Aegean:45- 60 εκατ. το ετήσιο όφελος με Olympic

Οικονομικά οφέλη μεταξύ 45 και 60 εκατ. ευρώ από τον περιορισμό γενικών εξόδων και τις συνέργειες στο δίκτυο αναμένονται από την εξαγορά της Olympic Air. Οι κρίσιμες λεπτομέριες του ντιλ.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Aegean:45- 60 εκατ. το ετήσιο όφελος με Olympic
Οικονομικά οφέλη από 45 έως 60 εκατομμύρια ευρώ από τον περιορισμό των γενικών εξόδων αλλά και τις συνέργειες στο δίκτυο αναμένεται ότι θα προκύψουν από την εξαγορά της Olympic Air από την Aegean.

Ειδικότερα, στα 30 με 35 εκατομμύρια ευρώ ετησίως υπολογίζεται το συνολικό όφελος στα γενικά έξοδα των δύο εταιρειών. Η εξοικονόμηση θα προκύψει από τη διοικητική ενοποίηση, την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης, την κατάργηση της χρήσης παράλληλων συστημάτων για τις δύο εταιρείες αλλά και από την εξοικονόμηση σε επίπεδο εγκαταστάσεων.

Επιπλέον οφέλη της τάξης των 15 - 25 εκατ. τον χρόνο υπολογίζεται ότι θα προκύψουν από τις συνέργειες στο δίκτυο, από την ενίσχυση της συνδεσιμότητας εσωτερικού - εξωτερικού, που θα έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη διαχείριση του στόλου και από την επίτευξη αύξησης πληροτήτων.

Η αεροπορική εταιρεία θα διαθέτει πλέον έναν από τους νεότερους στόλους στην Ευρώπη, με 48-50 αεροσκάφη μέσης ηλικίας κάτω από 4 έτη.

Από την πλευρά της Aegean παρέχεται η διαβεβαίωση ότι θα διασφαλιστεί η πλήρης κάλυψη όλου του σημερινού δικτύου. Επίσης, τονίζεται ότι θα βελτιωθούν οι προοπτικές σταδιακής επέκτασης του εξωτερικού δικτύου της Aegean τόσο από την Αθήνα, όσο και από τουλάχιστον έξι επιπλέον περιοχές της χώρας, όπου η εταιρία έχει ή προτίθεται να αναπτύξει βάσεις αεροσκαφών.

Σε ό,τι αφορά το καυτό θέμα του προσωπικού, εκείνο που σημειώνεται με έμφαση είναι ότι σε περίπτωση όπου οι δύο εταιρίες διατηρήσουν ξεχωριστή λειτουργία, θα υπάρξουν σημαντικότερες απώλειες θέσεων εργασίας.

Οι διαφορές σε σχέση με το εγχείρημα του 2010

Στις αρχές του 2011 η Επιτροπή Ανταγωνισμού απέρριψε το αίτημα συγχώνευσης των δύο εταιριών. Σήμερα η πεποίθηση είναι ότι αυτήν τη φορά το εγχείρημα της εξαγοράς θα έχει θετικότερη αντιμετώπιση καθώς:

-Υπάρχει, και είναι γνωστό σε όλους, μια νέα πραγματικότητα στην οικονομία, που επηρεάζει και την ελληνική αεροπορική αγορά.

-Αυτήν τη φορά πρόκειται για εξαγορά του πτητικού κομματιού της Olympic Air, η οποία θα είναι θυγατρική της Aegean. Στη συμφωνία δεν περιλαμβάνονται οι εταιρίες Handling και Engineering.

- Διατηρούνται τα δύο ονόματα και οι δύο εταιρίες χωρίς να συγχωνευθούν.

-Μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς δε θα υπάρχει μετοχική ή διοικητική συμμετοχή της MIG στην αεροπορική εταιρία, η οποία δεν θα έχει καμία σχέση με τον κλάδο της ακτοπλοΐας που λειτουργεί σε πολλές γραμμές ανταγωνιστικά.

Παράλληλα, σε επίπεδο ανταγωνισμού στον αεροπορικό χώρο:

-Δύο ακόμα αεροπορικές εταιρίες, η Astra και Sky Express, έχουν διασφαλίσει συνολικά 12 από τις επιδοτούμενες γραμμές, με σημαντικά έσοδα από το δημόσιο σε ετήσια βάση.

-Η έντονη παρουσία και η ανάπτυξη τρίτου μεγάλου παίκτη δημιουργούν νέα δεδομένα. Με τους νέους προορισμούς που εντάσσει άμεσα στο πρόγραμμα δρομολογίων της η Cyprus καλύπτει πλέον τους μεγαλύτερους προορισμούς εσωτερικού από τους οποίους εξυπηρετείται το 50% της συνολικής κίνησης.

-Τη δραστηριότητά τους σε πτήσεις στην Ελλάδα αυξάνουν επίσης και οι δύο σημαντικότεροι Low Cost Carriers. Η easyjet εκτελεί σήμερα 52 δρομολόγια σε σύνολο 11 αεροδρομίων, ενώ η Ryanair εξυπηρετεί 69 δρομολόγια σε 8 αεροδρόμια.

Η αξία της αγοράς εσωτερικού ανέρχεται σε 230-240 εκατ. ευρώ, ενώ η αξία της αγοράς εξωτερικού από και προς όλα τα αεροδρόμια της χώρας σε 3,5 δισ. ευρώ. Είναι, δηλαδή, 15 φορές μεγαλύτερη.

Στην αγορά πτήσεων εξωτερικού από και προς τα αεροδρόμια της Ελλάδας το μερίδιο του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα (Αegean) ανέρχεται σήμερα μόλις στο 14%, ενώ μαζί με την Olympic Air το σχετικό ποσοστό μόλις και ξεπερνά το 16%, τη στιγμή όπου ο μέσος όρος της ευρωζώνης βρίσκεται στο 38,5%.

Τέλος, ένα σημείο ενδιαφέρον αλλά και συνάμα ανησυχητικό για τις ελληνικές αερομεταφορές είναι το γεγονός ότι η τουριστική βιομηχανία της χώρας εξαρτάται σε συντριπτικό ποσοστό από ξένους αερομεταφορείς.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στην Ελλάδα ο βαθμός τοπικού έλεγχου της αγοράς εξωτερικού ανέρχεται στο 16%, τη στιγμή όπου ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 45-55% και στην Τουρκία φθάνει το 67%.

Αυτό σημαίνει ότι μόλις το 16% του μεταφορικού έργου/αξίας ταξιδιωτών προς και από την Ελλάδα συμμετέχει στο ΑΕΠ της χώρας. Πρόκειται για τον υψηλότερο βαθμό εξάρτησης από τρίτους στην Ευρώπη. Ενδεικτικά, ο κύριος αερομεταφορέας της γειτονικής Τουρκίας, η Turkish, την τελευταία επταετία έχει τριπλασιάσει τα μεγέθη του και είναι πλέον ο κύριος αερομεταφορέας στην περιοχή με 180 αεροσκάφη.


Η αξία της ελληνικής αεροπορικής αγοράς

Αξία (έσοδα, εκατ. €)

2009

2012 (ε)

Διεθνείς Πτήσεις

3.200

3.500

9%

% σύνολο

89%

94%

Πτήσεις Εσωτερικού

400

240

-40%

% σύνολο

11%

6%

Σύνολο

3.600

3.740

4%




ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v