Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι υποψήφιοι "μνηστήρες" στα ΕΛΤΑ

Στην διεξαγωγή διαγωνισμού με τον οποίο θα ανατεθεί το έργο της διακίνησης της αλληλογραφίας του Δημοσίου θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα το ελληνικό Δημόσιο με την συνεργασία της ΕΕΤΤ.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Οι υποψήφιοι μνηστήρες στα ΕΛΤΑ
Στην διεξαγωγή διαγωνισμού με τον οποίο θα ανατεθεί το έργο της διακίνησης της αλληλογραφίας του Δημοσίου θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα το ελληνικό Δημόσιο με την συνεργασία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Πρόκειται για έργο άνω των 30 εκατομμυρίων ευρώ και ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί εντός το πρώτο εξαμήνου του έτους, καθώς πλέον η ταχυδρομική αγορά απελευθερωθεί πλήρως και το Δημόσιο δεν μπορεί να αναθέτει απευθείας στα ΕΛΤΑ την διακίνηση της αλληλογραφίας του.


Προδιαγραφές

Οι προδιαγραφές του διαγωνισμού δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, καθώς είναι εξαιρετικά πιθανόν να γίνουν δύο παράλληλοι διαγωνισμοί και όχι ένας που θα αφορά το σύνολο της αλληλογραφίας του Δημοσίου.

Το πλέον πιθανό είναι ότι το υπουργείο Οικονομικών, που έχει πολύ μεγάλο αντικείμενο, θα διεξάγει έναν ξεχωριστό διαγωνισμό και για την υπόλοιπη δημόσια διοίκηση θα γίνει ξεχωριστός διαγωνισμός ενώ, κατά πάσα πιθανότητα, η διάρκεια εκχώρησης του έργου θα είναι διετής.

Τα ΕΛΤΑ, που βέβαια θίγονται από την διενέργεια του διαγωνισμού, καθώς έως τώρα είχαν μονοπωλιακά το δικαίωμα διακίνησης της αλληλογραφίας των δημόσιων φορέων, έχουν ζητήσει να συμπεριληφθούν στον διαγωνισμό συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τις εταιρείες που θα μπορούν να συμμετάσχουν όπως, για παράδειγμα, η πυκνότητα του δικτύου αλλά και η ικανοποίηση μετρήσιμων ποιοτικών δεικτών.


Ενδιαφέρον από εσωτερικό και εξωτερικό

Ούτως ή άλλως από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, πλην των ΕΛΤΑ, αναμένεται ότι στον διαγωνισμό θα μπορούν να μετάσχουν ακόμη τρεις περίπου εταιρείες οι οποίες έχουν την δυνατότητα να παρέχουν υπηρεσίες σε όλη τη χώρα.

Πάντως, πολύ πιθανό θεωρείται το ενδεχόμενο να υπάρξει εκδήλωση ενδιαφέροντος και από εταιρείες του εξωτερικού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονταν στην τελευταία έκθεση της ΕΕΤΤ για την ταχυδρομική αγορά και αφορούν το 2011 οι κυριότεροι πελάτες των ΕΛΤΑ, με ποσοστό 42% είναι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (τράπεζες, ΔΕΚΟ, τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι κ.ά.), ο δημόσιος τομέας με 30%, οι πελάτες λιανικής με 21% και το εμπόριο με τη βιομηχανία με 5% και 2% αντίστοιχα.

Σε κάθε περίπτωση αναμένεται ότι η ανάθεση της αλληλογραφίας του δημόσιου θα έχει αρνητική επίδραση στα οικονομικά δεδομένα των Ελληνικών Ταχυδρομείων, τα οποία έχουν ήδη πληγεί σημαντικά λόγω της οικονομικής κρίσης.

Ο κύκλος εργασιών έχει μειωθεί 40% από το 2009
. Τα έσοδα της μητρικής εταιρείας την προηγούμενη χρονιά ανήλθαν σε 410 εκατ., έναντι 463 εκατ. το 2011, ωστόσο η εταιρεία παρέμενε σε κερδοφόρο έδαφος. Για το 2013 οι εκτιμήσεις αναφέρουν διψήφιο ποσοστό μείωσης των πωλήσεων.

Εξάλλου οι υπηρεσίες παραδοσιακού ταχυδρομείου πλήττονται ιδιαίτερα από την κρίση κάτι που επιβεβαιώνεται και στα αποτελέσματα των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Αντίθετα ο κλάδος των διακίνησης δεμάτων κινείται ανοδικά καθώς ενισχύεται από την αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου.


Οι «μνηστήρες» της αποκρατικοποίησης

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ. Ενδιαφέρον κατά καιρούς έχουν εκδηλώσει τα βελγικά ταχυδρομεία bpost, τα γαλλικά ταχυδρομεία, τα ολλανδικά ταχυδρομεία TNT Post, ενώ στο παρελθόν είχε εκφραστεί ενδιαφέρον και από την γερμανική DHL, ενώ δεν αποκλείεται και ενδιαφέρον από τις αμερικανικές εταιρείες UBS και FedEx.

Ενδιαφέρον πάντως για τα ΕΛΤΑ αναμένεται και από ελληνικές εταιρείες του χώρου όπως της ACS, συμφερόντων Θόδωρου Φέσσα, της Speedex, συμφερόντων των ομίλων Φουρλή – Σφακιανάκη, και της Star Investments του ομίλου Βαρδινογιάννη.

Το Δημόσιο πρόκειται να πωλήσει ολόκληρο το ποσοστό που κατέχει στα ΕΛΤΑ, δηλαδή το 90% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ άγνωστο είναι τι θα πράξει το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο που κατέχει το υπόλοιπο 10%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v