Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συνεχίζεται το «μπάχαλο» με το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Οι ουρές για την έκδοση προσωποποιημένων καρτών μεταφέρθηκαν τώρα στα μηχανήματα φόρτισης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Πώς θα ξεπεραστούν τα προβλήματα, τι ισχύει για το μειωμένο κόμιστρο, τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για τους λαθρεπιβάτες.

Συνεχίζεται το «μπάχαλο» με το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Εκεί που υπήρχε μία ουρά στους σταθμούς του μετρό, τώρα δημιουργούνται δύο! Στη μία συνωστίζονται όσοι θέλουν να εκδώσουν προσωποποιημένη κάρτα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ενώ στην άλλη περιμένουν όσοι θέλουν να φορτίσουν τις κάρτες καθώς δεν επαρκούν τα αυτόματα μηχανήματα!

Το πρόβλημα με τον μικρό αριθμό μηχανημάτων φόρτισης των ηλεκτρονικών καρτών και έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου διαπιστώθηκε όταν έκλεισαν οι πύλες στους τέσσερις πρώτους σταθμούς του μετρό.

Η κατάσταση θα χειροτερεύσει τις επόμενες ημέρες αφού μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου προβλέπεται πως θα κλείσουν οι πύλες σε όλους τους σταθμούς του μετρό. Τη Δευτέρα έκλεισαν οι πύλες σε τέσσερις σταθμούς, ενώ σταδιακά θα κλείνουν και οι άλλες, ανάλογα με την πορεία ολοκλήρωσης των εργασιών, ώστε να εξασφαλίζεται το ταυτόχρονο άνοιγμα των πυλών σε περίπτωση ανάγκης.

Μέχρι τότε ευελπιστεί η διοίκηση του ΟΑΣΑ πως θα έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση περίπου 100 μηχανημάτων αφής, ώστε αντί για τα παλαιά χάρτινα εισιτήρια να υποστηρίζουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Σε διαφορετική περίπτωση, θα πρέπει να αναζητηθούν άλλες λύσεις αφού οι ουρές θα μεγαλώνουν εβδομάδα την εβδομάδα. Η σημερινή εικόνα δεν ευνοεί τη διοίκηση, πάντως, αφού στους περισσότερους σταθμούς του μετρό υπάρχουν τέσσερα παλαιά μηχανήματα χάρτινου εισιτηρίου (που δεν λειτουργούν πλέον) και μόνο δύο μηχανήματα έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου ή φόρτισης των καρτών.

Η εμπειρία από την πρώτη ημέρα κλεισίματος των πυλών, με εκατοντάδες επιβάτες να βαδίζουν αδιάφοροι προς την είσοδο του μετρό στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας μέχρι να διαπιστώσουν πως «το τζάμπα τελείωσε» και να επιστρέφουν στα μηχανήματα για έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, δείχνει και το μέγεθος της πρόκλησης που αντιμετωπίζουν στον ΟΑΣΑ. Στον οργανισμό μιλούν «για τιτάνιο έργο», που αλλάζει πλήρως τις δομές του ομίλου και πως η σημερινή διοίκηση «παρέλαβε μια έτοιμη σύμβαση ΣΔΙΤ, την οποία και υλοποιεί».

Οσοι παρακολουθούν από κοντά την προσπάθεια τονίζουν πως «βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή», αφού δεν έχει ξεκινήσει η έκδοση προσωποποιημένων καρτών για δεκάδες χιλιάδες δικαιούχους μειωμένου ή δωρεάν κομίστρου. Για παράδειγμα, με διαφορετική διαδικασία θα γίνει π.χ. η έκδοση των προσωποποιημένων καρτών για τους υπαλλήλους των Σωμάτων Ασφαλείας που δικαιούνται δωρεάν μετακίνησης στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Δωρεάν μετακίνησης δικαιούνται και δύο ακόμα κατηγορίες, οι άνεργοι και οι άνθρωποι με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ), οι οποίοι επίσης πρέπει με κάποιο τρόπο να εκδώσουν προσωποποιημένες κάρτες. Με κάποιο τρόπο, επίσης, πρέπει ο ΟΑΣΑ να διασφαλίζει πως ο άνεργος είναι ακόμα άνεργος έπειτα από κάποιους μήνες.

Το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στην Αθήνα έγινε περισσότερο πολύπλοκο ακριβώς εξαιτίας του πλήθους των δικαιούχων μειωμένου κομίστρου. Για να αποφύγει την κατάχρηση αυτού του δικαιώματος η διοίκηση του ΟΑΣΑ εφαρμόζει διάφορα μέτρα, που τη φέρνουν αντιμέτωπη με το επιβατικό κοινό. Για παράδειγμα, αν σήμερα πάτε μαζί με το ανήλικο παιδί σας στο μετρό, θα διαπιστώσετε πως δεν μπορείτε να του εκδώσετε μειωμένο εισιτήριο των 70 λεπτών από το αυτόματο μηχάνημα! Αναγκαστικά είτε θα περιμένετε στην ουρά για το εκδοτήριο, είτε θα του εκδώσετε ολόκληρο.

Συνεπώς κάποιος γονέας που 5-6 φορές τον χρόνο μπαίνει στο μετρό με το παιδί του, θα πρέπει να πληρώσει το ολόκληρο εισιτήριο ή να βγάλει προσωποποιημένη κάρτα με κατάθεση εγγράφων που βεβαιώνουν το ΑΜΚΑ, πιστοποιητικό γεννήσεως ώστε να βεβαιωθεί πως είναι ανήλικος κ.λπ.

Τα ίδια ισχύουν και για τους ηλικιωμένους άνω των 65 ετών, που επίσης δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο. «Όταν κάποιος δικαιούχος μειωμένου κομίστρου βάλει την κάρτα στο μηχάνημα, τότε βγαίνει η επιλογή για έκδοση μισού εισιτηρίου» εξηγούν από τον ΟΑΣΑ. Όταν κάποιος τοποθετεί μια άλλη κάρτα, η επιλογή για μισό εισιτήριο δεν εμφανίζεται, προκειμένου να μην το εκδίδουν αετονύχηδες οι οποίοι θα ταξιδεύουν με το μισό κόμιστρο.

Μια ένδειξη για τα έσοδα που έχαναν οι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών από τα κυκλώματα πλαστών εισιτηρίων και από τους λαθρεπιβάτες αποτελεί ο αριθμός των προσωποποιημένων καρτών που έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα. Ενώ υπήρχαν περίπου 250.000 χάρτινες κάρτες από ανθρώπους οι οποίοι κατά τεκμήριο χρησιμοποιούν τακτικά τις αστικές συγκοινωνίες, με το πρώτο κύμα εκδόθηκαν 330.000 προσωποποιημένες κάρτες, δηλαδή 80.000 περισσότερες. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως τώρα αποκαλύπτεται ότι εκτός από πλαστά εισιτήρια κυκλοφορούσαν και πλαστές κάρτες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v