Ριζικές αλλαγές στα συμβόλαια αυτοκινήτων

Τα άμεσα και έμμεσα οφέλη που προκύπτουν για τις ασφαλιστικές εταιρείες από τον εντοπισμό των ακάλυπτων οχημάτων. Μπαράζ αλλαγών στο περιεχόμενο και στην τιμολόγηση των συμβολαίων φέρνει η τηλεματική και οι νέες τεχνολογίες.

Ριζικές αλλαγές στα συμβόλαια αυτοκινήτων

Ο ηλεκτρονικός εντοπισμός των ανασφάλιστων οχημάτων (βρέθηκαν γύρω στις 436.000) έγινε δεκτός με ικανοποίηση από την ασφαλιστική αγορά και αυτό όχι μόνο γιατί ένας πρόσθετος κύκλος εργασιών θα έρθει να ενισχύσει την παραγωγή του κλάδου.

Γεγονός είναι ότι κάπου 600 χιλιάδες οδηγοί ασφάλισαν από πέρυσι έως σήμερα τα οχήματά τους, υπό τον φόβο της ηλεκτρονικής διασταύρωσης και του σχετικού φορολογικού προστίμου, ενώ κάποιες ακόμη χιλιάδες θα σπεύσουν να καλυφθούν σύντομα, είτε πριν, είτε μετά την επιβολή του προστίμου.

Αλήθεια βέβαια είναι πως η ασφαλιστική παραγωγή του συγκεκριμένου κλάδου δεν έχει επηρεαστεί ιδιαίτερα μέχρι τώρα, καθώς:

• Η πλειονότητα των οδηγών που φοβήθηκε και ασφαλίστηκε, προτίμησε κατά κύριο λόγο τις φτηνότερες δυνατές επιλογές.

• Οι ασφαλιστικές εταιρείες συνέχισαν και πέρυσι τις παραμετρικές μειώσεις στα τιμολόγια του κλάδου.

Όμως, παρά το γεγονός ότι η αύξηση της παραγωγής δεν αναμένεται να είναι μεγάλη, από τη συγκεκριμένη εξέλιξη προκύπτει μια σειρά πρόσθετων ωφελημάτων για τις ασφαλιστικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν:

* Πρώτον, η δραστική μείωση των ανασφάλιστων οχημάτων μειώνει τα ελλείμματα του Επικουρικού Κεφαλαίου, που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο επιβαρύνουν τον κλάδο και 

* δεύτερον, η περιβόητη διασταύρωση θα δείξει το αν υπάρχουν πλαστά συμβόλαια, τον αριθμό τους και κυρίως τους διακινητές τους. Μέχρι σήμερα, ακούγονται στην αγορά διάφορες εκτιμήσεις για τον αριθμό των πλαστών συμβολαίων, οι οποίες διαφέρουν κατά πολύ μεταξύ τους. Τώρα λοιπόν θα δούμε τα πράγματα όπως έχουν και επίσης οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι πελάτες θα ενημερωθούν και θα αντιδράσουν εναντίον εκείνων που μέχρι χθες τους εξαπατούσαν και κερδοσκοπούσαν παρανόμως σε βάρος τους.

Ωστόσο, η υπόθεση των ανασφάλιστων οχημάτων αποτελεί ζήτημα δευτερεύουσας σημασίας, μπροστά στις ραγδαίες αλλαγές που θα επιφέρει στο περιεχόμενο και στην τιμολόγηση των συμβολαίων η χρήση των νέων τεχνολογιών.

Ήδη, η τιμολόγηση ανάλογα με το ύψος των διανυόμενων χιλιομέτρων έχει ξεκινήσει. Η κυριότερη αλλαγή όμως θα προέλθει από την «ηλεκτρονική παρακολούθηση» του τρόπου οδήγησης κάθε αυτοκινήτου και η τιμολόγηση ανάλογα με το πόσο συντηρητικά ή επικίνδυνα οδηγεί κάθε πελάτης.

Αρχικά, τέτοια προγράμματα θα δοθούν σε προαιρετική βάση, πλην όμως τα χαμηλότερα ασφάλιστρα εκτιμάται ότι θα προσελκύσουν τελικά πολλούς οδηγούς μέσα στα επόμενα χρόνια.

«Να θυμηθείτε τις αλλαγές που θα φέρει η τηλεματική» υποστηρίζει γνωστός παράγοντας της αγοράς, συμπληρώνοντας πως «η ασφαλιστική εταιρεία θα γνωρίζει πολλά για τον τρόπο οδήγησης και θα ενημερώνεται αυτόματα σε περιπτώσεις ατυχημάτων.

Αυτό: α) θα μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων, με ό,τι καλό σημαίνει αυτό για την υγεία των πολιτών, αλλά και για τις εταιρείες που θα καταβάλλουν μικρότερες αποζημιώσεις, β) θα περιορίσει δραστικά τη γραφειοκρατία και το σχετικό λειτουργικό της κόστος, γ) θα αποτρέπει πολλές από τις επιχειρούμενες απάτες εναντίον των ασφαλιστικών εταιρειών. Και όλα αυτά, με τη σειρά τους, θα οδηγούν και σε χαμηλότερα τιμολόγια».

Ήδη τα τιμολόγια του κλάδου αυτοκινήτου έχουν υποχωρήσει κατά περίπου 40%-45% μέσα στην τελευταία δεκαετία, παρουσιάζοντας το τελευταίο χρονικό διάστημα τάσεις σταθεροποίησης. Η ανησυχία των ασφαλιστικών εταιρειών έγκειται στο ότι η αύξηση της κυκλοφοριακής κίνησης έχει αρχίσει να ανεβάζει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων και αν συνεχιστεί η συγκεκριμένη τάση, δεν αποκλείεται να δούμε ορισμένες εταιρείες να προχωρούν και σε κάποιες ανατιμήσεις.

Κάτι τέτοιο όμως δεν αναμένεται να λάβει σημαντικές διαστάσεις, λόγω του ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες, μέσω των νέων τεχνολογιών που θα περιορίζουν τα φαινόμενα απάτης και θα βελτιώνουν την οδηγητική συμπεριφορά των πελατών τους, θα είναι σε θέση να απορροφούν μεγάλο μέρος των επιπτώσεων.

Στέφανος Kοτζαμάνης kotzamanis@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus