Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Μποναμά» 7 δισ. ευρώ περιμένει η Ελλάδα από ΕΤΕπ

Ποια έργα έχουν εγκριθεί και ποια αναμένεται να πάρουν χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σε αυξημένη ροή χρήματος προσβλέπει το υπουργείο Οικονομίας. Στην Αθήνα ο Β. Χόγιερ, για τα εγκαίνια των νέων γραφείων της τράπεζας.

«Μποναμά» 7 δισ. ευρώ περιμένει η Ελλάδα από ΕΤΕπ

Σε υψηλά επίπεδα θέτει η κυβέρνηση τον πήχη της συνεισφοράς της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, οι αναμενόμενες εισροές της τράπεζας την επόμενη τριετία θα ανέλθουν στα περίπου 7 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, οι δύο πλευρές δηλώνουν ότι βρίσκονται σε προχωρημένο επίπεδο συνεργασίας και προετοιμάζουν μια σειρά αναπτυξιακών έργων και δράσεων χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η βαρύτητα που δίνει η ΕΤΕπ στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας έχει τονιστεί κατ' επανάληψη από τη διοίκηση της τράπεζας, ενώ αύριο αναμένεται στην Αθήνα και ο πρόεδρος Βέρνερ Χόγιερ, ο οποίος θα εγκαινιάσει τα νέα γραφεία του αναβαθμισμένου ελληνικού τμήματος της ΕΤΕπ.

«Καθόλου τυχαία δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται η παρουσία του κ. Χόγιερ στην Αθήνα» επισημαίνουν τα ίδια στελέχη, τονίζοντας ότι «πρόκειται για σαφή ένδειξη εμπιστοσύνης στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας.

Δεν είναι μόνο η παρουσία του κ. Χόγιερ στην Αθήνα που επιβεβαιώνει τη στενή συνεργασία αλλά και οι συχνές επισκέψεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξη Χαρίτση και του γενικού γραμματέα ΕΣΠΑ και Δημοσίων Επενδύσεων Παναγιώτη Κορκολή στην έδρα της ΕΤΕπ, στο Λουξεμβούργο.

Για την έμφαση που δίνει η ΕΤΕπ στην ελληνική οικονομία κάνουν λόγο και στελέχη της τράπεζας, σύμφωνα με τα οποία, το 2016 υπογράφηκαν συμφωνίες χρηματοδότησης ύψους 1,516 δισ. ευρώ ενώ εκταμιεύτηκαν 1,420 δισ. ευρώ.

Η χρηματοδότηση μέσω της τράπεζας θα διευρυνθεί εντός του 2017, όπου και αναμένεται (έως το τέλος του έτους) τόσο οι υπογραφές όσο και οι εκταμιεύσεις να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ. Έως αυτή τη στιγμή, οι υπογραφές συμφωνιών (για το τρέχον έτος) ανέρχονται σε 1,274 δισ. ευρώ, ενώ οι επιβεβαιωμένες εκταμιεύσεις ανέρχονται σε 1,1 δισ. ευρώ.

«Με αυτούς τους ρυθμούς θεωρείται απολύτως εφικτός ο στόχος για επιπλέον 7 δισ. ευρώ το επόμενο διάστημα» υπογραμμίζει μιλώντας στο Euro2day.gr ανώτερο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και διευκρινίζει ότι οι πόροι αυτοί έρχονται να προστεθούν στους υπάρχοντες πόρους του ΕΣΠΑ και του ΠΔΕ, καθιστώντας έτσι δυνατή την υλοποίηση έργων και επενδύσεων που αλλιώς δεν θα ήταν εφικτό να γίνουν. Παράλληλα εξηγεί ότι «τα έργα που προγραμματίζονται χρηματοδοτούνται είτε μέσω του πακέτου Γιούνκερ είτε μέσω άλλων γραμμών χρηματοδότησης της ΕΤΕπ».

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του Νίκολας Τζένετ, αναπληρωτή γενικού διευθυντή και επικεφαλής της Ομάδας Επενδύσεων της ΕΤΕπ για την Ελλάδα, ήδη 1,2 δισ. ευρώ έργων εγκρίθηκαν στην Ελλάδα στο πλαίσιο του Σχεδίου Γιούνκερ, τα οποία οδηγούν μέσω της ιδιωτικής μόχλευσης σε επενδύσεις ύψους περίπου 3,7 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΤΕπ, αυτές οι επιδόσεις καθιστούν την Ελλάδα την πρώτη χώρα μέσου μεγέθους της ΕΕ ως προς την απορροφητικότητα χρηματοδοτήσεων από την ΕΤΕπ.

Τα υπό έγκριση έργα

Πέραν των έργων για τα οποία ήδη έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση-συμμετοχή της ΕΤΕπ, αυτή τη στιμή υπάρχει και ένας κατάλογος έργων που βρίσκεται υπό έγκριση. Τα κυριότερα εξ αυτών είναι:

1. Αττικό Μετρό - Γραμμή 4

Πρόκειται για τη χρηματοδότηση της κατασκευής της νέας γραμμής του μετρό της Αθήνας από Άλσος Βεΐκου μέχρι Γουδί, μήκους 14,9 χλμ., με 14 σταθμούς. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,4 δισ. ευρώ και η ΕτΕπ θα συμμετέχει με περίπου 1 δισ. ευρώ.

2. Παράκαμψη Χαλκίδας

Το φυσικό αντικείμενο αφορά στην πλήρη κατασκευή της Οδού Παράκαμψης Χαλκίδας, τμήμα Α.Κ. Ν. Λάμψακος-Ψαχνά, μήκους 16,7 χλμ. περίπου με τα συνοδά της έργα (δευτερεύουσες οδοί, τις απαραίτητες ανισόπεδες διασταυρώσεις, παράπλευρες οδοί, ανισόπεδους κόμβους και ισόπεδους κόμβους για δευτερεύοντα έργα), συνολικού προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ.

3. Αστική Ανάπτυξη Δήμου Θεσσαλονίκης

Αφορά σε αστικά έργα υποδομών (σχολεία κ.λπ.) που θα συμβάλουν στην ανανέωση και στον μετασχηματισμό της πόλης, αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις της χρηματοπιστωτικής κρίσης και των δημογραφικών αλλαγών. Η συμμετοχή της ΕΤΕπ ανέρχεται στα 38 εκατ. ευρώ.

4. ΑΔΜΗΕ - Διασύνδεση Κρήτης

Το έργο αφορά τη σύνδεση της Κρήτης με το εθνικό σύστημα μεταφοράς και συγκεκριμένα τη σύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο μέσω ενός υποβρύχιου καλωδίου AC, 150 kV, 2x200 MVA (~ 2x140MW). Η ιδέα της διασύνδεσης της Κρήτης με το εθνικό σύστημα μεταφοράς έχει εξεταστεί στο παρελθόν (από τη δεκαετία του '80), αλλά οι τεχνολογικές λύσεις που ήταν διαθέσιμες εκείνη τη στιγμή κρίθηκαν ακατάλληλες για την κάλυψη των αναγκών του έργου για υπεραστικές καλωδιακές διασυνδέσεις μεγάλων αποστάσεων. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 362 εκατ. ευρώ και η ΕτΕπ θα συμμετάσχει με 250 εκατ. ευρώ.

5. ΔΕΔΑ - Ανάπτυξη Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου

Το έργο αφορά στην ανάπτυξη των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις περιοχές της Κεντρικής Ελλάδας, της Κεντρικής Μακεδονίας, της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης. Η συμμετοχή της ΕτΕπ ανέρχεται σε 48 εκατ. ευρώ.

6. ΑΔΜΗΕ - Δάνειο για επενδύσεις σε ΑΠΕ

Ο κύριος σκοπός του έργου είναι η αύξηση της παραγωγής ενέργειας στην Ελλάδα μέσω της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (χερσαίων αιολικών πάρκων και μικρών υδροηλεκτρικών σταθμών) γεωγραφικά διασκορπισμένων σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά. Η ΕτΕπ συμμετέχει με 85 εκατ. ευρώ.

7. Οδική Ασφάλεια

Το πρόγραμμα αφορά στη χρηματοδότηση έργων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στο εθνικό και Περιφερειακό Δίκτυο της χώρας σε 7.000 σημεία, συνολικού μήκους 2.500 χλμ. και προϋπολογισμού 470 εκατ. ευρώ.

8. Ενεργειακή Αναβάθμιση Δημόσιων Κτιρίων

Το πρόγραμμα αφορά στη χρηματοδότηση (επιδότηση) της ενεργειακής αναβάθμισης δημόσιων κτιρίων, με προτεραιότητα σε σχολεία και κτίρια υγείας. Επίσης θα περιλαμβάνει έργα αντισεισμικής θωράκισης, όπου απαιτείται. Το πρόγραμμα αυτό έρχεται να καλύψει τη χρόνια υστέρηση αναβάθμισης του δημόσιου κτιριακού δυναμικού.

9. Χωρικός Σχεδιασμός

Χρηματοδότηση των μελετών που προβλέπει το πρόσφατο θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4447 / 2016) σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, με στόχο την έγκαιρη ολοκλήρωση του χωρικού σχεδιασμού αλλά και την ενίσχυση της απασχόλησης του κλάδου των μηχανικών, που έχει πληγεί ιδιαίτερα στην περίοδο της κρίσης.

10. Ταμείο Υποδομών

Δημιουργία Ταμείου για τη χρηματοδότηση (δανειοδότηση) έργων υποδομών (αστικής ανάπλασης, ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων, έργων στερεών και υγρών αποβλήτων κ.λπ.). Τα έργα αυτά μπορεί να είναι δημόσια, ΣΔΙΤ ή και ιδιωτικά. Στο ταμείο συνεισφέρονται καταρχάς από την ΕΤΕπ 200 εκατ. ευρώ με δανεισμό του ελληνικού δημοσίου ενώ η συμβολή μέσω του σχεδίου Γιούνκερ αναμένεται να είναι επίσης 200 εκατ. ευρώ.

11. Αναπτυξιακός νόμος

Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος θα εξασφαλιστεί πρόσθετη ρευστότητα από την ΕΤΕπ, ύψους κατ' ελάχιστον 320 εκατ. ευρώ.

12. Αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης. 

Η συμμετοχή της ΕΤΕπ στο έργο ανέρχεται σε 231 εκατ. ευρώ.

Σε ποια έργα έχει ήδη πει το «ναι»

1. Αιολικά πάρκα Βοιωτίας: 24 εκατ. ευρώ

Θα κατασκευαστούν συνολικά 18 ανεμογεννήτριες, 8 για ένα αιολικό πάρκο και 5 για κάθε ένα από τα άλλα δύο αιολικά πάρκα. Τα αιολικά πάρκα, τα οποία βρίσκονται στα Δερβενοχώρια και στην Τανάγρα, θα συνδέονται με δύο υφιστάμενους υποσταθμούς μέσω υπόγειας καλωδίωσης περίπου 16,5 χλμ. Αναμένεται να παράγουν συνολικά περισσότερα από 120 GWh για το ελληνικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας.

2. Telecom Greece: 150 εκατ. ευρώ

Το έργο θα αυξήσει την κάλυψη και την ικανότητα του κινητού ευρυζωνικού δικτύου της COSMOTE και θα περιλαμβάνει επενδύσεις στο κεντρικό δίκτυο για την υποστήριξη της πρόσθετης εγκατεστημένης δυναμικότητας στο δίκτυο πρόσβασης, πλατφόρμες προϊόντων και συστήματα πληροφορικής.

3. 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια: 280 εκατ. ευρώ

Η ΕΤΕπ έχει συνάψει δύο δανειακές συμβάσεις ύψους 280 εκατ. ευρώ συνολικά με το Fraport Greece για τη χρηματοδότηση αναβαθμίσεων σε 14 περιφερειακά ελληνικά αεροδρόμια, στο πλαίσιο του πακέτου Γιούνκερ. Το δάνειο της ΕΤΕπ θα χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση έργων άμεσης ανάπτυξης στους 14 αερολιμένες, συμπεριλαμβανομένης της ανακαίνισης και του εκσυγχρονισμού των τερματικών σταθμών και της βελτίωσης της υποδομής ασφάλειας και αερολιμένων.

4. Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι: 337 εκατ. ευρώ

Πρόκειται για τη τρίτη και τελευταία δόση από τη χρηματοδοτική διευκόλυνση ύψους 987 εκατ. ευρώ που παρείχε η ΕΤΕπ για την επανεκκίνηση και ολοκλήρωση των κατασκευαστικών έργων στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.

5. Ελληνικά Πανεπιστήμια Ι: 138 εκατ. ευρώ

Ο γενικός στόχος του έργου είναι ο εκσυγχρονισμός και η συντήρηση των εγκαταστάσεων των πανεπιστημιακών υποδομών και κυρίως η ανανέωση και ο εκσυγχρονισμός του εργαστηριακού εξοπλισμού.

6. ΑΔΜΗΕ - Υποσταθμοί Υψηλής Τάσης και ευφυή συστήματα μέτρησης: 40 εκατ. ευρώ

Η ΕΤΕπ υπέγραψε με τη ΑΔΜΗΕ την πρώτη δόση ενός δανείου ύψους 40 εκατ. ευρώ (από συνολική γραμμή χρηματοδότησης 85 εκατ. ευρώ) για το πρόγραμμα κατασκευής και την επέκταση 7 υποσταθμών υψηλής τάσης, την τοποθέτηση 40 χλμ. υποθαλάσσιων καλωδίων και την πιλοτική εγκατάσταση έξυπνων μετρητών (με τηλεμέτρηση) σε 170.000 μικρούς καταναλωτές χαμηλής τάσης.

7. Ελληνικό Ίδρυμα για την Έρευνα και Καινοτομία: 180 εκατ. ευρώ

Χρηματοδότηση βασικής έρευνας και καινοτομίας μέσω του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας.

8. Συγχρηματοδότηση ΕΣΠΑ 2014-2020: 1 δισ. ευρώ

Το δάνειo στοχεύει στην κάλυψη της εθνικής χρηματοδότησης έργων ΕΣΠΑ κατά την προγραμματική περίοδο 2014-2020.

9. Χρηματοδότηση ΜΜΕ: 1 δισ. ευρώ

Το πρόγραμμα διοχέτευσης ρευστότητας προς τις τράπεζες (global loans) ύψους 1 δισ. ευρώ αφορά σε ενίσχυση ρευστότητας σε μικρομεσαίες και μεσαίας κεφαλαιοποίησης επιχειρήσεις μέσω των τραπεζών. Μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί ήδη ποσά ύψους 700 εκατ. ευρώ στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

10. Trade Facility Finance II: 400 εκατ. ευρώ

Το πρόγραμμα καλύπτει την εγγύηση των ελληνικών τραπεζών έναντι των ξένων τραπεζών του επιχειρηματικού ρίσκου των εξαγωγικών δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων κατά 85% /ή και των εγγυητικών επιστολών για την έγκαιρη καταβολή και εις ολόκληρο του ποσού που απαιτούν οι εξαγωγικές δραστηριότητες προς τις ξένες τράπεζες.

11. Ταμείο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Equifund): 120 εκατ. ευρώ

Το ταμείο θα συνεισφέρει κεφάλαια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις με καινοτόμο χαρακτήρα σε όλες τις φάσεις ανάπτυξής τους και αναμένεται να κινητοποιήσει συνολικούς πόρους που θα ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v