Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Επισπεύδεται το «κλείσιμο» για τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού

Το «μπαλάκι» σε υπουργείο Υποδομών, Οικονομικών και ΤΑΙΠΕΔ «πετάει» η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Οι εκκρεμότητες και οι ενδείξεις ολοκλήρωσης του οικονομικού κλεισίματος του διαγωνισμού.

Επισπεύδεται το «κλείσιμο» για τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού

Προ ημερών υπογράφηκε η σύμβαση του διπλού διαγωνισμού με αντικείμενο τη συντήρηση και λειτουργία της Εγνατίας Οδού για την προσεχή διετία με αναδόχους για το ένα τμήμα τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και για το δεύτερο τμήμα την Ιντρακάτ, αθροιστικού προϋπολογισμού 156,11 εκατ. ευρώ, ωστόσο σημειώθηκε εξέλιξη και στη διαδικασία ολοκλήρωσης του βασικού διαγωνισμού παραχώρησης του οδικού άξονα.

Ειδικότερα, το Ελεγκτικό Συνέδριο βάσει πληροφοριών ενέκρινε και το β’ σκέλος της σύμβασης παραχώρησης, όπου ως γνωστόν προτιμητέος επενδυτής και προσωρινός ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί από τον Αύγουστο του 2021 η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%)- Egis Projects (25%).

Η παραπάνω εξέλιξη επιτρέπει πλέον στην Πολιτεία την ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων οικονομικού κλεισίματος της σύμβασης 35ετούς παραχώρησης, καθώς όπως πολλάκις έχει αναφέρει η ανάδοχος κοινοπραξία, οι εκκρεμότητες εκ μέρους της έχουν εκπληρωθεί.

Εκτός από την αδειοδότηση των σηράγγων που σχετίζονται με τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο εκ μέρους των υπηρεσιών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι αναγκαία η έκδοση ΚΥΑ (από το ΥΠΟΜΕ και το υπουργείο Οικονομικών) για την αύξηση διοδίων στον οδικό άξονα.

Σήμερα, το κόστος διέλευσης ανέρχεται σε 3 λεπτά ανά χλμ, ενώ με βάση τη διακήρυξη του διαγωνισμού αυτό θα πρέπει να ανέλθει σταδιακά στα 5 λεπτά ανά χλμ, ισοφαρίζοντας εν μέρει το μέσο όρο κόστος διέλευσης στους υπόλοιπους υπό παραχώρηση αυτοκινητοδρόμους στην ελληνική επικράτεια (πάνω από 6 λεπτά ανά χλμ πλέον μετά και τις πρόσφατες αυξήσεις από την 01-01-2024).

Επιπλέον, πρέπει να υπολογιστεί το επιτοκιακό κόστος, καθώς η διακήρυξη του διαγωνισμού, αλλά και η κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών έγινε σε χρόνο όπου το κόστος χρήματος ήταν χαμηλό.

Σημειώνεται πως με βάση τη διακήρυξη του διαγωνισμού το κόστος χρήματος «βαρύνει» τον παραχωρών, ήτοι το ελληνικό Δημόσιο, εξ ού και η πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό 2024, για είσπραξη τιμήματος ύψους 1,35 δισ. ευρώ έναντι 1,5 δισ. ευρώ, που ήταν η αρχική προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο της Εγνατίας Οδού αφορά σε οδικό άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων και η σύμβαση παραχώρησης στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση αυτής και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΥΠΟΜΕ, η σύμβαση θα έχει τυπικώς ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024, ωστόσο η ηγεσία του έχει αναφερθεί στη σημασία ολοκλήρωσης της σύμβασης το ταχύτερο δυνατό. Το γεγονός δε ότι η επιλαχούσα κοινοπραξία (Vinci- Μυτιληναίος) κλήθηκε να ανανεώσει την εγγυητική της επιστολή (όπως προβλέπεται στο πλαίσιο των μη ολοκληρωμένων διαγωνισμών) για ένα τρίμηνο αντί για εξάμηνο, ενδεχομένως να οριοθετεί χρονικά τις εξελίξεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v