Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λίγο φθηνότερο το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπεζί

«Υποχώρηση» της τάξεως του 3% σε σχέση με πέρυσι διαβλέπει το Ινστιτούτο από τη σύγκριση τιμών σε 22 υποκατηγορίες προϊόντων. Πού οφείλεται η μείωση. Η επίδραση του ανταγωνισμού.

Λίγο φθηνότερο το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπεζί

Περίπου 2,5 ευρώ λιγότερα σε σχέση με πέρυσι, θα πληρώσουν φέτος όσα νοικοκυριά επιλέξουν το καλάθι του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ οι τιμές των προϊόντων του τυπικού Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού στα μεγάλα σουπερμάρκετ το 2017 είναι στα ίδια επίπεδα κατά μέσο όρο με το 2014, παρουσιάζοντας μείωση κατά 3% σε σχέση με το 2016. Ειδικότερα, το καλάθι προϊόντων που επέλεξε το ΙΕΛΚΑ, θα κοστίσει φέτος 82,33 ευρώ, έναντι 84,96 ευρώ πέρυσι.

Σύγκριση τυπικού καλαθιού μεγάλων σουπερμάρκετ Χριστούγεννα 2014-2017 και αξία ΦΠΑ στο τυπικό καλάθι Χριστουγέννων 2014-2017

Όπως φαίνεται στο σχετικό πίνακα, οι τιμές αφορούν μονάδες προϊόντων, ή πώληση με το κιλό. Οπότε αν ένα νοικοκυριό αγοράσει π.χ. περισσότερο από ένα ... κιλό γαλοπούλα, το κόστος θα αυξηθεί αντίστοιχα. Η μπορεί να μειωθεί, αν επιλέξει να πάρει έτοιμους κουραμπιέδες και δεν αγοράσει τα υλικά για τους φτιάξει στο σπίτι.

Σύγκριση τιμών προϊόντων τυπικού Χριστουγεννιάτικου Καλαθιού στις μεγάλες αλυσίδες Σουπερμάρκετ 2016-2017

Από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται στις 13 οι τιμές παρουσιάζουν μείωση, σε 2 οι τιμές είναι αμετάβλητες και σε 7 παρουσιάζουν αύξηση. Οι τιμές των κρεάτων οι οποίες αναμένεται να διαμορφωθούν ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς τις επόμενες ημέρες, εκτιμάται ότι σε συνέχεια του έντονου ανταγωνισμού των προηγούμενων ετών θα παρουσιάσουν μείωση σε αυτές του αρνιού και του χοιρινού. Αντίστοιχα, αυτή της γαλοπούλας, υπολογίζεται ότι θα παραμένει σε αντίστοιχα επίπεδα με το 2016. Οι διακυμάνσεις - αυξήσεις που παρατηρούνται σε συγκεκριμένα οπωροκηπευτικά εκτιμάται ότι οφείλονται στις καιρικές συνθήκες του φετινού Φθινοπώρου.

Γενικά, η μικρή αυτή μείωση που καταγράφεται στο καλάθι, αποδίδεται στην αύξηση της έντασης του ανταγωνισμού κάθε έτος και ειδικά την τελευταία τριετία ανάμεσα στις επιχειρήσεις του κλάδου και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων (προμηθευτές και λιανέμποροι) στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές και value for money.

Σε σχέση με το εύρος τιμών στο οποίο έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, η μέση διακύμανση των τιμών των προϊόντων παραμένει αυξημένη και υπολογίζεται περίπου στο 35% της αξίας τους. Αυτή η τάση είναι και αποτέλεσμα των έντονων προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές. Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα σχεδόν 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.

Ειδικότερα:
- Εκπτώσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα
- Εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες
- Προσφορά επιπλέον προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο)
- Εκπτωτικά κουπόνια
- Δωροεπιταγές για επόμενες αγορές
- Επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών

Τα ευρήματα της έρευνας, βασίζονται στις τιμοληψίες από καταστήματα μεγάλων σουπερμάρκετ που πραγματοποιούν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ και σε συνεντεύξεις με στελέχη της αγοράς για την εκτίμηση-πρόβλεψη τους για τις τιμές την εβδομάδα ως τα Χριστούγεννα. Αυτό είναι απαραίτητο καθώς σε συγκεκριμένα φρέσκα προϊόντα οι τιμές διαφοροποιούνται συνεχώς.



ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v