Οι ασφαλισμένοι και το "μάρμαρο" των λουκέτων

Ανασφάλιστο "στόλο" 850 χιλιάδων οχημάτων αφήνουν τα λουκέτα στις ασφαλιστικές που αποφάσισε η ΕΠΕΙΑ. Θρίλερ για τους 250 χιλιάδες κατόχους προγραμμάτων ζωής. Ερωτηματικά για τις αντοχές του Επικουρικού.

Οι ασφαλισμένοι και το μάρμαρο των λουκέτων
Ανασφάλιστο "στόλο" 850 χιλιάδων οχημάτων αφήνουν πίσω τους τα πέντε λουκέτα σε ισάριθμες ασφαλιστικές εταιρίες που αποφάσισε χθες η Επιτροπή Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης, ενώ για τους περίπου 250 χιλιάδες κατόχους προγραμμάτων ζωής ξεκινά ένα θρίλερ σχετικά με το σε ποια εταιρία και με ποιους όρους θα καταλήξουν τα συμβόλαιά τους.

Η απόφαση της ΕΠΕΙΑ να ανακαλέσει ταυτόχρονα την άδεια λειτουργίας των
Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ, General Union, General Trust και Σκούρτης μπορεί να χαιρετίζεται από την αγορά ως ιστορική, αποτελεί όμως το πρώτο crash test για την αξιοπιστία του νεόκοπου θεσμικού πλαισίου της πολιτικής ηγεσίας (απερχόμενης και επόμενης) καθώς βέβαια και της ίδιας της εποπτικής αρχής.

Για τους δε ασφαλισμένους είναι η πρώτη σοβαρή συνειδητοποίηση ότι τα λεφτά τους είναι σε κάποιες περιπτώσεις… ανασφάλιστα.

Το νεόκοπο θεσμικό πλαίσιο προβλέπει για τους περίπου 250 χιλιάδες κατόχους προγραμμάτων ζωής -κυρίως της Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ- ένα δίχτυ ασφαλείας. Τα προγράμματα ζωής εξαιρούνται από την εκκαθάριση, ορίζεται διαχειριστής και προσφέρονται εγγυήσεις από το Δημόσιο είτε απευθείας στους κατόχους τους είτε στις ασφαλιστικές που θα τα αποκτήσουν.

Ο νόμος όμως δίνει επίσης τη δυνατότητα να μπει στρατηγικός επενδυτής
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin εντός του επόμενου διμήνου σε κάποιες από τις εταιρίες των οποίων η άδεια ανακλήθηκε. Σε αυτή την περίπτωση, και εφόσον ο επενδυτής καλύψει το έλλειμμα ως προς το περιθώριο φερεγγυότητας, η άδεια λειτουργίας επιστρέφεται… Και η πλευρά Ψωμιάδη επιμένει ότι εντός του διμήνου θα έχει βρει τον στρατηγικό επένδυτή και τα κεφάλαια που απαιτούνται για να σωθούν η Ασπίς Πρόνοια και η Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ.

Επιπλέον, ο νόμος ενδέχεται να κριθεί μη σύννομος από την Κομισιόν αν θεωρηθεί η παροχή εγγυήσεων από το Δημόσιο ως έμμεση κρατική επιχορήγηση. Επίσης, από τα πρώτα ερωτήματα τα οποία εγείρονται είναι ποιες εγγυήσεις θα χορηγηθούν και με ποια διαδικασία θα μεταβιβαστεί το χαρτοφυλάκιο ζωής της Ασπίς Πρόνοια.

H ρύθμιση που πέρασε το υπουργείο Οικονομίας προ διμήνου εξαιρεί τα συμβόλαια ζωής από τη διαδικασία εκκαθάρισης ασφαλιστικής, θεσπίζοντας τον ρόλο του επόπτη χαρτοφυλακίου ζωής ο οποίος ενεργεί αυτόνομα σε σχέση με τον επόπτη εκκαθάρισης και έχει ως βασική ευθύνη τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου προγραμμάτων ζωής τα οποία μένουν εκτός εκκαθάρισης.

Ο ορισμός επόπτη διαχείρισης χαρτοφυλακίου ζωής διενεργείται εφόσον δεν προκύψει μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου ζωής πριν από την έναρξη εκκαθάρισης της προβληματικής ασφαλιστικής εταιρίας.

Προκειμένου δε να υπάρξει ομαλή μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου ασφαλιστηρίων ζωής σε υγιή ασφαλιστική εταιρία, θεσπίστηκε παροχή εγγυήσεων από την πλευρά του Δημοσίου. Είτε απευθείας υπέρ της ασφαλιστικής στην οποία θα μεταβιβάζεται χαρτοφυλάκιο ζωής είτε στους ασφαλισμένους με προγράμματα ζωής της εταιρίας της οποίας η άδεια ανεστάλη.

Η εγγύηση που παρέχει το Δημόσιο συνυπολογίζεται στο περιθώριο φερεγγυότητας και επομένως μειώνει τους άμεσους κινδύνους που διατρέχει μια υγιής ασφαλιστική όταν αναλαμβάνει ένα μεγάλο προβληματικό χαρτοφυλάκιο ζωής.

Ταυτόχρονα, μέσω της παροχής εγγυήσεων η κυβέρνηση επιδιώκει να αμβλύνει τους κινδύνους που αναλαμβάνει η εταιρία στην οποία μεταβιβάζεται ένα χαρτοφυλάκιο εργασιών ζωής το οποίο έχει έλλειμμα αποθεμάτων και πιθανώς επιδεινούμενη ποιότητα (υψηλές εξαγορές, ζημιογόνα προγράμματα ζωής κ.ά.).

Η μεταβίβαση των χαρτοφυλακίων θα διενεργείται με επιμέλεια του επόπτη και θα επικυρώνεται με απόφαση του υπουργού Οικονομίας, έπειτα από πρόταση της Επιτροπής Εποπτείας Εταιρειών Ιδιωτικής Ασφάλισης.

Αρχικό ενδιαφέρον για το χαρτοφυλάκιο ζωής της Ασπίς Πρόνοια

Ο όγκος των 227 χιλιάδων κατόχων προγραμμάτων ζωής της Ασπίς Πρόνοια δεν αφήνει αδιάφορη καμία από τις μεγάλες ασφαλιστικές που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά.

Όλες θα περιμένουν όμως την παροχή διευκρινίσεων από την πλευρά της Πολιτείας για τις εγγυήσεις που δίνονται για να καθορίσουν τη στάση τους, με δεδομένο ότι, όπως έχει καταγραφεί, υπάρχουν πολλές αιτήσεις εξαγορών συμβολαίων που παραμένουν απλήρωτες εδώ και τέσσερις τουλάχιστον μήνες.

Σήμερα συνεδριάζει για το θέμα η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, η οποία προβλέπεται να ζητήσει επισήμως διευκρινίσεις από το υπουργείο Οικονομίας για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί ως προς το νεότευκτο θεσμικό πλαίσιο.

Η αγορά θεωρεί δεδομένο ότι, αν οι εγγυήσεις του Δημοσίου κριθούν επαρκείς για το χαρτοφυλάκιο ζωής της Ασπίς Πρόνοια, θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον οι περισσότερες από τις μεγάλες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά (ΑΧΑ, Groupama, Allianz, Interamerican) καθώς και μεγάλες ελληνικές εταιρίες όπως η Εθνική Ασφαλιστική.

Οι επιπτώσεις από την ανάκληση στις υπόλοιπες ασφαλιστικές του κ. Ψωμιάδη

Μικρές είναι σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία οι επιπτώσεις του λουκέτου της Ασπίς Πρόνοια στον όμιλο Commercial Value, συμφερόντων του κ. Π. Ψωμιάδη. Η Ασπίς Πρόνοια δεν ελέγχει μετοχές της Commercial, ενώ η τελευταία ελέγχει μόλις το 9,07% του μετοχικού κεφαλαίου της Ασπίς Πρόνοια, αποτιμημένο στα βιβλία της κατά μόλις 4,4 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος Ασπίς Πρόνοια ελέγχει και το 19% της Aspis Holding, μητρικής της Commercial Value (ελέγχει το 68% του μετοχικού της κεφαλαίου) καθώς και το 17% της Aspis Bank. Η Aspis Bank προχωρά σε αύξηση κεφαλαίου με πιθανή την είσοδο στρατηγικού επενδυτή.

H Commercial, από την πλευρά της, ελέγχει το 36% της Aspis Bank, ενώ η μητρική της Aspis Holding απευθείας το 5%. Αν θα συμμετέχουν στην αύξηση της Aspis Bank οι δύο εταιρίες δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί, παρότι η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή δείχνει ότι δεν θα συμμετάσχουν.

Η Commercial Value κάλυψε σύμφωνα με πληροφορίες το 40% του ελλείμματος
αποθεμάτων
που διαπίστωσε ο έλεγχος χρήσης 2008 εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.

Στα 850 χιλιάδες τα ανασφάλιστα οχήματα

Οι επιπτώσεις της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας για τις πέντε ασφαλιστικές είναι τεράστιες στην αγορά του αυτοκινήτου. Ένας "στόλος" 850 χιλιάδων οχημάτων παραμένει ανασφάλιστος, μετά την παρέλευση κάλυψης ενός μήνα από το επικουρικό κεφάλαιο. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη… πίτα που έχει προκύψει ποτέ στην αγορά από ταυτόχρονη ανάκληση αδειών λειτουργίας

Τι θα απογίνουν τα ανασφάλιστα οχήματα;

Σε αντίθεση με το κυνήγι προσέλκυσης πρακτόρων, στο οποίο επιδόθηκαν οι μεγάλες ασφαλιστικές όταν ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας της Εγνατία Ασφαλιστική, αυτή τη φορά όλοι δηλώνουν συγκρατημένοι.

Επικεφαλής και στελέχη μεγάλων ασφαλιστικών δηλώνουν ότι δεν προτίθενται να μπουν σε ανταγωνισμό για να προσεταιριστούν πράκτορες, οι οποίοι συνεργάζονταν με τις εταιρίες Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ και ΑΕΑΖ, General Union και General Trust καθώς και με τη Σκούρτης.

Η απόφαση δε της ΕΠΕΙΑ να κλείσει μεγάλες ασφαλιστικές, σε προεκλογική μάλιστα περίοδο, κόβει, σύμφωνα με τους ίδιους, και την όρεξη όσων μικρών ασφαλιστικών θα ήθελαν να προσφέρουν υψηλές προμήθειες σε πράκτορες και χαμηλά ασφάλιστρα για να εκτινάξουν την παραγωγή τους.

Αν η παραπάνω στάση της αγοράς διατηρηθεί, ο μεγαλύτερος όγκος των 850 χιλιάδων οχημάτων που βρίσκονται σήμερα ανασφάλιστα θα βρεθεί μετά την παρέλευση της μηνιαίας κάλυψης από το επικουρικό ακάλυπτο, σε αντίθεση με τους ασφαλισμένους της Εγνατία που εξασφάλισαν τότε χάρη στον ανταγωνισμό συνέχιση της ασφαλιστικής κάλυψης από άλλες εταιρίες.

Έτσι, θα αναγκαστούν να προχωρήσουν στην ασφάλιση των οχημάτων τους σε εν λειτουργία ασφαλιστικές. Η ανακατανομή της πίτας που προκύπτει είναι τεράστια και οι ασφαλιστικές εκτιμούν ότι αποτελεί ιστορική ευκαιρία να καθαρίσει η αγορά και να επιτευχθεί σωστή τιμολόγηση του αναλαμβανόμενου κινδύνου σε έναν κλάδο που υποφέρει εδώ και πολλά χρόνια από φαινόμενα υποτιμολόγησης.

"Σε μία διετία από σήμερα η πλειονότητα των ανασφάλιστων σήμερα οχημάτων θα είναι σωστά τιμολογημένη από την αγορά αν δεν μπούμε στον πειρασμό του δελεασμού των πρακτόρων με κίνητρα κάλυψης των υφιστάμενων συμβολαίων", υπογραμμίζει επικεφαλής μεγάλης ασφαλιστικής ο οποίος σημειώνει ότι η εταιρία του έχασε περίπου 2 εκατ. ευρώ από τον ανταγωνισμό για την προσέλκυση πρακτόρων που συνεργάζονταν με την Εγνατία.

Θα αντέξει τη ζημία το Επικουρικό;

Η επίπτωση για το Επικουρικό Ταμείο εκτιμάται ότι θα είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς θα κληθεί να καλύψει για τον επόμενο μήνα τις ζημίες στόλου 850 χιλιάδων οχημάτων.

Αν μάλιστα συνυπολογιστεί ότι στο σύνολό τους σχεδόν οι πέντε εταιρίες των οποίων οι άδειες ανακλήθηκαν είχαν ουσιαστικά σταματήσει τις καταβολές αποζημιώσεων εδώ και μερικούς μήνες το Επικουρικό επιφορτίζεται και με διόλου ευκαταφρόνητες εκκρεμείς ζημίες.

Για να τις αντέξει θα χρειαστεί να προσφύγει σε νέο δανεισμό, σύμφωνα με την εκτίμηση των ασφαλιστικών, ενώ ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο να κινηθεί εναντίον των βασικών μετόχων και των διευθυντικών στελεχών των εταιριών των οποίων οι άδειες ανακλήθηκαν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v
Απόρρητο