Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γκρίνιες και θολό τοπίο στις κατασκευές

Με τεχνικές προδιαγραφές μελετών που πάνε πίσω μισό αιώνα και τιμές που ίσχυαν πριν αρχίσει η πολυετής κρίση δημοπρατούνται τα δημόσια έργα. Οι πιέσεις εργολαβικών συνδέσμων για νέο μαθηματικό τύπο και οι απαντήσεις του υπ. Υποδομών.

Γκρίνιες και θολό τοπίο στις κατασκευές

Από τη μία πλευρά, οι εκπρόσωποι των εργολάβων, όπως προκύπτει και από τη χθεσινή έκτακτη γενική συνέλευση του συνδέσμου ΣΑΤΕ, ζητούν επιστροφή του αμαρτωλού μαθηματικού τύπου επιλογής αναδόχου, έστω για τα έργα προϋπολογισμού κάτω των 5,5 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, που ήταν στη χθεσινή συνέλευση, απέρριψε το ενδεχόμενο εφαρμογής του μαθηματικού τύπου, εκτός και αν υπάρξει θετική απόφαση σε προσφυγή των Ιταλών στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για δική τους υπόθεση.

Από την άλλη πλευρά, ακόμα και σήμερα οι διαγωνισμοί δημοσίων έργων γίνονται με τιμολόγια του 2010 (!), δηλαδή με τιμές που ίσχυαν πριν η χώρα περάσει τα επτά χρόνια κρίσης, τόσο για τα ημερομίσθια όσο και για τα υλικά (μπετόν, σίδερα κ.λπ.). Ταυτόχρονα οι τεχνικές προδιαγραφές σύνταξης μελετών δεν έχουν επικαιροποιηθεί από το 1976, δηλαδή είναι ηλικίας περίπου μισού αιώνα!

Τέλος, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες για περιορισμό των φορέων που προχωρούν σε διαγωνισμούς προμηθειών και έργων, ώστε να υπάρξουν οικονομίες κλίμακος και περιορισμός του κόστους, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Ενώ είχε εξαγγελθεί παλαιότερα πως οι αναθέτουσες αρχές στο δημόσιο θα περιοριστούν από 2.500 σε 600, σήμερα (μαζί με τις ανεξάρτητες μονάδες διαφόρων φορέων) φτάνουν τις 6.000, με αποτέλεσμα να πυκνώνουν τα κρούσματα φωτογραφικών διαγωνισμών κ.ά.

Οι επισημάνσεις για το θολό καθεστώς με τα τιμολόγια και τις άλλες προδιαγραφές στα δημόσια έργα έγιναν από τον Γενικό Διευθυντή της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) Ευάγγελο Καραμανλή.

Για τις μεγάλες εκπτώσεις, ο ίδιος υποστήριξε πως «η κρίση έχει επηρεάσει τη δυναμική του χώρου: όσο μικρότερος είναι ο αριθμός των έργων, τόσο μεγαλύτερες είναι οι ανταγωνιστικές εντάσεις και συνεπώς εμφανίζονται μεγαλύτερες εκπτώσεις». Σε κάποιες περιπτώσεις, το φαινόμενο των υψηλών εκπτώσεων θα μπορούσε να είναι ανεκτό στο πλαίσιο της αγοράς, είπε ο κ. Καραμανλής.

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος μίλησε χθες για ώρα στη συνέλευση του ΣΑΤΕ, τόνισε πως έχουν γίνει σημαντικά βήματα για το ξεκαθάρισμα του τοπίου στα δημόσια έργα. Για το θέμα των εργοληπτικών πτυχίων είπε πως το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα είναι στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και αυτές τις ημέρες θα αρχίσει η επεξεργασία του. Κατά τον κ. Σπίρτζη, και παρά τη στάση που τηρούν ορισμένοι κρατικοί φορείς, οι τάξεις πτυχίου (σ.σ. οι κατηγορίες ανάλογα με τη δυναμικότητα σε μηχανικούς, οικονομική επιφάνεια κ.λπ.) θα εξακολουθήσουν να ισχύουν.

Σημειώνεται πως η χώρα μας εξακολουθεί να επιβαρύνεται με πρόστιμο 5% επί του κόστους των έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, επειδή η κυβέρνηση δεν έχει καταργήσει τα κατώτατα όρια των εργοληπτικών τάξεων. Σήμερα, ανάλογα με την τάξη πτυχίου που έχει ενταχθεί ένας εργολάβος, μπορεί να διεκδικήσει μικρότερα έργα συγκεκριμένου προϋπολογισμού, κάτι που η Ε.Ε. έχει ζητήσει να καταργηθεί. Μέχρι να καταργηθεί, η χώρα μας αντί να παίρνει κοινοτική χρηματοδότηση 95% στα δημόσια έργα, θα λαμβάνει 90%.

Για το θέμα των κρατικών φορέων (δήμοι κ.λπ.) οι οποίοι βαφτίζουν τα έργα ως προμήθειες, ώστε να αποφύγουν να ακολουθήσουν τις διαδικασίες και τα πρότυπα τεύχη δημοπράτησης που ορίζει ο νόμος, ο κ. Καραμανλής είπε πως γίνονται δειγματοληπτικοί έλεγχοι που επιβεβαιώνουν το πρόβλημα. Η Αρχή, όπως τόνισε, έχει διακόψει συμβάσεις, όπως συνέβη με βιολογικό καθαρισμό του δήμου Σιθωνίας. Πρόσφατα, με παρέμβασή της, σταμάτησε διαγωνισμός για προμήθεια και εγκατάσταση μετρητικού εξοπλισμού σε δίκτυο ύδρευσης.

Σκληρή γλώσσα χρησιμοποίησε χθες ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) Γιώργος Στασινός. Όπως είπε, χρήματα υπάρχουν αλλά οι διαγωνισμοί για νέα έργα δεν προχωρούν. «Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε κανένα νέο έργο από τα χρήματα που υπάρχουν. Χρήματα θα μας λείψουν το επόμενο διάστημα, όταν τελειώσει η χρηματοδότηση από Ε.Ε. Δεν θα υπάρχει νέο ΕΣΠΑ και πρέπει να το καταλάβουμε. Θα προωθούνται έργα με το μοντέλο Γιούνκερ, με νέο μοντέλο χρηματοδότησης».

Κατά τον κ. Στασινό, «το υπουργείο Υποδομών μόνο ανακοινώσεις βγάζει». Ο πρόεδρος του ΤΕΕ αναφέρθηκε και στον κατακερματισμό της εκπροσώπησης του κατασκευαστικού κλάδου καθώς υπάρχουν έξι διαφορετικοί φορείς! Και ο απερχόμενος πρόεδρος του ΣΑΤΕ Ζαχαρίας Αθουσάκης παραδέχθηκε πως χρειάζεται να υπάρξει «ένα μοντέλο ομοσπονδοποίησης των εργοληπτικών οργανώσεων, ώστε να ενοποιηθεί ο χώρος».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v