Ανεβασμένες ταχύτητες αλλά και... παράπονα στο ελληνικό διαδίκτυο

Πολλά παράπονα, μειωμένη ενημέρωση, αλλά αυξημένες ταχύτητες σε δίκτυα σταθερής τηλεφωνίας κατέγραψε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών – Ταχυδρομείων στην Έκθεση Ανοικτού Διαδικτύου 2022-2023.

Ανεβασμένες ταχύτητες αλλά και... παράπονα στο ελληνικό διαδίκτυο

Σημαντικές αυξήσεις στην ταχύτητα ανόδου και καθόδου στο ίντερνετ σταθερής τηλεφωνίας καταγράφει η Έκθεση Ανοικτού Διαδικτύου 2022-2023 που ανακοίνωσε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών – Ταχυδρομείων.

Η έκθεση περιλαμβάνει τα βασικότερα ευρήματα και συμπεράσματα για την κατάσταση του ανοικτού διαδικτύου στην Ελλάδα κατά την περίοδο αναφοράς Μαΐου 2022 – Απριλίου 2023.

Ως προς την ταχύτητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, συνεχίζεται η σημαντική αύξηση της μέσης ταχύτητας στα σταθερά δίκτυα που φαίνεται από το 2019 και μετά, και αποδίδεται στην αύξηση του αριθμού των συνδρομητών σε δίκτυα πρόσβασης νέας γενιάς (VDSL, FTTH). Ειδικότερα, η μέση ταχύτητα στη ροή καθόδου (download) των εγγεγραμμένων χρηστών του ΥΠΕΡΙΩΝ σε πανελλαδικό επίπεδο ανήλθε στα 47,94 Mbps, σημειώνοντας αύξηση κατά 36,53% σε σχέση με το 2021.

Σταθερά δίκτυα

Για την αξιολόγηση της απόδοσης των σταθερών δικτύων σε πανελλαδικό επίπεδο κατά την περίοδο από 1/1/2022 έως 31/12/2022 χρησιμοποιήθηκαν οι μετρήσεις των εγγεγραμμένων χρηστών στην πλατφόρμα ΥΠΕΡΙΩΝ. Συνολικά καταγράφηκαν 32.407 μετρήσεις από 1.966 συνδέσεις εγγεγραμμένων χρηστών. Παρατηρήθηκε μείωση της τάξεως του 32% στον αριθμό των μετρήσεων των χρηστών σε σχέση με το 2021.

Ο αριθμός των συνδέσεων μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό χρηστών που έκαναν μετρήσεις, καθώς κάθε χρήστης μπορεί να έχει περισσότερες από μία συνδέσεις (π.χ. για το σπίτι, το εξοχικό).

Το «δημοφιλέστερο»  πακέτο σύμφωνα με τις μετρήσεις των χρηστών για το 2022 είναι το 100 Mbps (DL) / 10 Mbps (UL), το οποίο έχει πάνω από τις μισές μετρήσεις (56%) και περίπου το 44,56% των συνδέσεων συνδρομητών που πραγματοποίησαν μετρήσεις. Ακολουθεί το πακέτο 50 Mbps (DL) / 5 Mbps (UL), με 20% των μετρήσεων και 21,41% των συνδέσεων, και το πακέτο 24 Mbps (DL) / 1 Mbps (UL), το οποίο έχει 20,04% των συνδέσεων.

Από τις μετρήσεις προκύπτει σημαντική αύξηση της μεσαίας καθώς και της μέσης τιμής της ταχύτητας καθόδου (download) για το 2022, η οποία αποδίδεται στην αύξηση του αριθμού τελικών χρηστών με σταθερές ευρυζωνικές συνδέσεις δικτύων νέας γενιάς υπερυψηλών ταχυτήτων, όπως VDSL, με ταχύτητες 100/10 Mbps και 200/20 Mbps καθώς και FTTΗ με ταχύτητες καθόδου 100, 200, 300, 500 και 1000 Mbps. Oι ταχύτητες στη ροή ανόδου (upload) παρουσίασαν επίσης αυξητική τάση και το 2022.

Ειδικότερα, το 2022, η μέση  τιμή της ταχύτητας στη ροή καθόδου σε όλη την επικράτεια, σύμφωνα με τις μετρήσεις, ήταν 47,94 ενώ η μεσαία 39,82 Mbps έναντι μέση τιμή 35,11  και μεσαία 26,94 Mbps το 2021. Η μέση τιμή της ταχύτητας στη ροή ανόδου ήταν 7,28 (και της μεσαίας 6,28) Mbps έναντι 5,76 (και της μεσαίας 4,76) Mbps το 2021.

Η ετήσια αύξηση ως προς τη μέση τιμή των ταχυτήτων στην κάθοδο είναι 36,53% και στην άνοδο 26,33%. Η ετήσια αύξηση ως προς τη μεσαία τιμή των ταχυτήτων στην κάθοδο ήταν 47,8% και στην άνοδο 31,9%. Παράλληλα το 2022 παρατηρήθηκε μείωση στη δικτυακή καθυστέρηση (Round Trip Time) σε πανελλαδικό επίπεδο, όπως καταγράφηκε στο σύστημα ΥΠΕΡΙΩΝ.

Κινητά δίκτυα

Την περίοδο από 1/5/2022 έως 30/4/2023 δεν έγιναν μετρήσεις σε κινητά δίκτυα. Η ΕΕΤΤ στοχεύει εντός του 2024 να αναπτύξει κατάλληλα συστήματα/εφαρμογές που θα έχουν τη δυνατότητα να αποτυπώσουν την απόδοση δικτύων κινητών υπηρεσιών. Επιπλέον, εξετάζεται η τροποποίηση του Κανονισμού Δεικτών Ποιότητας για τα κινητά δίκτυα (Απόφαση ΕΕΤΤ 621/011/27-09-2011), ο οποίος καθορίζει τους δείκτες και τη μεθοδολογία μέτρησης της απόδοσης των κινητών δικτύων, καθώς και το πλαίσιο διεξαγωγής μετρητικών εκστρατειών.

Απαγόρευση πρόσβασης σε ιστοσελίδες

Κατά το 2022 σημειώθηκε μεγάλη αύξηση στον αριθμό των ιστοσελίδων που περιέχονται στη μαύρη λίστα της ΕΕΕΠ, καθώς και στον αριθμό των ιστοσελίδων και ονομάτων χώρου στις οποίες απαγορεύεται η πρόσβαση για λόγους προσβολής δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Επίσης, αυξήθηκε σημαντικά ο ρόλος της ΕΕΤΤ στην αυθημερόν εφαρμογή των αποφάσεων της ΕΔΠΠΙ.

Συγκεκριμένα, κατά το 2022 η ΕΕΤΤ έλαβε 46 αιτήματα διακοπής παράνομων αθλητικών μεταδόσεων που αφορούσαν σε 14 ονόματα χώρου και 525 μεμονωμένες ΙΡ διευθύνσεις, και εξέδωσε αντίστοιχες εντολές προς τους παρόχους για τη διακοπή της παράνομης μετάδοσης.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η αυξανόμενη τάση για παροχή της υπηρεσίας τηλεόρασης μέσω διαδικτύου ως OTT (Over The Top) υπηρεσία, παρόμοια δηλαδή με πλατφόρμες συνεχούς ροής (streaming) όπως το Youtube, Netflix, Amazon Prime, κ.λπ. Κατά το 2022, δύο εκ των παρόχων διατήρησαν την ευρυζωνική υπηρεσία τηλεόρασης μέσω διαδικτύου (IPTV) για ένα αριθμό συνδρομητών τους ως εξειδικευμένη υπηρεσία, ωστόσο στις αρχές του 2023 ένας μόνο πάροχος συνεχίζει να προσφέρει σε αριθμό συνδρομητών εξειδικευμένη υπηρεσία IPTV, ενώ αυξάνεται ο αριθμός συνδρομητών όλων των παρόχων που λαμβάνουν υπηρεσίες τηλεόρασης ΟΤΤ.

Καταγραφή παραπόνων

Σύμφωνα με τα στοιχεία που στάλθηκαν από τους παρόχους στην ΕΕΤΤ, για τα σταθερά δίκτυα κατά το 2022 υποβλήθηκαν συνολικά 121.297 παράπονα για κακή ποιότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, εκ των οποίων τα 119.593 αφορούσαν σε ταχύτητες (98,6%).

Αναφέρθηκαν επίσης 8.442 παράπονα για εξειδικευμένες υπηρεσίες, 2.632 παράπονα για εμπορικές πρακτικές και 56.245 παράπονα για περιορισμούς τερματικών συσκευών. Για τα κινητά δίκτυα υποβλήθηκαν 32.101 παράπονα ποιότητας διαδικτύου, εκ των οποίων τα 31.870 αφορούσαν σε ταχύτητες (99,3%), ενώ αναφέρθηκαν και 513 παράπονα για εξειδικευμένες υπηρεσίες. Αποζημιώσεις για θέματα ταχυτήτων στο πλαίσιο του ΕΚΑΔ δόθηκαν σε 1.061 συνδρομητές σταθερών δικτύων, και σε 276 συνδρομητές κινητών δικτύων.

Για την ίδια περίοδο υποβλήθηκαν στην ΕΕΤΤ 29 καταγγελίες συνδρομητών σχετικά με θέματα Ανοικτού Διαδικτύου, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων αφορούσε στη γενική ποιότητα υπηρεσίας και περιλάμβανε αναφορές χρηστών για χαμηλή ταχύτητα πρόσβασης στο Διαδίκτυο.

Σημειώνεται ότι η ΕΕΤΤ αποτελεί το δεύτερο ή τρίτο επίπεδο υποβολής παραπόνων, αφού οι δυσαρεστημένοι συνδρομητές πρώτα απευθύνονται στον πάροχό τους, ή σε δεύτερο επίπεδο σε όργανα επίλυσης διαφορών (π.χ. Συνήγορο του Καταναλωτή), και μόνο οι συνδρομητές που δεν μένουν ικανοποιημένοι με την επίλυση του παραπόνου τους απευθύνονται στην ΕΕΤΤ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v