«Τρέχουν» για τους διαγωνισμούς συντήρησης της Εγνατίας

Αντιδράσεις από το προσωπικό, επειδή οι συμβάσεις θα περιλαμβάνουν και την (προαιρετική) κατασκευή διοδίων. Άμεσα και ο διαγωνισμός παραχώρησης του οδικού άξονα από το ΤΑΙΠΕΔ. Οι δηλώσεις Χρ. Σπίρτζη και οι απορίες.

«Τρέχουν» για τους διαγωνισμούς συντήρησης της Εγνατίας

Μέσα στον επόμενο μήνα πρέπει να βγουν στον αέρα οι δύο διαγωνισμοί για τη συντήρηση της Εγνατίας Οδού, ώστε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Απρίλιο, αφού τότε λήγουν οι υφιστάμενες συμβάσεις. Η συντήρηση του οδικού άξονα είναι απαραίτητη, ανεξάρτητα από τη διαδικασία παραχώρησης που αναμένεται να ξεκινήσει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), επίσης μέσα στον επόμενο μήνα.

Προς το παρόν, όμως, η διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ, το υπουργείο Υποδομών, το ΤΑΙΠΕΔ και ο Σύλλογος Εργαζομένων της κρατικής εταιρείας έχουν εμπλακεί σε ένα γαϊτανάκι πληροφοριών που δεν βγάζει πουθενά.

Στον Σύλλογο Εργαζομένων υποστηρίζουν πως οι διαγωνισμοί για τη συντήρηση έχουν καθυστερήσει, επειδή η διοίκηση θέλει να εντάξει στις δύο συμβάσεις και την κατασκευή σταθμών διοδίων. Οι ανάδοχοι, δηλαδή, θα αναλάβουν να κατασκευάσουν, αν τους ζητηθεί, και τους σταθμούς διοδίων που εκκρεμούν.

Σημειώστε πως οι δύο συμβάσεις συντήρησης θα είναι ύψους περί τα 40 εκατ. ευρώ εκάστη, στην περίπτωση που έχουν διάρκεια 1,5 χρόνο. Αν είναι διάρκειας δύο ετών, τότε το ύψος κάθε σύμβασης θα προσεγγίζει τα 60-65 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση που ενταχθεί και το αντικείμενο της (προαιρετικής) κατασκευής σταθμών διοδίων, τότε κάθε διαγωνισμός θα φτάνει τα 60-85 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη διάρκεια της σύμβασης συντήρησης.

Στο παρελθόν, η Εγνατία Οδός υπέγραφε πενταετείς συμβάσεις συντήρησης, οι οποίες στην πορεία έγιναν τριετείς και τελευταία υπέγραψε δύο διετείς συμβάσεις (για το Ανατολικό και για το Δυτικό τμήμα του οδικού άξονα) ενόψει παραχώρησης. Η διαδικασία παραχώρησης, όμως, ούτε καν έχει ξεκινήσει, οπότε είναι αναγκαστική η υπογραφή νέων συμβάσεων, οι οποίες (όπως και οι δύο τελευταίες) θα περιλαμβάνουν ρήτρα λήξης στην περίπτωση που ολοκληρωθεί νωρίτερα ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ.

Το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζεται να ξεκινήσει εκ νέου τη διαδικασία παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, προκειμένου να καλύψει το μνημονιακό προαπαιτούμενο. Όμως, όσοι παρακολουθούν το σίριαλ με τον οδικό άξονα, υποστηρίζουν πως και η νέα «διαδικασία» θα έχει την τύχη της παλαιάς, δηλαδή δεν θα προχωρήσει, για όσο διάστημα εκκρεμεί το καυτό θέμα των διοδίων.

Οσο πλησιάζουν οι ημέρες για την προκήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης, τόσο μεγαλώνει η σύγχυση για τα διόδια. Από τη μία πλευρά, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης δηλώνει πως του χρόνου θα λειτουργεί δορυφορικό σύστημα πληρωμής διοδίων στην Εγνατία Οδό. Από την άλλη πλευρά, οι εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδός ΑΕ, με επιστολή τους προς τον κ. Σπίρτζη, καταγγέλλουν πως προωθείται η κατασκευή πλήθους σταθμών διοδίων (όσων από τους 18 μετωπικούς και 20 πλευρικούς δεν έχουν κατασκευαστεί ή ανατεθεί προς κατασκευή) μέσω των δύο διαγωνισμών για τη συντήρηση του οδικού άξονα. 

Η κατασκευή των σταθμών αποτελεί και αυτή μνημονιακή υποχρέωση, ενώ παραμένει σε ισχύ κοινή υπουργική απόφαση του κ. Σπίρτζη και του υπουργού Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτου για τη λειτουργία των 38 σταθμών στην Εγνατία Οδό. Ο υπουργός Υποδομών την προηγούμενη εβδομάδα εξήγγειλε διαγωνισμό για την εγκατάσταση αναλογικού (με χρέωση ανά χιλιόμετρο), δορυφορικού συστήματος διοδίων μέχρι τα τέλη του χρόνου. Υποσχέθηκε, επίσης, πως το νέο σύστημα θα λειτουργήσει πρώτη φορά στην Εγνατία Οδό εντός του 2018.

Στην επιστολή του συλλόγου εργαζομένων της Εγνατία Οδός ΑΕ προς τον υπουργό Υποδομών αναφέρεται πως «δυστυχώς, η Διοίκηση (σ.σ. της κρατικής εταιρείας), ύστερα από εντολές του ΤΑΙΠΕΔ και παρά την έντονη και επανειλημμένα εκφρασμένη αντίθεση του Συλλόγου, ενέταξε τελικά και ύστερα από χρονοβόρες παλινωδίες, την κατασκευή δεκάδων νέων σταθμών διοδίων (…) στο αντικείμενο των νέων εργολαβιών συντήρησης!

Μάλιστα, κατ’ απαίτηση συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ, τα συμβατικά τεύχη τους διατέθηκαν για έλεγχο! Όλα αυτά οδήγησαν σε δραματική καθυστέρηση την όλη διαδικασία και θέτουν σε αμφιβολία την έγκαιρη εγκατάσταση αναδόχου Λειτουργίας & Συντήρησης».

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus