέα αγορά

Για τους μικρομεσαίους Έλληνες επιχειρηματίες και παραγωγούς, η αγορά της Κίνας παραμένει αχαρτογράφητη. Ακόμα και όταν ξεπερνούν το πρόβλημα της επικοινωνίας (γλώσσα), έρχονται αντιμέτωποι με την έλλειψη απευθείας αεροπορικών συνδέσεων (που θα διευκόλυναν για παράδειγμα τη μεταφορά ευάλωτων αγροτικών προϊόντων που δεν μπορούν να ταξιδέψουν επί μακρόν σε κοντέινερ), αλλά και ενός νομοθετικού, φορολογικού και κανονιστικού σε ζητήματα ανταγωνισμού πλαισίου που δεν τους είναι πάντα οικείο (μητρώα προϊόντων, πιστοποιήσεις, ειδικές άδειες, προστασία/κατοχύρωση του brand ή της πατέντας, δίκαιο επίλυσης διαφορών κ.ο.κ.).

Όλα αυτά σε συνδυασμό με τις δαπάνες που απαιτεί η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις στην Κίνα και η μετακίνηση στις διάφορες περιοχές της ασιατικής χώρας για επιχειρηματικές επαφές, κρατούν μέχρι σήμερα μακριά από την Κίνα πολλές δυναμικές ελληνικές επιχειρήσεις.

Όπως συμβαίνει στην προσέγγιση κάθε νέας αγοράς, κυρίως του μεγέθους της κινεζικής, η πρόκληση για τους επιχειρηματίες είναι η εξασφάλιση ενός αξιόπιστου δικτύου διανομής, που θα επιτρέψει στα προϊόντα τους να φτάσουν στον τελικό καταναλωτή. Και τότε όμως, απαιτείται να ληφθούν υπόψη οι διαφορετικοί κανόνες προσέγγισης (μάρκετινγκ και διαφήμισης) που ισχύουν για τα επιμέρους καταναλωτικά κοινά της Κίνας στα οποία στοχεύουν.



Για ορισμένα ελληνικά προϊόντα (π.χ. ελαιόλαδο) απαιτείται «εκπαίδευση» των Κινέζων καταναλωτών, ώστε να μπορέσουν να τα εντάξουν στην καθημερινότητά τους (π.χ. στο διαιτολόγιό τους), ενώ για άλλα (π.χ. κρασί, φρούτα) ο ανταγωνισμός από χώρες όπως η Χιλή ή η Ισπανία είναι μεγάλος. Με το πέρασμα του χρόνου και καθώς όλα αυτά αρχίζουν να αποκωδικοποιούνται σταδιακά, οι επιχειρηματίες διερευνούν εναλλακτικές λύσεις είτε στα πρώιμα φρούτα, είτε σε τυποποιημένα προϊόντα όπως μακαρόνια, σάλτσα ντομάτας, σοκολάτες ακόμα και… παγωτά!

Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας, των τελωνειακών και φορολογικών κανόνων, των διμερών και διεθνών συμβάσεων που διέπουν τις εμπορικές σχέσεις Ελλάδας - Κίνας, η απλοποίηση/τυποποίηση των συμβάσεων ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρηματικές συμφωνίες και τα συνεργατικά σχήματα, η καταγραφή εναλλακτικών δικτύων διανομής, πηγών χρηματοδότησης επιχειρηματικών σχεδίων και η ανάπτυξη μιας εθνικής διαφημιστικής καμπάνιας με διάρκεια για την προβολή της Ελλάδας και των ελληνικών προϊόντων στην Κίνα, θα βοηθούσαν ώστε μετά τη βελτίωση στον τομέα των μεταφορών (έχει προαναγγελθεί σχέδιο αύξησης των απευθείας πτήσεων και των πτήσεων τύπου charters μέχρι το τέλος του 2017, με έμφαση κυρίως στον τουρισμό) οι Έλληνες και οι Κινέζοι επιχειρηματίες να έρθουν πιο κοντά και να αξιοποιήσουν τη δυναμική ανάπτυξης που διαμορφώνει η προοπτική εξόδου της ελληνικής οικονομίας από την παρατεταμένη ύφεση.

Το Ελληνοκινεζικό Οικονομικό Συμβούλιο εργάζεται σταθερά και εντατικά προς αυτή την κατεύθυνση, σε συνεργασία με την ελληνική και την κινεζική κυβέρνηση, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v