Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενεργοποιούνται τα Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου για τα ακίνητα

Οι αρμοδιότητες που αναλαμβάνουν οι δύο νέες δομές της ΑΑΔΕ που μπαίνουν σε λειτουργία. Το επιχειρησιακό σχέδιο προβλέπει τη διενέργεια 2.500 ελέγχων. Σε κλοιό και τα Airbnb.

Ενεργοποιούνται τα Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου για τα ακίνητα

Τη δική τους Εφορία αποκτούν μέσα στον Απρίλιο οι ιδιοκτήτες ακινήτων, με τη λειτουργία των δύο νέων Κέντρων Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΚ).

Στις δύο νέες υπηρεσίες περνούν όλες οι υπηρεσίες φορολογίας κεφαλαίου των Δ.Ο.Υ σε Αττική και περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Γενικά οτιδήποτε σχετίζεται με τη φορολογία ακινήτων περνά στην αρμοδιότητα των ΚΕΦΟΚ.

Μεταβιβάσεις, δηλώσεις, φόροι, πρόστιμα, πιστοποιητικά και έλεγχοι που σχετίζονται με τα ακίνητα, εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των νέων κέντρων, η ενεργοποίηση των οποίων έρχεται την ώρα που το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ προβλέπει φέτος τη διενέργεια 2.500 ελέγχων σε αγοραπωλησίες ακινήτων, γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές, με ιδιαίτερη έμφαση σε υποθέσεις που παραγράφονται στο τέλος του έτους.

Σε στενό ελεγκτικό κλοιό παραμένουν και οι βραχυχρόνιες μισθώσεις υπό το πρίσμα των νέων διατάξεων, σύμφωνα με τις οποίες η διάθεση τριών ακινήτων στη συγκεκριμένη αγορά συνιστά επιχειρηματική δραστηριότητα και υπάγεται σε ΦΠΑ, αλλά και οι μεταβιβάσεις ακινήτων με μετρητά μετά τη ριζική απαγόρευσή τους.

Η πρεμιέρα του ΚΕΦΟΚ Αττικής ήταν προγραμματισμένη για τις 8 Απριλίου 2024 με τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων φορολογίας κεφαλαίου των ΔΟΥ ΙΖ’ Αθηνών, Γλυφάδας, ΙΒ’ Αθηνών και Ελευσίνας, ενώ σταδιακά μέχρι τις 22 Απριλίου θα ακολουθούσαν τα τμήματα φορολογίας κεφαλαίου όλων των εφοριών του νομού.

Ο νεότερος σχεδιασμός αναφέρει πρεμιέρα στις 22 Απριλίου ενώ λίγο αργότερα, στις 13 Μαΐου 2024, ενεργοποιείται το ΚΕΦΟΚ Θεσσαλονίκης, το οποίο σταδιακά μέχρι τις 20 Μαΐου, θα απορροφήσει τις υπηρεσίες φορολογίας κεφαλαίου όλων των ΔΟΥ της περιφέρειας.

Οι αρμοδιότητες

Οι αρμοδιότητες των ΚΕΦΟΚ, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, είναι:

  • Η παρακολούθηση και η εφαρμογή της νομοθεσίας της φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων (ΦΜΑ).
  • Η παρακολούθηση της φορολογικής συμμόρφωσης των φορολογουμένων και η δημιουργία και η συντήρηση της φορολογικής εικόνας των φορολογουμένων.
  • Η παραλαβή και η διαχείριση (αρχικών ή τροποποιητικών) δηλώσεων.
  • Η έκδοση πράξεων προσδιορισμού φόρου και προστίμου ή οποιασδήποτε άλλης πράξης.
  • Ο προσδιορισμός προσωρινής αξίας για ακίνητα, για τα οποία δεν ισχύει ο αντικειμενικός προσδιορισμός αυτής.
  • Η διενέργεια ελέγχου και η επιβολή προστίμου στα πρόσωπα που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους.
  • Η χορήγηση χειρόγραφων πιστοποιητικών.
  • Η επαλήθευση της ορθότητας του περιεχομένου των δηλώσεων, καθώς και η διαχείριση των αποτελεσμάτων από διασταυρώσεις στοιχείων των δηλώσεων με την εφαρμογή των μεθόδων και συστημάτων διασταύρωσης στοιχείων και ανάλυσης κινδύνου που αναπτύσσονται από τις αρμόδιες επιτελικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
  • Η αποστολή των σημαντικών υποθέσεων στις αντίστοιχες ελεγκτικές υπηρεσίες, όταν διαπιστώνονται παραβάσεις.
  • Η παρακολούθηση και η εφαρμογή της νομοθεσίας των φορολογιών ακίνητης περιουσίας Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), Ειδικού Φόρου επί των Ακινήτων (ΕΦΑ), Ενιαίου Τέλους Ακινήτων (ΕΤΑΚ), Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) και της νομοθεσίας των δηλώσεων στοιχείων ακινήτων (Ε9).
  • Η παραλαβή και η διαχείριση (αρχικών ή τροποποιητικών) δηλώσεων και αιτήσεων (έντυπων υποδειγμάτων) που επέχουν θέση δήλωσης.
  • Ο έλεγχος τροποποιητικής δήλωσης Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) φυσικού προσώπου, όταν το αποτέλεσμα της πράξης αυτής είναι πιστωτικό.
  • Ο έλεγχος των παραστατικών κατά την παραλαβή τροποποιητικών δηλώσεων Ειδικού Φόρου επί των Ακινήτων (ΕΦΑ).
  • Η χορήγηση χειρόγραφου πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ.
  • Ο έλεγχος της ορθής εφαρμογής της νομοθεσίας μεταβίβασης ακινήτων από τους συμβολαιογράφους ή/και από τους φύλακες μεταγραφών/προϊσταμένους κτηματολογικών γραφείων.
  • Η επαλήθευση της ορθότητας του περιεχομένου των δηλώσεων, καθώς και η διαχείριση των αποτελεσμάτων από διασταυρώσεις στοιχείων των δηλώσεων με την εφαρμογή των μεθόδων και συστημάτων διασταύρωσης στοιχείων και ανάλυσης κινδύνου που αναπτύσσονται από τις αρμόδιες επιτελικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των φορολογουμένων, η αποστολή των σημαντικών υποθέσεων στις αντίστοιχες ελεγκτικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v