Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Βαριές «καμπάνες» για πειραγμένες ταμειακές μηχανές

Αγριεύει η εφορία και υπόσχεται σαρωτικούς ελέγχους στην αγορά. Οι οδηγίες του Γ. Πιτσιλή για τους... «πονηρούληδες» της αγοράς που επιχειρούν να κρύψουν φορολογητέα ύλη.

Βαριές «καμπάνες» για πειραγμένες ταμειακές μηχανές

Τα περιστατικά «πειραγμένων» ταμειακών μηχανών, με μη διαβίβαση των στοιχείων των παραστατικών στην ΑΑΔΕ, λήψη παραγγελιών και ακύρωσή τους στη συνέχεια, αφού έχει πληρωθεί ο λογαριασμός, αλλά χωρίς να εκδίδεται ποτέ απόδειξη δεν λείπουν και φέτος.

Πρόσφατα εντοπίστηκε γνωστό ζαχαροπλαστείο της Αθήνας το οποίο το πρώτο εξάμηνο του έτους δεν είχε διαβιβάσει αποδείξεις αξίας 1,3 εκατ. ευρώ στην ΑΑΔΕ ενώ γνωστό bar-restaurant της Γλυφάδας φαίνεται να είχε κάνει «επιστήμη» το κόλπο της λήψης και ακύρωσης παραγγελιών για να μην κόβει αποδείξεις. Μόνο το 2020, οι ακυρώσεις ήταν τόσες πολλές ώστε σε μία μόνο περίπτωση ο έλεγχος καταλόγισε μη έκδοση αποδείξεων συνολικής αξίας 72.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ 9.360 ευρώ.

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση ο νομοθέτης, έλαβε τα μέτρα του αυστηροποιώντας ποινές και πρόστιμα. Με το άρθρο 54ΣΤ του νόμου 4987/2022 ορίζονται οι κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ) και η εγκύκλιος Πιτσιλή δίνει διευκρινίσεις προς πάσα κατεύθυνση. Τα πρόστιμα ανά περίπτωση φτάνουν έως και τα 100.000 ευρώ.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο:

1. Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των ΦΗΜ:

α) Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ), κατά οποιονδήποτε τρόπο, επιβάλλονται πρόστιμα ανά ελεγχόμενο έτος ως εξής:

αα) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος- χρήστης του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, επιβάλλεται αναλόγως το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα τρία πρώτα εδάφια της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 54Ε, χωρίς να εφαρμόζονται τα ανώτατα όρια της ίδιας ως άνω περίπτωσης. Στο πρόστιμο αυτό ορίζεται σε δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί των εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα του ελεγχόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου ή οντότητας, όπως αυτά προκύπτουν από τον μέσο όρο των δηλωθέντων εσόδων με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών (3) τελευταίων φορολογικών ετών. Στο εν λόγω πρόστιμο δεν μπορεί να είναι κατώτερο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικών βιβλίων ή των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ, ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.

αβ) όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού software και hardware από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

2. Για παραβάσεις έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης από Φ.Η.Μ. ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές επιβάλλεται αναλόγως το ποσό του προστίμου που προβλέπεται στα τρία πρώτα εδάφια της περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 54Ε.

Στο πρόστιμο της εν λόγω περίπτωσης δεν επιβάλλεται, εφόσον δεν επηρεάζονται η αυθεντικότητα της προέλευσης και η ακεραιότητα του περιεχομένου των στοιχείων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 15 του ν. 4308/2014.

Στο Παράρτημα Α΄ του ν.4308/2014 (ΕΛΠ) διευκρινίζεται ότι με τον όρο «ακεραιότητα του περιεχομένου λογιστικού στοιχείου» νοείται ότι το περιεχόμενο ενός λογιστικού στοιχείου δεν έχει αλλοιωθεί σε σχέση με ότι απαιτείται από τον ως άνω νόμο ή με ότι καθορίσθηκε από τον εκδότη του ενώ με τον όρο «αυθεντικότητα προέλευσης λογιστικού στοιχείου» νοείται η διασφάλιση της ταυτότητας του προμηθευτή ή του εκδότη του τιμολογίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v