Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Socar: Ξεκαθαρίζει τη θέση της για τους αγωγούς

Η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν SOCAR θα γίνει μέτοχος του σχεδίου που θα επιλεγεί για τη μεταφορά του φυσικού αέριου του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις του αντιπροέδρου της Elshad Nasirov.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Socar: Ξεκαθαρίζει τη θέση της για τους αγωγούς
Η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν SOCAR θα γίνει μέτοχος του σχεδίου που θα επιλεγεί για τη μεταφορά του φυσικού αέριου του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη (ITGI,TAP,Nabucco, Agri), σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις του αντιπροέδρου της εταιρείας, Elshad Nasirov.

Η δήλωση του ανώτατου στελέχους της κρατικής εταιρείας, με την οποία αποσαφηνίζεται ακόμη περισσότερο η στρατηγική που ακολουθεί η χώρα του Καυκάσου στο θέμα της μεταφοράς φυσικού αερίου, γίνεται μία μέρα μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ (συμμετέχει στον αγωγό ITGI) και αφού υπεγράφη στην Καισάρεια της Τουρκίας, η συμφωνία πολιτικής υποστήριξης για τον αγωγό Nabucco, από τους υπουργούς των χωρών Αυστρία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Τουρκία.

Στην ουσία η τοποθέτηση του αντιπρόεδρου της Socar, αποτελεί απάντηση στις αιχμές του Τούρκου υπουργού Ενέργειας πριν από 1,5 εβδομάδα, ότι το Αζερμπαϊτζάν θα πρέπει επιτέλους να απαντήσει οριστικά αν θα συμμετάσχει ή όχι στο σχέδιο του αγωγού.

Σύμφωνα με τον Αζέρο αξιωματούχο, η μετοχική παρουσία της Socar στον αγωγό που θα μεταφέρει το αέριο της χώρας προς την Ευρώπη, θα επιτρέψει στην εταιρεία του να συμμετέχει στο μάνατζμεν και να ασκεί την επιρροή της στα θέματα μεταφοράς. Ο κ. Nasirov, υπενθύμισε με την ευκαιρία ότι η κυβέρνησή του θα δέχεται προσφορές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της χώρας προς την Ευρώπη, μέχρι την 1η Οκτωβρίου και το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους.

Τα κριτήρια επιλογής

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, η επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο, θα γίνει με βάση οκτώ κριτήρια που έχει θέσει η Socar και οι εταιρείες που διαχειρίζονται το κοίτασμα του Sah Deniz στην Κασπία.

Σε αυτά περιλαμβάνονται η οικονομικότητα του αγωγού, δηλαδή το πόσο θα επιβαρύνει το μεταφερόμενο αέριο, η δυνατότητα του αγωγού να αυξήσει τη δυναμικότητά του με το μικρότερο δυνατό κόστος, η ωριμότητα του κάθε έργου, η φερεγγυότητα των μετόχων του, η διαδρομή του κλπ.

Μέχρι στιγμής οι ελληνικού ενδιαφέροντος αγωγοί, όπως ο Ελληνο-Ιταλικός (ITGI) και ο Trans Adriatic Pipeline (Statoil, EGL, E.ON RhurGas) καλύπτουν τα περισσότερα από τα κριτήρια.

Ωστόσο κρίνεται και από Ελληνικής πλευράς ότι σύμπραξη των δύο κοινοπραξιών μέσω συνεργειών θα μπορέσουν να καλύψουν το σύνολο των κριτηρίων, καθώς ο ITGI διακρίνεται από μεγάλο βαθμό ωριμότητας από άποψη αδειοδοτήσεων κλπ, ενώ ο ΤΑΡ εξασφαλίζει χαμηλότερο κόστος (διέρχεται από Ελλάδα και Αλβανία) και δυνατότητα διπλασιασμού της δυναμικότητάς του στο υποθαλάσσιο σκέλος του χωρίς να απαιτηθεί πόντιση και δεύτερου αγωγού, καθώς διέρχεται από μικρότερα θαλάσσια βάθη και έχει πολύ μικρότερο μήκος στην υποθαλάσσια διαδρομή, σε σχέση με τον Ελληνο-Ιταλικό.

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν αντιδράσεις για την τοποθέτηση του Αζερμπαϊτζάν. Αυτή, μπορεί να ήταν γνωστή ανεπίσημα, αλλά πλέον με τη δημοσιοποίησή της αποτελεί την επίσημη θέση της χώρας, και στέλνει το μήνυμα σε όλους τους ενδιαφερόμενους ότι η χώρα παραγωγής του αερίου, θέλει να έχει πρωτεύοντα ρόλο στα σχέδια μεταφοράς του προς την Ευρώπη.

Εξυπακούεται ότι το επόμενο διάστημα μέχρι το τέλος του χρόνου, οι ζυμώσεις σε επίπεδο εμπλεκόμενων Κυβερνήσεων και επιχειρήσεων θα ενταθούν, ενώ η Ελληνική Κυβέρνηση δια του αρμόδιου υφυπουργού Γιάννη Μανιάτη, έστειλε το δικό της μήνυμα στους μετόχους των αγωγών ITGI και ΤΑΡ, να φροντίσουν να διαμορφώσουν συνέργειες μεταξύ των δύο αγωγών που ακολουθούν παρεμφερή διαδρομή, ώστε να αυξήσουν τα ποσοστά επιτυχίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v