Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σε ποια προϊόντα super market οι τιμές επέστρεψαν στο... 2012

Η μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, ο ανταγωνισμός και οι προσφορές συμπίεσαν τις τιμές. Σταθεροποίηση ή και μείωση των τιμών προβλέπει για το επόμενο διάστημα η πλειοψηφία των στελεχών του λιανεμπορίου και των προμηθευτικών εταιριών.

Σε ποια προϊόντα super market οι τιμές επέστρεψαν στο... 2012

Τη σταδιακή προσαρμογή των τιμών στα επίπεδα των καταναλωτικών δυνατοτήτων καταδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία οι τιμές των τροφίμων πλέον είναι κατά 1,5% χαμηλότερες από τις αντίστοιχες του 2012.

Από την έρευνα, η οποία βασίζεται στην επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, προκύπτει ότι παρά τις σημαντικές αυξήσεις του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) και των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ), το λιανεμπόριο και οι προμηθευτές τις «απορρόφησαν», προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδιά τους σε μια αγορά η οποία βαίνει μειούμενη, αλλά και συγκεντρώνεται σε λιγότερα χέρια.

Όπως αποτυπώνεται στο σχετικό γράφημα, η μηνιαία εξέλιξη του Δείκτη τιμών καταναλωτή για την κατηγορία «Είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά» από τον Ιούνιο 2012 έως τον Ιούλιο 2017, οι τιμές τον Ιούλιο 2017 διαμορφώνονται 1,5% περίπου χαμηλότερα σε σχέση με τον Ιούνιο 2012. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο του 2015 σε σημαντικό ποσοστό των τροφίμων αυξήθηκε ο συντελεστής ΦΠΑ από 13% σε 23% και εκ νέου τον Ιούνιο του 2016 σε 24%, αύξηση που αντιστοιχεί μεσοσταθμικά σε μία επιβάρυνση της τάξης του 3-3,5% περίπου, ενώ από τον Ιανουάριο του 2017 σημαντικές κατηγορίες προϊόντων έχουν επιβαρυνθεί με ειδικούς φόρους κατανάλωσης (π.χ. καφές).

Θεωρητικά, αναφέρει το ΙΕΛΚΑ, αν δεν είχαν προκύψει οι αυξήσεις στη φορολογία, θα μπορούσαν οι τιμές να είναι ακόμα και 4% χαμηλότερα.

Η επίδραση των προσφορών

Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών), οι οποίες έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια και εκτιμάται ότι έχουν επιφέρει επιπλέον όφελος στον καταναλωτή.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ, εκτιμάται ότι η επίδραση των προσφορών το τελευταίο διάστημα αντιστοιχεί σε μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ σε 7,2%. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι πραγματικές τιμές στο σούπερ μάρκετ είναι κατά περίπου 7% χαμηλότερες από τις αρχικές τιμές που μετριούνται στο «ράφι».

Σταθεροποίηση των τιμών

Πάντως από την πλευρά των επιχειρήσεων (αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές), τα στελέχη του κλάδου προβλέπουν για το επόμενο διάστημα περαιτέρω σταθεροποίηση των τιμών. Σύμφωνα με κυλιόμενη 6μηνιαία έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 57% των στελεχών δηλώνει ότι αναμένει το επόμενο 6μηνο (Ιούλιος 2017-Δεκέμβριος 2017) οι τιμές να μείνουν σταθερές, το 22% αναμένει μείωση και μόλις το 21% αύξηση. Αυτό το αποτέλεσμα αποδίδεται στον ιδιαίτερα έντονο ανταγωνισμό που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, ως αποτέλεσμα και των πρόσφατων εξαγορών και συγχωνεύσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v