Ελ. Βενιζέλος: Τι θα κρίνει την επίσπευση της 2ης φάσης των επενδύσεων

Το χρονοδιάγραμμα των τριών φάσεων του Χωροταξικού Σχεδίου, οι προτεραιότητες της διοίκησης του ΔΑΑ και η επαναξιολόγηση των προσκλήσεων ενδιαφέροντος για την επέκταση του εμπορικού πάρκου και την ανάπτυξη ενός ακόμη ξενοδοχείου.

Ελ. Βενιζέλος: Τι θα κρίνει την επίσπευση της 2ης φάσης των επενδύσεων

Στην επίσπευση της υλοποίησης της δεύτερης φάσης του Χωροταξικού Σχεδίου που έχει ενεργοποιηθεί με στόχο την αύξηση της δυναμικότητας των εγκαταστάσεών του προσανατολίζεται ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), σε περίπτωση που ο ρυθμός ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας διαμορφωθεί σε επίπεδα υψηλότερα των προβλέψεων.

«Υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία που κινητοποιούν τις φάσεις ανάπτυξης, όπως προβλέπεται και από τη σχετική σύμβαση. Εφόσον η κίνηση εξελιχθεί πολύ πιο επιθετικά απ’ ό,τι προβλέπουμε αυτή τη στιγμή, προφανώς οι διαφορετικές φάσεις θα πρέπει να ξεκινήσουν νωρίτερα. Η λεπτομερής μελέτη που κάνουμε αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει και τις δύο φάσεις για να είμαστε πιο καλά προετοιμασμένοι για ένα τέτοιο ενδεχόμενο», τόνισε η διοίκηση του ΔΑΑ, στο πλαίσιο παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας για το 2023.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη σχετική έκθεση της ΙΑΤΑ (Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών), η εσωτερική κίνηση του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας προβλέπεται να φτάσει τα 12,1 εκατ. επιβάτες το 2046, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,1% μεταξύ 2022 και 2046. Αντίστοιχα, οι αναλυτές της IATA προβλέπουν ότι η διεθνής κίνηση αναμένεται να φτάσει τα 31,4 εκατ. το 2046, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 3,1% μεταξύ 2022 και 2046.

Στόχος του Master Plan είναι η αναβάθμιση των υποδομών του αερολιμένα των Σπάτων για την αύξηση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών του σε 50 εκατ. επιβάτες ετησίως έως το 2046. Η πρώτη φάση προβλέπει επενδύσεις 650 εκατ. ευρώ σε βάθος τετραετίας, δηλαδή από το 2024 έως και το 2028, έτσι ώστε το «Ελευθέριος Βενιζέλος» να εξυπηρετεί 33 εκατ. επιβάτες. Η δεύτερη φάση, που απαιτεί επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ, θα ενεργοποιηθεί όταν η επιβατική κίνηση φτάσει ή ξεπεράσει τα 31,35 εκατ. επιβάτες και στόχος είναι η αύξηση της χωρητικότητας του αεροδρομίου σε 40 εκατ. ταξιδιώτες, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα μέσα της δεκαετίας του 2030. Τέλος, η τρίτη φάση θα ενεργοποιηθεί μόλις η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο υπερβεί τα 36 εκατ. σε ετήσια βάση. Σε αυτή τη φάση, η χωρητικότητα του αεροδρομίου θα αυξηθεί σε 50 εκατ. και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2045.

Η προετοιμασία για τη χρηματοδότηση της πρώτης φάσης του έργου, καθώς και λοιπών μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας, είναι σε πλήρη εξέλιξη, με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΑΑ Γιάννη Παράσχη να επισημαίνει ότι η διοίκηση του αερολιμένα βρίσκεται σε συζητήσεις με ελληνικές και ξένες τράπεζες για τη διερεύνηση των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων.

«Με βάση το ρυθμιστικό πλαίσιο, οι επεκτάσεις πρέπει να χρηματοδοτηθούν από δανεισμό. Βρισκόμαστε σε φάση προσέγγισης των αγορών για να αντλήσουμε τα κεφάλαια που απαιτούνται για την πρώτη φάση των επεκτάσεων και για τα έργα που άπτονται βαριάς συντήρησης και βελτιστοποίησης της χωρητικότητας του αεροδρομίου», είπε.

Σε ό,τι αφορά την επιλογή μελετητών για την επέκταση, ο CEO του ΔΑΑ τοποθέτησε την επιλογή τους προς το τέλος του καλοκαιριού. «Βρισκόμαστε σε φάση να επιλέξουμε μέσω ενός μεγάλου διεθνούς διαγωνισμού τα αρχιτεκτονικά γραφεία που θα προχωρήσουν στον σχεδιασμό», τόνισε.

Την ίδια στιγμή, η διοίκηση του ΔΑΑ θα προχωρήσει στην επαναξιολόγηση των προσκλήσεων ενδιαφέροντος που είχαν προκηρυχθεί για την αξιοποίηση εκτάσεων πέριξ του αεροδρομίου και στόχευαν στην επέκταση του εμπορικού πάρκου και στην ανάπτυξη ενός ακόμη υψηλών προδιαγραφών ξενοδοχείου.

«Βρισκόμαστε σε φάση επαναξιολόγησης και το επόμενο διάστημα θα απευθυνθούμε και πάλι στην αγορά. Για το εμπορικό οι διαδικασίες θα “τρέξουν” νωρίτερα και για το ξενοδοχείο σε δεύτερη φάση», τόνισε ο Γ. Παράσχης, μην αποκλείοντας το ενδεχόμενο ανάπτυξης γραφειακών χώρων στο μέλλον. «Οι γραφειακοί χώροι είναι κάτι που κοιτάμε. Δεν υπάρχει κάποιο άμεσο project στα σκαριά, ωστόσο, παρακολουθούμε συνεχώς την αγορά του real estate και σε επίπεδο συμβουλευτικής και σε επίπεδο απευθείας συζητήσεων με επενδυτές», είπε χαρακτηριστικά.

Ως προς τις μη αεροπορικές δραστηριότητες του ΔΑΑ, ο Γ. Παράσχης τόνισε ότι διαπιστώνεται έντονη δυναμική του κλάδου της εστίασης έναντι του retail στα αεροδρόμια, εξέλιξη που οδηγεί στη μετατροπή καταστημάτων retail σε χώρους εστίασης.

Σημειώνεται ότι στις 31 Δεκεμβρίου 2023, το αεροδρόμιο διέθετε συνολικά 155 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων 75 εμπορικών καταστημάτων, 47 χώρων εστίασης και 33 καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, που κάλυπταν συνολικά πάνω από 13.500 τετραγωνικά μέτρα, ενώ το συνολικό ποσοστό πληρότητας των εμπορικών χώρων στους αεροσταθμούς του ΔΑΑ ήταν περίπου 99%.

Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, στην κατεύθυνση της μεγιστοποίησης της εμπορικής ανάπτυξης διερευνάται η δυνατότητα εισαγωγής νέων concepts στις εμπορικές παραχωρήσεις και στο πεδίο ανάπτυξης ακίνητης περιουσίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v