Καραβίας: Οι τρεις κλάδοι «ατμομηχανές» της ανάπτυξης

Γιατί Ενέργεια, Logistics και Τουρισμός μπορούν να συγκεντρώσουν επενδύσεις άνω των 20 δισ. από ξένα κυρίως κεφάλαια. Τα έργα υποδομής, που πρέπει να δρομολογηθούν, προκειμένου να καταστεί η χώρα κόμβος ενέργειας και πύλη εμπορίου. Πώς θα «κλειδώσει» το success story του Τουρισμού.

Καραβίας: Οι τρεις κλάδοι «ατμομηχανές» της ανάπτυξης

Την άποψη ότι η χώρα πρέπει να εστιάσει την προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων στους τομείς που διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα, ώστε αυτοί να αποτελέσουν την «ατμομηχανή» της ανάπτυξης και της μετάβασης σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο διατύπωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank , Φ. Καραβίας.

Μιλώντας στην εκδήλωση για τα Growth Awards που διοργανώνει η τράπεζα από κοινού με την Grant Thornton ο κ. Φ. Καραβίας, αφού επισήμανε ότι η οικονομία επιστρέφει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και η χώρα στα ραντάρ των διεθνών επενδυτών, εστίασε την ομιλία του στο πως θα καλυφθεί το κενό επενδύσεων ώστε αυτές να φθάσουν στα 85 δισ. ευρώ, επίπεδα στα οποία κυμαινόταν το 2010.

Κατά το διευθύνοντα σύμβουλο της Eurobank, προτεραιότητα στο σχεδιασμό για προσέλκυση επενδύσεων θα πρέπει να έχουν οι κλάδοι στους οποίους οι ευρύτεροι γεωπολιτικοί συσχετισμοί, οι τεχνολογικές εξελίξεις, η παράδοση και οι φυσικοί πόροι της χώρας, δίνουν την ευκαιρία στη χώρα να πρωταγωνιστήσει, όχι μόνο για τα επόμενα χρόνια, αλλά για αρκετές δεκαετίες.

Οι τρεις σημαντικότεροι κλάδοι, κατά τον ίδιο είναι αυτοί της Ενέργειας, των Logistics και του Τουρισμού, οι οποίοι μαζί με τα συνδεόμενα έργα υποδομών μπορούν να προσελκύσουν διεθνές ενδιαφέρον για επενδύσεις ύψους άνω των 20 δισ. ευρώ.

Σωρευτικά, θα προκαλέσουν την δημιουργία επιπλέον ΑΕΠ περίπου 30 δισ. ευρώ, σε ορίζοντα δεκαετίας και τουλάχιστον 60 δισ. ευρώ σε ορίζοντα εικοσαετίας. Η τελική επίδραση μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερη, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της τράπεζας.

Η Eurobank θα εξειδικεύσει τις επενδυτικές προοπτικές των παραπάνω τριών κλάδων και θα υπολογίσει την πολλαπλασιαστική επίδραση που ενδέχεται να έχουν στο ΑΕΠ σε σχετική μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών που θα δημοσιευτεί τις επόμενες εβδομάδες.

Κόμβος διακίνησης φ/α και ηλεκτρικής ενέργειας

Η Ελλάδα έχει όλες τις δυνατότητες, σύμφωνα με τον κ. Καραβία, να καταστεί κόμβος διακίνησης φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας για την ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης και ανατολικής μεσογείου με την Βόρειο Ελλάδα να διαθέτει στρατηγικό προβάδισμα.

O αγωγός ΤΑΡ προχωρεί προς την ολοκλήρωσή του και σε δύο χρόνια, το 2020, αναμένεται η έναρξη της λειτουργίας του. Για τον προτεινόμενο αγωγό IGB, που θα συνδέσει τα δίκτυα φυσικού αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας, έχει ήδη εγκριθεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και εκτιμάται ότι μέσα στο τρέχον έτος θα αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής.

Ο σχεδιαζόμενος πλωτός τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη θα μπορεί να δέχεται αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου ή και να γίνει ένα από τα πρώτα σημεία υποδοχής για το φθηνό σχιστολιθικό αέριο των ΗΠΑ, λειτουργώντας σε συνέργεια με τον TAP και τον IGB.

Στην ηλεκτρική ενέργεια οι ευκαιρίες είναι ίσως ακόμη πιο ενδιαφέρουσες, σύμφωνα με τον ίδιο. Προϋποθέτουν, όμως, την ταχεία ολοκλήρωση της διασύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, που θα εξοικονομήσει 300-400 εκ. ευρώ, ετησίως, αλλά και θα επιτρέψει την εκμετάλλευση του δυναμικού αιολικής, ηλιακής και γεωθερμικής ενέργειας της νησιωτικής Ελλάδος.

Απαραίτητη είναι, επίσης, η αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Ιταλία, μέσω νέου καλωδίου, που θα συνδέσει τη χώρα με τις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας της κεντρικής Ευρώπης. Περισσότερες τέτοιες διασυνδέσεις σημαίνουν φθηνότερη ενέργεια για τη χώρα. Συγχρόνως, χρειάζεται η διαμόρφωση μιας ξεκάθαρης ενεργειακής πολιτικής, η επιτάχυνση των σχετικών έργων υποδομής και η λύση όλων των εκκρεμοτήτων με τη ΔΕΗ.

Πύλη εμπορίου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας

Δεύτερος στρατηγικός κλάδος για τη χώρα είναι οι υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας, τα logistics. Η ιδιωτικοποίηση των μεγάλων λιμανιών, σε συνδυασμό με την ηγετική θέση της χώρας στην παγκόσμια ναυτιλία, δημιουργούν τις προϋποθέσεις, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Eurobank για να γίνει η Ελλάδα πύλη του εμπορίου της Ευρώπης με την Ασία.

Από πλευράς υποδομών, η χώρα ήδη διαθέτει λιμάνια, τα οποία μπορούν να αναβαθμιστούν μέσω της ταχείας ιδιωτικοποίησής τους, διαθέτει πια ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο, μπορεί εύκολα να αναπτύξει βιομηχανικά πάρκα Logistics για τα οποία υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για άμεσες ξένες επενδύσεις.

Πρέπει όμως να επιταχυνθεί δραστικά η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, κατεύθυνση στην οποία γίνονται βήματα. Η υπογραφή για την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ελλάδος-Βουλγαρίας τον περασμένο Σεπτέμβριο θα επιτρέψει τη διασύνδεση των ελληνικών λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με αυτά της Μαύρης Θάλασσας και με παραδουνάβια κέντρα.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για το διακρατικό έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ελλάδος με την Κεντρική Ευρώπη μέσω των δυτικών Βαλκανίων.

Success story δεκαετιών ο Τουρισμός

Τέλος στην ίδια γραμμή ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank επισήμανε ότι χρειάζονται στοχευμένα έργα υποδομών που θα κλειδώσουν για δεκαετίες το success story του ελληνικού Τουρισμού.

Επενδύσεις, όπως αυτές του Ελληνικού, της Κασσιόπης στην Κέρκυρα, της Αφάντου στη Ρόδο πρέπει να ξεκινήσουν αμέσως, για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας ώστε αφενός η χώρα να αντλήσει το ταχύτερο τα οφέλη από τη λειτουργία τους, αφετέρου για να δοθεί το απαραίτητο σήμα προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα, επισήμανε.

Ειδικά, η περιοχή της Αττικής μπορεί να μεταμορφωθεί τουριστικά, σύμφωνα με τον ίδιο, μέσω της ολοκλήρωσης επενδύσεων, που έχουν ήδη ξεκινήσει ή πρόκειται να ξεκινήσουν άμεσα και να αποτελέσει τον καταλύτη για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου λόγω της ευρύτητας του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει.

«Η Αθηναϊκή Ριβιέρα, πέρα από έργα όπως το Ελληνικό, τα Αστέρια Γλυφάδος, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, το Λαγονήσι, και πιθανόν η αξιοποίηση της Αναβύσσου μπορεί να μεταμορφωθεί αναπτυξιακά με την επαναχάραξη τμημάτων της παραλιακής Αθηνών-Σουνίου προς τα Μεσόγεια» ανέφερε ο κ. Καραβίας.

Επιπρόσθετα, η επέκταση της Αττικής Οδού και του προαστιακού θα επιτρέψει μεταφορά μέρους της επιβατικής ακτοπλοΐας από τον Πειραιά στο λιμάνι του Λαυρίου, που θα συντομεύσει το χρόνο άφιξης σε πολλούς νησιωτικούς προορισμούς. Συγχρόνως, θα επιτρέψει την αποσυμφόρηση του Πειραιά και την μετατροπή του λιμανιού σε ένα από τα βασικά κέντρα κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, τομέα που η χώρα μας ακόμη υστερεί.

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού, την αποφυγή της υπερφορολόγησης του κλάδου και την ταχεία επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων του ξενοδοχειακού τομέα από τις τράπεζες με άμεσες λύσεις, πολλές από τις οποίες έχουν ήδη δρομολογηθεί, μπορούν να εξασφαλίσουν τη στρατηγική θέση του τουριστικού κλάδου για τις επόμενες δεκαετίες.

Αρωγός χρηματοδότησης η Eurobank

Οι παραπάνω εκτιμήσεις έχουν κεντρική θέση στον επιχειρηματικό σχεδιασμό μας και στον καθορισμό των προτεραιοτήτων της Eurobank, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της.

«Η Eurobank θέλει και μπορεί να έχει κεντρικό ρόλο στη χρηματοδότηση των επιχειρηματικών σχεδίων που εντάσσονται σε όσα περιέγραψα ως αναπτυξιακά προτάγματα. Στους κλάδους του τουρισμού και της ενέργειας έχουμε πρωταγωνιστική παρουσία στη χρηματοδότησή τους και σε συμβουλευτικές υπηρεσίες επί σειρά ετών» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τόνισε τέλος ότι μέσω των διεθνών επαφών η τράπεζα μπορεί να συμβάλει, ώστε να εξασφαλιστούν και οι πόροι και οι διεθνείς συνέργειες που απαιτούνται για τόσο μεγάλα και σύνθετα επιχειρηματικά σχέδια.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v