'Ενα δισ. το τίμημα για επέκταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος»

Σε πολύ υψηλότερο τίμημα, που προσεγγίζει το ένα δισ. ευρώ, "κλειδώνει" η συμφωνία 20ετούς επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος". Η παρέμβαση της Κομισιόν και η έκρηξη του τουρισμού.

'Ενα δισ. το τίμημα για επέκταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος»

Με τίμημα κοντά στο ένα δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν διπλάσιο από τα 480 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ) που είχε προσφέρει αρχικά η Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών (ΔΑΑ), αναμένεται να κλείσει η συμφωνία για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που είχε από την πρώτη στιγμή εκφράσει αντιρρήσεις για την προσφορά που είχε αρχικά συμφωνηθεί μεταξύ της τότε διοίκησης του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και της ΔΑΑ, ετοιμάζεται να εγκρίνει τη συμφωνία. Προϋπόθεση είναι η σημαντική αύξηση του τιμήματος. Στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση υποστηρίζουν πως «οι διαβουλεύσεις στις Βρυξέλλες είναι σε τελικό στάδιο και δεν αποκλείεται σύντομα να βγει «λευκός καπνός» για τη συμφωνία της επέκτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης (λήγει το 2026) κατά 20 χρόνια (έως το 2046)». Το Euro2day.gr είχε, επίσης, από την πρώτη στιγμή μεταφέρει τον προβληματισμό της αγοράς για το αρχικά συμφωνηθέν τίμημα και τη διαδικασία που ακολουθήθηκε. 

Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν πως οι καθυστερήσεις που υπήρξαν στις διαδικασίες ολοκλήρωσής της (χρειάστηκαν σχεδόν 2 χρόνια από το 2016 οπότε και ξεκίνησε η διαπραγμάτευση) και η πολυπλοκότητα του έργου εντέλει οδήγησαν στην αύξηση του τιμήματος. Αποδίδουν την αύξηση του τιμήματος στην εκτίναξη των αφίξεων τουριστών στην Ελλάδα, σε σχέση με το 2015 που είχε χρησιμοποιηθεί ως έτος αναφοράς ώστε να αποτιμηθεί η αξία του δικαιώματος επέκτασης της σύμβασης. Σημειώνεται πως η ΔΑΑ ελέγχεται από την καναδική PSP η οποία κατέχει περί το 40% των μετοχών, ενώ το 55% ανήκει σε ΤΑΙΠΕΔ και δημόσιο και το 5% σε μέλη της οικογένειας Κοπελούζου.

Όπως εξηγούν, η διαπραγμάτευση για την επέκταση της σύμβασης ξεκίνησε την άνοιξη 2016 και ολοκληρώθηκε έναν χρόνο μετά. Αυτές τις δύο χρονιές ο τουρισμός σημείωνε συνεχώς ρεκόρ αφίξεων και εσόδων. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατέγραψαν αύξηση κατά 10,5% το 2017 σε σύγκριση με το 2016, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 14.596 εκατ. ευρώ. Επίσης η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε πέρυσι κατά 9,7%, στα 27,194 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 24,799 εκατ. ταξιδιωτών το 2016. Το 2015 οι εισερχόμενοι ταξιδιώτες ήταν 23,599 εκατ, ενώ εξίσου θετικά είναι τα στοιχεία και οι προβλέψεις και για το 2018.

Η έγκριση της συμφωνίας για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης από την DG Comp (τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν) θα ανοίξει το δρόμο ώστε το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ που κατέχει. Πρόκειται για περιουσιακό στοιχείο που θεωρείται «φιλέτο» και εκτιμάται ότι θα προσελκύσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.

Στο ταμείο υποστηρίζουν πως με την έγκριση της Κομισιόν θα «κλειδώσει» και ο στόχος για έσοδα δύο δις. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις στη φετινή χρονιά. Πρόκειται για τα μεγαλύτερα έσοδα από το 2011 οπότε και ιδρύθηκε το ΤΑΙΠΕΔ. Το περίπου ένα δις. από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» έρχονται να προστεθούν στα άλλα έσοδα που ήδη έχει καταγράψει το ΤΑΙΠΕΔ, λογιστικά και ταμειακά (232 εκατ. ο ΟΛΘ, 284 εκατ. ο ΟΤΕ, 251 εκατ. ο ΔΕΣΦΑ, συχνότητες ραδιοφάσματος, ακίνητα κλπ), τα οποία εκτιμάται ότι ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus