Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νεώριο Σύρου: "Όλα τα λεφτά" οι 6 φρεγάτες

Προβλήματα υπάρχουν πολλά, ωστόσο σήμερα η κατάσταση για την εισηγμένη είναι καλύτερη από πέρυσι. Ίσως μάλιστα μέσα στο 2009 να… ανοιχτούν και σαμπάνιες!

  • του Στέφανου Κοτζαμάνη
Νεώριο Σύρου: Όλα τα λεφτά οι 6 φρεγάτες
Προβλήματα υπάρχουν πολλά, ωστόσο σήμερα η κατάσταση για την εισηγμένη είναι καλύτερη από πέρυσι. Ίσως μάλιστα μέσα στο 2009 να… ανοιχτούν και σαμπάνιες!

Το 2008 ήταν για τον όμιλο του Νεώριου Σύρου η έκτη συνεχόμενη ζημιογόνος χρήση και όλα δείχνουν ότι το 2009 θα είναι η έβδομη…

Τα ίδια κεφάλαια της εισηγμένης έχουν υποχωρήσει κάτω από το 50% του μετοχικού κεφαλαίου, παρά τις θετικές υπεραξίες που προέκυψαν από την επανεκτίμηση της "εύλογης" αξίας των ακινήτων μέσα στο 2008.

Και γενικότερα, το περιβάλλον δεν είναι καθόλου ευνοϊκό για τον κλάδο ούτε διεθνώς ούτε και στην Ελλάδα. Στο εξωτερικό έχουν… βυθιστεί οι παραγγελίες για νέα πλοία λόγω των χαμηλότερων ναύλων, της κρίσης αλλά και εξαιτίας της δυσκολίας με την οποία οι τράπεζες δανειοδοτούν για την κατασκευή νέων πλοίων.

Στην Ελλάδα τα εγχώρια ναυπηγεία καλούνται επίσης να αντιμετωπίσουν το ανελαστικό θεσμικό πλαίσιο εργασίας και τους δυσμενέστερους όρους χρηματοδότησης σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της Ευρώπης και όχι μόνο.

"Το ανελαστικό θεσμικό πλαίσιο εργασίας μας αναγκάζει ορισμένες φορές να παίρνουμε ιδιωτικά έργα με τιμές κάτω του συνολικού μας κόστους, προκειμένου απλώς να περιορίσουμε το ύψος των ζημιών" δήλωσε στο Euro2day.gr ο πρόεδρος της Νεώριον Σύρου κ. Νικόλαος Ταβουλάρης, ο οποίος συμπλήρωσε:

"Σε πολλές άλλες χώρες της ΝΑ. Ασίας και της Μεσογείου υπάρχουν προγράμματα κρατικής υποστήριξης των νέων ναυπηγήσεων, γεγονός που συμβαίνει και σε πολλά κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την παροχή κρατικών εγγυήσεων σε συμβόλαια νέων κατασκευών. Στην Ελλάδα ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος το 2007, αλλά στην πράξη δεν εφαρμόστηκε ποτέ από τον αρμόδιο για την εφαρμογή του, ΟΑΕΠ. Βλέπουμε λοιπόν τις παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών να κατευθύνονται στο εξωτερικό".

Και ο κ. Ταβουλάρης συνέχισε: "Η συγκυρία βέβαια είναι τέτοια που ακόμη και να εφαρμοζόταν ένα τέτοιο μέτρο δεν θα προέκυπτε άμεση ζήτηση για τον όμιλό μας, ωστόσο ο νόμος θα πρέπει να εφαρμοστεί, γιατί αργά ή γρήγορα η ζήτηση θα ανακάμψει".

Το… μισογεμάτο ποτήρι

Ωστόσο, παρά τις υπάρχουσες δυσκολίες, τα πράγματα φαίνεται να είναι φέτος καλύτερα από τις προηγούμενες χρονιές.

Πρώτον, όλα δείχνουν -λόγω και των προκαταβολών που εισπράχτηκαν για την υλοποίηση νέων παραγγελιών- ότι οι υποχρεώσεις του ομίλου για την αποπληρωμή της εξαγοράς των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα αποπληρωθούν κανονικά. Συγκεκριμένα, η εισηγμένη οφείλει ακόμη 46,5 εκατ. ευρώ, τα οποία θα εξοφλήσει καταβάλλοντας 5,172 εκατ. ετησίως πλέον των σχετικών τόκων έως και το 2017.

Δεύτερον, ο δανεισμός του ομίλου διατηρείται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, μετά και τις πωλήσεις ακινήτων που έλαβαν χώρα.

Τρίτον, το σημερινό ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβάσεων του εισηγμένου ομίλου κυμαίνεται γύρω στα 200 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι σαφώς ανώτερο σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό, χωρίς όμως αυτό να είναι σε θέση να εξασφαλίσει επίπεδο εργασιών ικανό να αποφέρει κέρδη (break even point).

Με την αγορά λοιπόν των νέων ναυπηγήσεων να είναι "παγωμένη", ουσιαστική διέξοδος για τον όμιλο του Νεωρίου Σύρου είναι οι παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού, που είναι και ο μεγαλύτερος πελάτης του.

"Όλα τα λεφτά" επομένως για τον εισηγμένο όμιλο είναι η παραγγελία των έξι φρεγατών, παραγγελία ύψους 2,5 -  3 δισ. ευρώ, που διεκδικείται από την κοινοπραξία του Νεωρίου και γαλλικής εταιρίας  DCNS.

Η ανάληψη μιας τόσο μεγάλης παραγγελίας θα εξασφάλιζε πολύ μεγάλο όγκο εργασιών και υψηλή κερδοφορία για πολλά χρόνια και αναμφίβολα θα άλλαζε άρδην τις προοπτικές του εισηγμένου ομίλου!

Σε ποιο στάδιο όμως βρίσκεται η όλη υπόθεση; Πρώτον, έχει επιλεγεί η γαλλική τεχνολογία, οπότε ο μόνος ουσιαστικά συζητητής με το Πολεμικό Ναυτικό είναι η κοινοπραξία του Νεωρίου με τη DCNS και όλα δείχνουν ότι οι διαπραγματεύσεις θα ξεκινήσουν μέσα στο β΄ εξάμηνο του 2009.

Δεύτερον, ο αρχηγός του Ναυτικού δήλωσε ότι οι διαπραγματεύσεις θα ξεκινήσουν εντός του Ιουνίου.

Μπορεί λοιπόν το παιχνίδι των πιθανοτήτων να κλίνει σαφώς υπέρ της εισηγμένης, ωστόσο στη διοίκηση φαίνεται να κρατούν χαμηλούς τόνους, καθώς συχνά σε θέματα που σχετίζονται με το Δημόσιο παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v