Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κρίσιμο το πρώτο εξάμηνο για έργα 1,5 δισ. ευρώ

Ανάσα για τους κατασκευαστές η προγραμματισμένη εκκίνηση νέων μεγάλων έργων αλλά και η ολοκλήρωση διαγωνισμών ύψους άνω των 3 δισ. Ο αγώνας δρόμου για τις εκκρεμότητες.

Κρίσιμο το πρώτο εξάμηνο για έργα 1,5 δισ. ευρώ

Την εκκίνηση μεγάλων έργων περί το 1,5 δισ. ευρώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018 και την προετοιμασία ή ολοκλήρωση διαγωνισμών για νέα έργα συνολικού ύψους άνω των τριών δισ. ευρώ επιχειρούν στα υπουργεία Υποδομών και Οικονομίας με στόχο να καλυφθεί το χαμένο έδαφος του 2017. Αν αυτή τη φορά τηρηθούν οι υποσχέσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη μέχρι τον Ιούνιο αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες σε σημαντικά έργα που θα προσφέρουν ανάσα στον κατασκευαστικό κλάδο.

Κατά τη διάρκεια της χρονιάς που φεύγει δεν προχώρησε κανένα νέο σημαντικό έργο, ενώ ολοκληρώθηκαν οι εργασίες στους οδικούς άξονες με αποτέλεσμα ο κλάδος να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.

Η πορεία των διαγωνισμών για αρκετά από τα νέα έργα που εξαγγέλλει κατά καιρούς η κυβέρνηση συνδέεται με την εξασφάλιση χρηματοδότησης κυρίως από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), αλλά και την ουσιαστική εκκίνηση του ΕΣΠΑ, ειδικά στα κρίσιμα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, συνολικού ύψους περί το ένα δισ. ευρώ. Για τα συγκεκριμένα έργα δεν έχει ξεκινήσει κανένας διαγωνισμός μέχρι σήμερα, ενώ η χώρα απειλείται με μεγάλα ημερήσια πρόστιμα αν διατηρηθεί το σημερινό καθεστώς των χωματερών.

Εντός του εξαμήνου, κατά τον κ. Σπίρτζη, θα ξεκινήσουν οι εργασίες στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, προϋπολογισμού περί τα 480 εκατ. ευρώ, αλλά και στο νότιο τμήμα (Ξυνιάδα – Λαμία, προϋπολογισμού περί τα 350 εκατ. ευρώ) του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, το μεσαίο τμήμα του οποίου παραδόθηκε προ ημερών στην κυκλοφορία.

Ειδικά για τον άξονα Πάτρα – Πύργος, εκκρεμεί τόσο η έγκριση του φακέλου «Μεγάλου Εργου» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όσο και η προκήρυξη του 8ου και τελευταίου διαγωνισμού. Σημειώνεται πως στους τέσσερις από τους επτά διαγωνισμούς στους οποίους υπάρχουν προσωρινοί ανάδοχοι επικράτησε η τεχνική εταιρεία Τοξότης του ομίλου Καλογρίτσα με εκπτώσεις άνω του 50%.

Για το νότιο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, μήκους 32,5 χιλιομέτρων περίπου από την Ξυνιάδα μέχρι τη Λαμία, πριν από λίγες ημέρες ο πρωθυπουργός είχε υποστηρίξει στα κοινωνικά δίκτυα πως «η χρηματοδότησή είναι ήδη εξασφαλισμένη και οι κατασκευαστικές εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2018». Για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ανισόπεδος Κόμβος Γρεβενών – Ανισόπεδος Κόμβος Εγνατίας), τόνισε πως «η πολιτική ηγεσία έχει εξασφαλίσει τα χρηματοδοτικά εργαλεία και τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις ενώ οι διαπραγματεύσεις του Υπουργείου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και στα τέλη του 2018 αναμένεται να ξεκινήσει το έργο».

Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης το νότιο τμήμα θα κοστίσει γύρω στα 350 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί από την ΤΕΡΝΑ η οποία κατασκεύασε και διαχειρίζεται το τμήμα Τρίκαλα – Ξυνιάδα που παραδόθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στην κυκλοφορία. Οι συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να δοθεί το πράσινο φως για την εκκίνηση του έργου βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, όπως τουλάχιστον τονίζουν από το υπουργείο Υποδομών.

Εντός του τριμήνου (κάτι το οποίο δεν θεωρείται καθόλου σίγουρο από τις διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων) θα κατατεθούν κατά τον κ. Σπίρτζη οι προσφορές για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος. Ηδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο ανταγωνιστικός διάλογος με τους τρεις ενδιαφερόμενους ομίλους (Vinci – ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίος) με τα στελέχη της αγοράς να εκτιμούν πως θα απαιτηθεί ολόκληρο το 2018 για την ολοκλήρωσή του.

Ακόμα και μέσα στο τρίμηνο μπορεί, όμως, να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, προϋπολογισμού κοντά στα 500 εκατ. ευρώ που είχε ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR. Προ ημερών υπήρξε παράταση στη διαδικασία πρόσληψης του ειδικού συμβούλου μηχανικού που απαιτείται για να προχωρήσει η διαδικασία και να υπογραφεί η σύμβαση με την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – GMR.

Προς τα τέλη του χρόνου ή και το 2019 αναμένεται, όμως, να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός κατασκευής του πρώτου τμήματος (Αλσος Βεϊκού – Ευαγγελισμός – Γουδή) της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας. Οι προσφορές από τέσσερις υποψηφίους ομίλους υποβλήθηκαν από το καλοκαίρι, αλλά ήδη υπάρχουν αλλαγές στον σχεδιασμό της Αττικό Μετρό, με την προσθήκη νέων σταθμών (μεταξύ Γαλατσίου και Κυψέλης), με τη μετατόπιση άλλων, κ.λπ. Ο προϋπολογισμός του έργου προσεγγίζει τα 1,8 δισ. ευρώ και προσφορές υποβλήθηκαν από τις κοινοπραξίες ΤΕΡΝΑ – Vinci – Siemens, J&P ΑΒΑΞ – Ghella SpA – Alstom Transport, ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy SpA και FCC – Archirodon – Μυτιληναίος.

Προ ημερών ο Χρ. Σπίρτζης υποστήριξε, επίσης, πως προωθούνται και οι «πρόδρομες εργασίες» για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (χωρίς να ξεκαθαρίζει πότε θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός) και για την επέκταση του προαστιακού μέχρι το Λαύριο. Από τις εξελίξεις στις διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ θα εξαρτηθεί η τύχη άλλων φιλόδοξων έργων όπως ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) που προωθείται με σύμβαση παραχώρησης, στο τμήμα Χανιά – Αγιος Νικόλαος. Οσο για τα έργα κατασκευής μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων, στην αγορά αποφεύγουν τις προβλέψεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v