Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Χωρίς χάραξη σημαντικό τμήμα του Οδικού Αξονα Κρήτης

Οι εξαγγελίες του υπουργού Υποδομών και οι προβληματισμοί στην αγορά κατασκευών για το σχέδιο υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά-Αγιος Νικόλαος. Τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ θα είναι ο προϋπολογισμός του έργου.

Χωρίς χάραξη σημαντικό τμήμα του Οδικού Αξονα Κρήτης

Σε άγνωστη χάραξη, αφού σε μεγάλο τμήμα της χάραξης που είχε σχεδιαστεί παλαιότερα έχουν κατασκευαστεί κτίρια, μεταξύ των οποίων και μεγάλα τουριστικά συγκροτήματα, θα κατασκευαστεί ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ).

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπόσχεται, μάλιστα, πως θα προκηρυχθεί άμεσα ο διεθνής διαγωνισμός για τη σύναψη Σύμβασης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά - Άγιος Νικόλαος», προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου επισημαίνουν, πάντως, πως παρά τα λεγόμενα του υπουργού, ο σχεδιασμός του έργου βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, κάτι που δυσκολεύει την προσπάθεια χρηματοδότησης από ιδιωτικά κεφάλαια και, κυρίως, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που επιδιώκει το υπουργείο.

Ο κ. Σπίρτζης επιμένει και προ ημερών δήλωσε σε τηλεοπτική εκπομπή πως «για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, όπως είχαμε πει, τα τεύχη δημοπράτησης ήταν έτοιμα μέσα στον Δεκέμβριο. Όμως ο διαγωνισμός δεν μπορούσε να βγει, γιατί η αρχή που πρέπει να τρέξει στον διαγωνισμό είναι το Υπουργείο Υποδομών. Σύμφωνα με τη νομοθεσία που υπάρχει, ο διαγωνισμός έπρεπε να γίνει από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ). Πρέπει λοιπόν να περάσει στη Βουλή σχετική τροπολογία… η οποία έχει ήδη κατατεθεί και αυτό θα γίνει την επόμενη εβδομάδα, προκειμένου μετά να ακολουθήσει ο διαγωνισμός του ΒΟΑΚ».

Στα τέλη Δεκεμβρίου, ο υπουργός δήλωνε πως «έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης και ο τεχνικός έλεγχος. Ολοκληρώνεται ο νομικός έλεγχος που ακολουθεί, προκειμένου να βγει ο διαγωνισμός το πρώτο δεκαήμερο της νέας χρονιάς. Μέσα στο 2018 θα έχουμε το ανάδοχο σχήμα για να ξεκινήσει κανονικά η κατασκευή του σύνθετου έργου».

Το δεκαήμερο πέρασε, όμως, χωρίς νεότερα.

Με βάση το μοντέλο του υπουργείου, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τα συμφραζόμενα των διαφόρων δηλώσεων, ο ανάδοχος θα μελετήσει από πού θα περάσει ο ΒΟΑΚ, θα ωριμάσει τις σχετικές μελέτες και αδειοδοτήσεις, θα τον κατασκευάσει και στη συνέχεια θα τον εκμεταλλεύεται. Στις πρόσφατες δηλώσεις του κ. Σπίρτζη δεν αποσαφηνίζεται αν θα υπάρχουν διόδια ή θα υπάρχουν «Σκιώδη Διόδια», ένα μοντέλο Σύμπραξης με ιδιώτες (ΣΔΙΤ) που κερδίζει έδαφος στην Ευρώπη. Με βάση το συγκεκριμένο μοντέλο, δεν εγκαθίστανται σταθμοί διοδίων στον οδικό άξονα, αλλά το δημόσιο αναλαμβάνει να πληρώνει ένα «ενοίκιο» στον κατασκευαστή και διαχειριστή, με βάση συγκεκριμένους, αυστηρούς όρους για το επίπεδο ποιότητας των υπηρεσιών.

Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την κατασκευή του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο, με αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού άξονα. Τελικά, όπως επισημαίνεται και σε επιστολή του κ. Σπίρτζη προς τη διοίκηση του ΟΑΚ, «…από τις επαφές, συναντήσεις και συζητήσεις με τους τοπικούς φορείς της Κρήτης και τις απόψεις που κατατέθηκαν στο πλαίσιο του πρόσφατου περιφερειακού αναπτυξιακού συνεδρίου, προέκυψε η ανάγκη για συμπερίληψη στην προγραμματιζόμενη προκήρυξη τουλάχιστον του τμήματος που η κατασκευή του είναι ήδη αποφασισμένη για τετράιχνη διατομή με διαχωρισμένη επιφάνεια κυκλοφορίας, ήτοι το Τμήμα από Χανιά έως Άγιο Νικόλαο».

Στην ίδια επιστολή, ο υπουργός Υποδομών εκφράζει την πολιτική βούληση της κυβέρνησης «για την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση με σύμβαση παραχώρησης του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά - Άγιος Νικόλαος, ως σύγχρονη οδική αρτηρία των Διευρωπαϊκών Δικτύων με θεώρηση της χάραξης από μηδενική βάση, χωρίς τις δεσμεύσεις και "δουλείες" του παρελθόντος, με σκοπό τη βελτιστοποίηση της λύσης των διαμορφωνόμενων αναγκών του νησιού και σε συνδυασμό με τις νέες συγκοινωνιακές και λοιπές υλοποιούμενες και σχεδιαζόμενες υποδομές».

Στο υπουργείο Υποδομών ανέθεσαν στο γραφείο «Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» την παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου για την προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού.

Προ ημερών προσελήφθη και η εταιρεία συμβούλων REMACO, η οποία θα παρέχει υπηρεσίες «Συμβούλου εκπόνησης Ανάλυσης Κόστους - Οφέλους για υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης επί των προκαταρκτικών ενεργειών και προετοιμασίας διαδικασίας Διεθνούς Διαγωνισμού».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v