Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ρεύμα: Κυριαρχία ΔΕΗ στα μερίδια αγοράς, πώς μοιράζεται η πίτα στους ιδιώτες

Ποια είναι η κατάταξη για συνολικά 24 προμηθευτές, μαζί με τους πέντε που παρέχουν την Καθολική Υπηρεσία, η οποία συρρικνώνεται. Συμβουλές στους καταναλωτές.

Ρεύμα: Κυριαρχία ΔΕΗ στα μερίδια αγοράς, πώς μοιράζεται η πίτα στους ιδιώτες

Ένα αρνητικό και ένα ενθαρρυντικό φαινόμενο προκύπτουν από τα στοιχεία για τη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, που έδωσε για πρώτη φορά στη δημοσιότητα η ΡΑΑΕΥ.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2023, επιβεβαιώνεται, σε επίπεδο πλέον επικράτειας, ότι η εγχώρια αγορά προμήθειας παραμένει εξαιρετικά συγκεντρωτική, με τη ΔΕΗ να στέκεται στο υψηλότατο βάθρο από άποψη μεριδίου και τους ιδιώτες παρόχους να την κοιτούν από τα… πατώματα. Σε μια αγορά όπου δραστηριοποιούνται συνολικά 24 προμηθευτές, μαζί με τους 5 που παρέχουν την Καθολική Υπηρεσία.

Στο ίδιο διάστημα, η Καθολική Υπηρεσία, το καταφύγιο κυρίως των κακοπληρωτών αλλά και μιας μερίδας καταναλωτών που έχουν περιέλθει σε αδυναμία πληρωμών, εμφανίζεται να «νοικοκυρεύεται». Στα τέλη του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, εξυπηρετούνταν στην ηπειρωτική χώρα από τους 5 παρόχους (ΔEΗ, Mytilineos, Elpedison, ΗΡΩΝ και NRG) 185.518 μετρητές, που μειώθηκαν πανελλαδικά, σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, στα τέλη Μαρτίου, στους 174.301.

Το νούμερο αυτό ήταν ακόμη πιο μικρό τον Ιανουάριο, στους 173.547, ωστόσο, παρουσίασε ένα μπουμ τον Φεβρουάριο, ανήλθε στους 175.138 μετρητές, για να «καθίσει» τον Μάρτιο στον προαναφερόμενο αριθμό. Το φαινόμενο αποχώρησης καταναλωτών από την Καθολική Υπηρεσία καταγράφηκε για πρώτη φορά, μετά από πολλούς μήνες ενίσχυσης, στο τελευταίο τρίμηνο του 2022 και όπως φαίνεται συνεχίζεται και στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Το ενδιαφέρον στοιχείο από τα δεδομένα της ΡΑΑΕΥ είναι ότι αφορούν τόσο στο συνδεδεμένο όσο και στο μη συνδεδεμένο σύστημα (τα νησιά). Δίνεται, με άλλα λόγια, μία εικόνα για όλη τη χώρα, ενώ, αντίθετα, ο ΔΕΔΔΗΕ επικεντρώνεται μόνο στο συνδεδεμένο σύστημα.

Μερίδια ανά μετρητές

Με βάση αυτό το υλικό, η ΔEΗ είχε τον Μάρτιο στη χαμηλή και μέση τάση (νοικοκυριά και επιχειρήσεις) μερίδιο 72,95%, έναντι 73,06% του Ιανουαρίου, μια αμελητέα, επί της ουσίας μείωση. Συνολικά, εκπροσωπεί 5.601.950 μετρητές.

Μόνον στη χαμηλή τάση το μερίδιό της ανεβαίνει λίγο παραπάνω, στο 72,98%, ενώ, αντίθετα, μόνο στη μέση τάση συρρικνώνεται στο 57,30% και 9.286 μετρητές. Οι εμπορικοί πελάτες θεωρούνται πεδίο-φιλέτο, για το οποίο διαγκωνίζονται όλοι οι προμηθευτές.

Η εικόνα του Μαρτίου δεν έχει ουσιαστικές διαφορές σε σχέση με τους δύο προηγούμενους μήνες. Να σημειωθεί ότι το μερίδιο του δεσπόζοντος παίκτη, όπως αποκαλεί την εταιρεία η ΡΑΑΕΥ, στα τέλη του 2022 ήταν 72,58%, σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ και πάντα με την επιφύλαξη ότι η σύγκριση δεν είναι ακριβής, καθώς ο Διαχειριστής απεικονίζει μόνο το συνδεδεμένο σύστημα.

Σε ό,τι αφορά τους ιδιώτες προμηθευτές, η κατάταξή τους εμφανίζεται διαφορετική σε πανελλαδικό επίπεδο. Προπορεύεται σε μερίδιο και μετρητές στη χαμηλή και μέση τάση η Elpedison, με δεύτερη την Protergia, ενώ η τελευταία είναι πρώτη στο συνδεδεμένο σύστημα. Οι δύο εταιρείες «κονταροχτυπιούνται» για την πρώτη και δεύτερη θέση, με την Elpedison να έχει τον Μάρτιο μερίδιο 3,99% και 306.161 μετρητές, ενώ η Protergia 3,91% και 300.574 μετρητές.

Τρίτη έρχεται η ΗΡΩΝ με 3,54% και ακολουθούν η ΖΕΝΙΘ με 2,69%, η NRG με 2,39%, η Watt & Volt με 1,95%, η Φυσικό Αέριο με 1,02% και οι υπόλοιποι έχουν μερίδια κάτω από 1%.

Η εικόνα αυτή ανατρέπεται με βάση το πελατολόγιο στη μέση τάση. Τον Μάρτιο (αλλά και τους δύο προηγούμενους μήνες) η Protergia είναι στην πρώτη θέση με 11,74% και 1.902 μετρητές, με δεύτερη την ΗΡΩΝ, που έχει 10,71% μερίδιο και 1.736 μετρητές.

Στην τρίτη θέση βρίσκουμε την NRG με 5,80% και στην τέταρτη την Elpedison με 3,70%. Σε αυτή την κατηγορία καταναλωτών φαίνεται ότι στοχεύουν προμηθευτές με πολύ μικρότερα μερίδια, όπως η Volterra με 2,73%, η Φυσικό Αέριο με 1,89%, η We Energy με 1,68% και η Watt & Volt με 1,33%. Η ΖΕΝΙΘ στη μέση τάση έχει μόλις το 0,65%.

Μερίδια με βάση την κατανάλωση

Η ΡΑΑΕΥ παρέχει άλλη μία συγκριτική εικόνα, αυτή τη φορά ανάλογα με τον όγκο κατανάλωσης ρεύματος που εξυπηρετεί κάθε προμηθευτής. Η ΔEΗ εμφανίζεται να αυξάνει σταδιακά από τον Ιανουάριο το μερίδιό της στα νοικοκυριά και από 58,79% το ανέβασε στο 62,76% τον Μάρτιο. Αντίθετα, χάνει όγκο κατανάλωσης στις επιχειρήσεις, από 39,61% τον Ιανουάριο, έπεσε στο 36,50% τον Μάρτιο.

Στους ιδιώτες παρόχους παρατηρείται ένα ασανσέρ στην κατάταξη κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η Elpedison που ήταν 1η τον Ιανουάριο στα νοικοκυριά με 7,97%, πέφτει στην 3η θέση τους δύο άλλους μήνες, με 5,15% τον Μάρτιο. Η Protergia από την 2η θέση τον Ιανουάριο και 6,50%, κατακτά την 1η θέση τον Φεβρουάριο και κατεβαίνει στην 2η τον Μάρτιο με 6,37%. Την έκπληξη κάνει η ΗΡΩΝ, από την 3η θέση τον Ιανουάριο ανεβαίνει σταδιακά τα σκαλοπάτια, για να προσγειωθεί εντέλει στην 1η θέση τον Μάρτιο με 6,94%.

Δεν αλλάζουν θέσεις, κατά σειρά ακολουθίας, η NRG, η ΖΕΝΙΘ, η Watt & Volt και η Φυσικό Αέριο.
Αντίθετα, σταθερή είναι η εικόνα στη μέση τάση, με τους ιδιώτες, μάλιστα, προμηθευτές να βελτιώνουν τα μερίδιά τους. Πρώτη είναι τον Μάρτιο η Protergia με 15,74%, ακολουθεί η ΗΡΩΝ με 14,06%, η NRG με 9,21, η Elpedison με 7%, η Volterra με 6,85% και η Φυσικό Αέριο με 6,67%.

Συμβουλές στους καταναλωτές

Η ΡΑΑΕΥ συνοδεύει τη δημοσιοποίηση των στοιχείων για τη λιανική αγορά με συμβουλές προς τους καταναλωτές. Πρώτα πρώτα εφιστά την προσοχή τους στα διαφημιζόμενα δώρα. Όπως επισημαίνει, θα πρέπει να αξιολογούνται πριν την υπογραφή σύναψης προμήθειας και επικαλείται το παράδειγμα προσφοράς 300 ευρώ έναντι μελλοντικής κατανάλωσης. Σε αυτή την περίπτωση, λέει, ο καταναλωτής θα πρέπει να διευκρινίσει σε ποια τιμή θα εφαρμοστεί και σε ποιον χρονικό ορίζοντα θα δοθεί.

Επίσης, κρούει τον κώδωνα για τις υποσχέσεις τύπου «η χαμηλότερη τιμή της αγοράς». Συνιστά να εξετάζεται αν αυτή η τιμή συναρτάται με προϋποθέσεις, όπως η συνέπεια πληρωμής (ακριβώς στην προθεσμία που τίθεται), η παράλληλη επιλογή και προϊόντος φυσικού αερίου κ.λπ. Ενημερώνει, μάλιστα, ότι οι τιμές που δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της είναι χωρίς «εφόσον και αν».

Δίνει, επιπρόσθετα, οδηγίες για το πώς διαβάζεται ένας λογαριασμός και υπενθυμίζει ότι διαθέτει στην ιστοσελίδα της εργαλεία για την προστασία των καταναλωτών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v