Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ναυτιλία: Το know how που έφερε στην κορυφή τους Ελληνες

Η αλλαγή στρατηγικής και η μεγέθυνση πλοίων και στόλου διατήρησαν την ελληνόκτητη ναυτιλία στην κορυφή. Η συνταγή της διαχρονικής επιτυχίας και το αυξημένο ειδικό βάρος στη διεθνή ναυτιλία και την Ε.Ε.

Ναυτιλία: Το know how που έφερε στην κορυφή τους Ελληνες

Στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης και σημαντικά ενισχυμένο ρόλο στο διεθνές εμπόριο και στην οικονομία του πλανήτη βρίσκει το 2018 την ελληνόκτητη ναυτιλία, καθώς άνοιξαν οι πύλες της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2018 στην Αθήνα (4-8 Ιουνίου, εκθεσιακό κέντρο Metropolitan του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος»).

Μια δεκαετία πριν, οι Έλληνες εφοπλιστές εισέρχονταν στη διακεκαυμένη ζώνη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που ξεσπούσε το 2008. Η παγκόσμια κατανάλωση μειωνόταν και μαζί της η ζήτηση για μεταφορά φορτίων. Η υπερπροσφορά πλοίων οδήγησε σε κατάρρευση των ναύλων και, ταυτόχρονα, έκλεισε η στρόφιγγα της τραπεζικής χρηματοδότησης.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων αντιλήφθηκαν τότε πως για να αυξήσουν τις πιθανότητές τους να βγουν αλώβητες από το μάτι του τυφώνα έπρεπε να μεγαλώσουν. Οι στόλοι απέκτησαν περισσότερα πλοία, δόθηκαν μαζικές παραγγελίες για τη ναυπήγηση νέων και μεγαλύτερων πλοίων και αναζητήθηκαν νέες πηγές χρηματοδότησης στην Ασία αφού το τραπεζικό σύστημα της Ευρώπης αδυνατούσε να το κάνει, εξαιτίας του ρίσκου αλλά και των περιορισμών που είχαν επιβληθεί, εν τω μεταξύ, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθεροποίησή του.

Η αλλαγή στρατηγικής είχε ως αποτέλεσμα οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες να είναι κατάλληλα προετοιμασμένες για να αξιοποιήσουν την άνοδο των ναυλαγορών, όταν αυτή ερχόταν. Κι όταν το 2016 άρχισαν να αραιώνουν τα σύννεφα της παγκόσμιας κρίσης, η ελληνόκτητη ναυτιλία ήταν έτοιμη να εκμεταλλευτεί το ανοδικό κύμα που ερχόταν.

Έτσι το 2018 οι Έλληνες εφοπλιστές βρέθηκαν να ελέγχουν το 20% της χωρητικότητας του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, το 30% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 22% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε πλοία ξηρού φορτίου (στοιχεία από την ετήσια έκθεση 2017/2018 της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών). Ταυτόχρονα αντιπροσωπεύει το 50% της χωρητικότητας (dwt) του ευρωπαϊκού εμπορικού στόλου.

Το 2017 επιβεβαιώθηκε ότι η ναυτιλία εισερχόταν σε ανοδικό κύκλο. Το παγκόσμιο εμπόριο κατέγραψε άνοδο 4,7%, ως αποτέλεσμα του γεγονότος ότι η οικονομία του πλανήτη μεγεθύνθηκε 3,7%. Η ενίσχυση του παγκόσμιου εμπορίου υποβοηθήθηκε από την ενίσχυση των επενδύσεων στις ισχυρότερες οικονομίες, την αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής στην Ασία αλλά και τη βελτίωση των δεικτών εμπιστοσύνης τόσο μεταξύ των επιχειρηματιών όσο και των καταναλωτών. Το αποτέλεσμα αποτυπώθηκε στην άνοδο του θαλάσσιου εμπορίου κατά 4% το 2017.

Οι πρώτες που επωφελήθηκαν από την αύξηση της ζήτησης μεταφοράς φορτίων ήταν οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου. Σε αβέβαια «νερά» εξακολουθούν, αντίθετα, να κινούνται οι στόλοι των εταιρειών που διαθέτουν δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Η άνοδος των ναυλαγορών και η αύξηση του κύκλου εργασιών των ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων αποτυπώθηκε στο ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισήλθε στη χώρα πέρυσι. Το 2017, λοιπόν, κατέγραψε άνοδο 16,9% και διαμορφώθηκε στα 9,14 δισ. ευρώ έναντι 7,81 δισ. ευρώ το 2016.

Στους πρώτους μήνες του 2018, η ελληνόκτητη ναυτιλία δείχνει να κινείται στη ρότα του 2017, με αποτέλεσμα το ναυτιλιακό συνάλλαγμα να σημειώσει νέα άνοδο 11% στο πρώτο δίμηνο της χρονιάς έναντι του 2017 και 32% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016.

Η συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία δεν περιορίζεται στη συμμετοχή της στο ΑΕΠ της χώρας. Επεκτείνεται στις διεθνείς σχέσεις της χώρας καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές αποτελούν στρατηγικούς εταίρους ισχυρών οικονομιών όπως της Ε.Ε. και των ΗΠΑ.

Παράλληλα, οι νέες παραγγελίες και τα εργαλεία χρηματοδότησης που απαιτούνται για να τις στηρίξουν έχουν οδηγήσει τους Έλληνες πλοιοκτήτες να διατηρούν ισχυρούς δεσμούς με χώρες όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Κορέα. Σχέσεις οι οποίες διαμορφώνουν το έδαφος για την ενίσχυση των δεσμών της Ελλάδας με τις συγκεκριμένες χώρες και άλλες με τις οποίες οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις διατηρούν εμπορικές σχέσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v