Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΛΤΑ-ΜΕΒΓΑΛ: Γεννιέται εθνικός πρωταθλητής

Η δημιουργία εθνικού πρωταθλητή στην αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων είναι πλέον γεγονός μετά το πράσινο φως που έδωσε χθες το απόγευμα η Επιτροπή Ανταγωνισμού στο deal Vivartia - ΜΕΒΓΑΛ.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
ΔΕΛΤΑ-ΜΕΒΓΑΛ: Γεννιέται εθνικός πρωταθλητής
Ο κύβος ερρίφθη. Η δημιουργία εθνικού πρωταθλητή στην αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων είναι πλέον γεγονός μετά το πράσινο φως που έδωσε χθες το απόγευμα η Επιτροπή Ανταγωνισμού στο deal Vivartia - ΜΕΒΓΑΛ, δηλαδή στην εξαγορά του 57,8% της ΜΕΒΓΑΛ από τη Vivartia μέσω της 100% θυγατρικής της ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα.

Το νέο σχήμα θα έχει συνολικές ετήσιες πωλήσεις άνω των 640 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 500 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα 140 εκατ. ευρώ στο εξωτερικό, ενώ θα ελέγχει άνω του 40% στην αγορά γάλακτος και 30% στην αγορά γιαούρτης.

Επιπλέον, τα οφέλη από τη συμφωνία για τις δύο εταιρίες αναμένεται να είναι σημαντικά, καθώς οι εκτιμώμενες συνέργιες από τη συγχώνευση προβλέπεται να ανέρχονται σε 23 εκατ. ευρώ ετησίως σε βάθος τριετίας.

Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, το εν λόγω deal, το οποίο παίρνει σάρκα και οστά μετά τη χθεσινή απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής, έστω και υπό όρους, έρχεται σε μια περίοδο όπου η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων δέχεται ισχυρές πιέσεις, ενώ αποτελεί την αρχή για μια σειρά κυοφορούμενες εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες που αναμένεται να υλοποιηθούν στο αμέσως προσεχές διάστημα.

Σε ό,τι αφορά αυτό καθαυτό το deal, η συμφωνία με την οικογένεια Παπαδάκη - Χατζηθεοδώρου προβλέπει επίσης ότι, με δεδομένη την πρόθεση συγχώνευσης των εταιριών ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα Α.Ε. και ΜΕΒΓΑΛ A.E. μετά την ολοκλήρωσή της, η οικογένεια Παπαδάκη - Χατζηθεοδώρου θα έχει δικαίωμα μειοψηφικής συμμετοχής στο νέο εταιρικό σχήμα.

Υπενθυμίζει ότι η Vivartia είχε ανακοινώσει την υπογραφή προσυμφώνου εξαγοράς με την οικογένεια Παπαδάκη - Χατζηθεοδώρου, που ελέγχει το 43% της ΜΕΒΓΑΛ, στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Ποσοστό το οποίο, σε συνδυασμό με την υφιστάμενη συμφωνία της VIVARTIA με την οικογένεια της κ. Μαίρης Χατζάκου, επιτρέπει στην εταιρία την απόκτηση, μέσω της 100% θυγατρικής της ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα, ποσοστού τουλάχιστον 57,8% της ΜΕΒΓΑΛ, έναντι 76,4 εκατ. ευρώ.

Νέα δεδομένα στην αγορά από το deal

Νέα δεδομένα ανατρέποντας τις μέχρι σήμερα ισορροπίες αναμένεται να φέρει στην αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων το deal Vivartia – ΜΕΒΓΑΛ. Deal το οποίο ανακατεύει εκ νέου την καρδάρα με τον γάλα στον κλάδο ο οποίος δέχεται ισχυρές πιέσεις οι οποίες μεταφράζονται σε πτώση της κατανάλωσης, σημαντική υποχώρηση των μεριδίων των επωνύμων προϊόντων και ένταση των προσφορών – ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών του κλάδου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις επωνύμων προϊόντων στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2010 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009 κατέγραψαν κάμψη 3,4% σε όγκους και 4,7% σε αξία στο σύνολο της αγοράς.

Εν μέσω λοιπόν αυτής της σημαντικής υποχώρησης της κατανάλωσης και της στροφής των καταναλωτών στα ανώνυμα προϊόντα από τη μια αλλά και της δημιουργίας ξεκάθαρου leader στον κλάδο από τη συνένωση δυνάμεων ΔΕΛΤΑ – ΜΕΒΓΑΛ πρέπει να θεωρείται περισσότερο από βέβαιη η αντίδραση των υπολοίπων παικτών της αγοράς και δη των πολυεθνικών.

Friesland και Danone αν και φαίνεται να έχουν αναθεωρήσει τους στόχους δεν είναι όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς διατεθειμένες να αφήσουν δίοδο σε άλλον παίκτη να διεκδικήσει χώρο.

Αντιθέτως όπως σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες θα διεκδικήσουν ακόμη μεγαλύτερο χώρο στον κλάδο επί ελληνικού εδάφους.

Επί πλέον η παρακολούθηση εκ του μακρόθεν των τεκταινομένων στον κλάδο από την ΦΑΓΕ η παρουσία της οποίας στην αγορά εστιάζεται κυρίως στο κομμάτι της γιαούρτης και η επικέντρωση των επενδύσεων και της προσοχής της στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, έχει επαναφέρει εκ νέου τα σενάρια για πώλησής της.

Σενάρια τα οποία την τελευταία 10ετία αναζωπυρώνονται κατά τακτά χρονικά διαστήματα και τα οποία μέχρι στιγμής δεν έχουν επαληθευθεί.

Ανεπίσημες πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι πριν από λίγους μήνες έγινε ακόμη μια προσπάθεια να προσεγγιστούν οι αδελφοί Φιλίππου και να πουλήσουν την εταιρεία. Ο ενδιαφερόμενος πολυεθνικός παίκτης όμως έκρινε ότι το τίμημα ήταν ιδιαίτερα υψηλό και ασύμφορο εν μέσω της βαθιάς οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα. Την ίδια ώρα φουντώνουν τα σενάρια για επικείμενη πώληση της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη από την ΑΤΕ βασικό της μέτοχο.

Από την άλλη πλευρά πάντως η αγορά ακολουθεί τον δικό της πτωτικό ρυθμό. Ειδικότερα στην αγορά στην αγορά γάλακτος τους πρώτες εννέα μήνες του 2010 η κατηγορία ESL (γάλα υψηλής παστερίωσης) αύξησε τις πωλήσεις της σε όγκο κατά 0,8% ενώ αυτές μειώθηκαν κατά 0,5% σε αξία ενώ οι πωλήσεις γάλακτος UHT (γάλα μακράς διάρκειας) και κρέμας γάλακτος μειώθηκαν κατά 5,3% σε όγκο και 3,6% σε αξία.

Εκτός όμως από το γάλα το οποίο έχει μπει στο «μάτι του κυκλώνα» εδώ και αρκετά χρόνια, πιέσεις και μάλιστα ακόμη πιο ισχυρές δέχεται το επώνυμο γιαουρτιού η κάμψη των πωλήσεων στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2010 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009 μεταφράστηκε σε πτώση της τάξεως του 5,8% σε όγκο και 6,1% σε αξία. Πτωτικά κινήθηκε και η αγορά επιδορπίων οι πωλήσεις των οποίων σε όγκου μειώθηκαν κατά 3,1% και σε αξία 6,1%.

Εν αντιθέσει με την πορεία της αγοράς γιαούρτης στο εννεάμηνο στο δεκάμηνο σύμφωνα με τα στοιχεία της SymphonyIRI Group, η συνολική αγορά γιαουρτιού που διατίθεται μέσω των σουπερμάρκετ φαίνεται ότι μετρίασε τις απώλειές της εξακολουθώντας πάντως να καταγράφει πτώση κατά 3% σε αξία, και 3,6% σε όγκο πωλήσεων.

Οι όροι της Επιτροπής Ανταγωνισμού στο deal

Τέσσερις όρους τους οποίους οι δυο εταιρείες είναι υποχρεωμένες να τηρήσουν, έβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να δώσει το πράσινο φως στο deal Vivartia – ΜΕΒΓΑΛ. Συγκεκριμένα πρέπει:

- Η Vivartia να εκποιήσει την επιχειρηματική δραστηριότητα που συνίσταται στο σοκολατούχο γάλα με το σήμα «Topino», όπως αυτό χρησιμοποιείται και διατίθεται σήμερα από την εξαγοραζόμενη, προκειμένου να αρθεί η οριζόντια επικάλυψη στη σχετική αγορά σοκολατούχου γάλακτος. Για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας της εκποιούμενης δραστηριότητας, προβλέπονται – για μεταβατικό στάδιο δύο (2) ετών από την ολοκλήρωση της πώλησης – συνοδευτικά μέτρα για την πρόσβαση του υποψήφιου αγοραστή (κατ’ επιλογή του) στο υφιστάμενο σχετικό δίκτυο διανομής, καθώς και για την παραγωγή/φασόν του σχετικού προϊόντος από την νέα οντότητα για λογαριασμό του υποψήφιου αγοραστή.

- Να διαθέτει σε ανταγωνιστές της, για διάστημα πέντε (5) ετών από την ημερομηνία πραγματοποίησης της συγκέντρωσης, έως και τριάντα χιλιάδες (30.000) τόνους εγχώριου νωπού αγελαδινού γάλακτος κατ’ έτος σε τιμές κόστους, βάσει αντικειμενικών, διαφανών και επαληθεύσιμων κριτηρίων, προκειμένου να διασφαλιστεί ικανοποιητική πρόσβαση ανταγωνιστών στην αναγκαία πρώτη ύλη (νωπό γάλα).

- Να άρει και να απέχει, για διάστημα πέντε (5) ετών από την κοινοποίηση του διατακτικού της παρούσας απόφασης, από ενέργειες που συνεπάγονται ή κατατείνουν, άμεσα ή έμμεσα (είτε με τη σύναψη συμβάσεων, είτε με την παροχή οικονομικών κινήτρων), σε αποκλειστικότητες στα μεγάλα και μικρά σημεία λιανικής πώλησης, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τυχόν αποκλειστικότητες ως προς τη χρήση παγίων εντός των σημείων λιανικής πώλησης.

- Να συνεχίσει να αγοράζει με άμεση εφαρμογή, για διάστημα τριών (3) ετών από την πραγματοποίηση της συγκέντρωσης, κατ’ απόλυτη επιλογή και ελευθερία των παραγωγών και στο πλαίσιο των ισχυόντων συναλλακτικών όρων, τις υφιστάμενες προσφερόμενες ποσότητες νωπού γάλακτος των παραγωγών των νομών Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Πέλλας, Σερρών και Κιλκίς που συνεργάζονταν με την εξαγοράζουσα και την εξαγοραζόμενη από την 15/9/2010 έως και 31/12/2010, βάσει στοιχείων του ΕΛΟΓΑΚ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v