Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μινωικές:Το σχέδιο Grimaldi και τα ανοιχτά μέτωπα

Η αποχώρηση από τη Hellenic Seaways φαίνεται να είναι ένα από τα σενάρια που «παίζουν» στις Μινωικές Γραμμές, προκειμένου να ακολουθηθούν οι αλλαγές που σχεδιάζει να εφαρμόσει ο μέτοχος της εισηγμένης, κ. Γκριμάλντι.

  • του Στέφανου Κοτζαμάνη
Μινωικές:Το σχέδιο Grimaldi και τα ανοιχτά μέτωπα
Η αποχώρηση από τη Hellenic Seaways, μέσω της πώλησης της συμμετοχής του 33% που κατέχει, φαίνεται να είναι ένα από τα σενάρια που «παίζουν» στις Μινωικές Γραμμές, προκειμένου να ακολουθηθούν με μεγαλύτερη ευκολία οι αλλαγές τις οποίες σχεδιάζει να εφαρμόσει ο νέος μεγαλύτερος μέτοχος της εισηγμένης εταιρείας, κ. Γκριμάλντι.

Επισήμως ούτε έχει ανακοινωθεί ούτε έχει αποφασιστεί το παραμικρό, ωστόσο είναι ευρύτατα διαδεδομένο ότι ο κ. Γκριμάλντι προορίζει για τις Μινωικές Γραμμές δύο πλοία, τα οποία βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή και θα αντικαταστήσουν τα Olympia Palace και Europe Palace (ανήκουν στην ελληνική εταιρεία και εκτελούν το δρομολόγιο Πάτρα - Ανκόνα).

Τα νέα αυτά πλοία διαθέτουν μεγαλύτερη χωρητικότητα για τα μεταφερόμενα οχήματα κατά περίπου 50%, με αποτέλεσμα να δοθεί περισσότερη έμφαση σε μια πελατεία που λειτουργεί μεν με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους, ωστόσο έχει μονιμότερο χαρακτήρα (συνήθως μέσω συμβολαίων) και μικρότερες διακυμάνσεις.

Άρα τα οικονομικά αποτελέσματα θα επηρεάζονται λιγότερο από την εκάστοτε πορεία της τουριστικής κίνησης (έντονος ανταγωνισμός από τα χαμηλά αεροπορικά εισιτήρια κ.λπ.) αλλά και από τις εποχικές διακυμάνσεις μέσα στην ίδια οικονομική χρήση.

--- Τι θα κερδίσει

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις (βλέπε πρόσφατη έκθεση της Εθνικής - P&K Χρηματιστηριακής), τα δύο νέα αυτά πλοία μπορούν να αποφέρουν επιπρόσθετα έσοδα 15 εκατ. ευρώ τον χρόνο και επιπλέον EBITDA 14 εκατ. ευρώ, καθώς το κόστος των καυσίμων είναι περίπου το ίδιο. Μια τέτοια συμβολή δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη, αν συνεκτιμηθεί ότι το φετινό EBITDA της εισηγμένης εταιρείας θα κυμανθεί γύρω στα 36 - 40 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, η αντικατάσταση των δύο παραπάνω πλοίων απαιτεί πρόσθετα κεφάλαια καθώς, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Εθνικής - P&K Χρηματιστηριακής, η αξία των νέων απαιτεί επιπλέον κόστος 20% έως 30% από την τρέχουσα αξία των πλοίων των Μινωικών Γραμμών που θα αντικατασταθούν.
 
Με δεδομένο ότι η συνολική αποτίμηση των δύο πλοίων ανέρχεται γύρω στα 220 εκατ. ευρώ (Μάρτιος 2008), το πρόσθετο κόστος της επένδυσης υπολογίζεται περίπου στα 50 εκατ. ευρώ.

Από πού όμως θα βρεθούν αυτά τα κεφάλαια, σε μια περίοδο όπου οι αυξήσεις κεφαλαίου αποτελούν «πολυτέλεια» και οι τράπεζες και οι αγορές κάθε άλλο παρά ευχάριστα αισθάνονται όταν βλέπουν τις εταιρείες να «φορτώνονται» με δάνεια;

Άλλωστε, οι πλείστες επιχειρήσεις της ελληνικής ακτοπλοΐας (και των Μινωικών συμπεριλαμβανομένων) είχαν αντιμετωπίσει σημαντικότατα προβλήματα ρευστότητας μέσα στην τρέχουσα δεκαετία, τα οποία ξεπέρασαν (όσες τελικά το κατάφεραν) με πολύ-πολύ «ιδρώτα»...

Το θετικό για τις Μινωικές Γραμμές είναι ότι κατά την τελευταία τετραετία παράγουν θετικές ταμειακές ροές, περιορίζοντας συνεχώς τις καθαρές τραπεζικές υποχρεώσεις τους. Το 2005, για παράδειγμα, κερδήθηκαν 80 εκατ. ευρώ σε μετρητά, εκ των οποίων 33 εκατ. ευρώ από λειτουργικές ταμειακές ροές και τα υπόλοιπα κυρίως από την πώληση πλοίου.

Επιπλέον, οι συνεχείς θετικές λειτουργικές ροές σε συνδυασμό με μία πώληση πλοίου το 2007 είχαν ως αποτέλεσμα ο καθαρός δανεισμός του ομίλου των Μινωικών από τα 477,6 εκατ. στο τέλος του 2005 να αναμένεται στις 31/12/2008 να υποχωρήσει γύρω στα 332 εκατ. ευρώ!

Υπό αυτές τις συνθήκες, φαντάζει αρκετά απλή υπόθεση για τις Μινωικές Γραμμές να αντλήσουν επιπλέον δανεισμό 50 εκατ. ευρώ, από τη στιγμή που οι προβλεπόμενες ταμειακές ροές είναι θετικές για τα επόμενα χρόνια.

--- Η εναλλακτική λύση

Ωστόσο, υπάρχει πάντοτε και η εναλλακτική επιλογή της πώλησης του 33% της συμμετοχής στη Hellenic Seaways, το οποίο είναι αποτιμημένο στα λογιστικά βιβλία των Μινωικών Γραμμών προς 66 εκατ. ευρώ και από τη ρευστοποίησή του θα μπορούσαν να προκύψουν έσοδα άνω των 140 εκατ. ευρώ, στην περίπτωση που η Sea Star Capital αποκτούσε το ποσοστό που κατέχει η εισηγμένη έναντι του ίδιου τιμήματος με το οποίο αγόρασε τις μετοχές από τον εφοπλιστή κ. Πάνο Λασκαρίδη.

Ένα ακόμη «ανοιχτό μέτωπο» για τις Μινωικές Γραμμές είναι το ενδεχόμενο να προχωρήσει ο κ. Γκριμάλντι σε δημόσια πρόταση με στόχο να διευρύνει το ποσοστό του, το οποίο σήμερα ανέρχεται στο 32,7% με το μέσο κόστος κτήσης του 30,7% που αγόρασε από τη Sea Star Capital να ανέρχεται στα 5,29 ευρώ ανά μετοχή, όταν η τρέχουσα τιμή του τίτλου κυμαίνεται γύρω στο ένα ευρώ χαμηλότερα.

Οι προθέσεις του κ. Γκριμάλντι βέβαια δεν είναι γνωστές, ωστόσο προχωρώντας σε δημόσια πρόταση:

1 Θα ζητούσε να αγοράσει μετοχές σε τιμή σαφώς ανώτερη από την τρέχουσα χρηματιστηριακή.
2 Θα περιόριζε δραστικά τη συμμετοχή των κατοίκων του Ηρακλείου στην εταιρεία, η οποία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στον ανταγωνισμό των δρομολογίων της Κρήτης... Και σύμφωνα με χρηματιστηριακούς παράγοντες, ο κ. Γκριμάλντι θα πρέπει να σκεφτεί πολύ καλά πριν επιχειρήσει να μετατρέψει μια εταιρεία «λαϊκής βάσης» με έστω έναν ισχυρό μέτοχο σε επιχείρηση ενός βασικού μετόχου.

SEA STAR: ΠΩΣ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΩΝ ΑΝΕΚ ΚΑΙ HSW

H κυπριακή εταιρεία Sea Star Capital, που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου και έχει ως βασικότερους μετόχους τον κ. Ι. Σ. Βαρδινογιάννη (διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ) και τον κ. Β. Ρέστη (γνωστό εφοπλιστή), στις εξαμηνιαίες λογιστικές καταστάσεις της σχολίασε με τον εξής τρόπο τη φετινή πορεία και τις προοπτικές του β΄ εξαμήνου των δύο ελληνικών επιχειρήσεων:

«H οικονομική επίδοση των ΑΝΕΚ και Hellenic Seaways κατά την περίοδο αναφοράς επηρεάστηκε σημαντικά από τη μεγάλη άνοδο στην τιμή του πετρελαίου και συναφών προϊόντων, η οποία εξανάγκασε τις διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών στην επιβολή αυξήσεων στα ναύλα.
 
Η άνοδος αυτή στις τιμές των ναύλων επιβλήθηκε σε μεγάλο βαθμό με περίπου τρεις έως τέσσερις μήνες καθυστέρηση, γεγονός το οποίο δεν επέτρεψε τη μετακύλιση των αυξήσεων στα έξοδα λειτουργίας των εταιρειών στους ταξιδιώτες, και δεν αντικατοπτρίζεται ούτε στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών αλλά ούτε και σε εκείνα του συγκροτήματος της Sea Star Capital PLC., αφού οι συγκεκριμένες αυξήσεις επιβλήθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου του έτους.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι διοικήσεις των δύο εταιρειών κατά τη διάρκεια του β΄ και του γ΄ τριμήνου ανασχεδίασαν τα δρομολόγιά τους με σκοπό την αύξηση της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας των δρομολογίων τους.

Περαιτέρω, η προσπάθεια των διοικήσεων των δύο εταιρειών για έλεγχο των επιμέρους εξόδων έχει αποδώσει σε βαθμό ώστε, μαζί με την αύξηση στη διακίνηση επιβατών, επιβατηγών και φορτηγών οχημάτων και τη μείωση η οποία παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στην τιμή του πετρελαίου, αναμένεται να επηρεάσει θετικά την οικονομική επίδοση του συγκροτήματος για το γ΄ τρίμηνο και συνολικά για ολόκληρο το 2008.

Επιπλέον, οι διοικήσεις των ΑΝΕΚ και Hellenic Seaways αναμένουν ότι η κερδοφορία για το 2008 θα κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με εκείνα του 2007. Συγκεκριμένα, το διοικητικό συμβούλιο της Hellenic Seaways εκτιμά ότι η κερδοφορία για το 2008 θα είναι κατά τι μειωμένη σε σχέση με το 2007. Το διοικητικό συμβούλιο της ΑΝΕΚ Α.Ε. αναμένει ότι η κερδοφορία του ομίλου για το 2008 θα διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα με εκείνα του 2007».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v