Παράταση της αγωνίας για Aegean–OA

Στο δεύτερο εξάμηνο του έτους παραπέμπεται η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην πρόταση εξαγοράς της Olympic Air που κατέθεσε η Aegean Airlines. Στο επίκεντρο οι εξελίξεις στην Κύπρο.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Παράταση της αγωνίας για Aegean–OA
Στο δεύτερο εξάμηνο του έτους παραπέμπεται η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει βάλει στο μικροσκόπιό της την δεύτερη – βελτιωμένη – πρόταση εξαγορά της Olympic Air που κατέθεσε η Aegean Airlines.
 
Η εξέλιξη αυτή αναπόφευκτα συσχετίζεται με τις χθεσινές δραματικές εξελίξεις, που αφορούν στο μέλλον των Κυπριακών Αερογραμμών, καθώς η πρόθεση της Κομισιόν να ξεκινήσει ενδελεχή έρευνα για την πρόταση εξαγοράς, που έχει καταθέσει η Aegean, έγινε γνωστή ταυτόχρονα με κυπριακό σχέδιο για την σωτηρία του αερομεταφορέα της Κύπρου.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ επρόκειτο να αποφανθεί επί της πρότασης εξαγοράς της Olympic Air στις 23 του μήνα, ωστόσο, όπως έγινε γνωστό χθες, πρόκειται να ξεκινήσει σε βάθος έρευνα για την υπόθεση και αυτό σημαίνει ότι η απόφαση μετατίθεται χρονικά.

Πρόκειται για εξέλιξη που, μάλλον, δεν ήταν αναμενόμενη από τις δύο ελληνικές εταιρείες καθώς, μέχρι πολύ πρόσφατα, στελέχη τους δήλωναν με βεβαιότητα ότι η απόφαση της ΕΕ θα λαμβάνονταν εντός του πρώτου εξαμήνου.


Χρονοκαθυστέρηση

Την στιγμή όμως που οι Κυπριακές Αερογραμμές βρίσκονται στην δίνη της κρίσης με ορατό τον κίνδυνο του λουκέτου, η ΕΕ επιλέγει να κερδίσει χρόνο προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο, καθώς η έντονη παρουσία των Κυπριακών Αερογραμμών στην ελληνική αγορά είχε δημιουργήσει νέα δεδομένα στα οποία, σε ένα βαθμό, στηρίζονταν η επιχειρηματολογία των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών υπέρ της εξαγοράς.

Παρότι δεν έχουν γίνει γνωστές λεπτομέρειες για την βελτιωμένη πρόταση της Aegean Airlines πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού εξετάζει την παραχώρηση από την Aegean συγκεκριμένων χρονοθυρίδων (slots).

Παραλλήλως έντονος προβληματισμός υπάρχει και τις τιμές των εισιτηρίων σε δρομολόγια του εσωτερικού δικτύου που παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Η Επιτροπή επιδιώκει να λάβει διασφαλίσεις για την διατήρηση των τιμών σε ανταγωνιστικά επίπεδα και την αποτροπή μονοπωλιακών καταστάσεων.

Εξάλλου ο φόβος της δημιουργίας μονοπωλίου ήταν το βασικό επιχείρημα με το οποίο το 2011 απορρίφθηκε η τότε προτεινόμενη συγχώνευση Aegean Airlines και της Olympic Air. Η ΕΕ εκτιμούσε ότι τυχόν έγκρισή της θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές εισιτηρίων για τα 4 από τα 6 εκατομμύρια έλληνες και ευρωπαίους καταναλωτές που ταξιδεύουν σε γραμμές από και προς την Αθήνα κάθε έτος.


Άδηλο το μέλλων των ΚΑ

Η δραστηριοποίηση των Κυπριακών Αερογραμμών στη χώρα μας, οι οποίες κατέκτησαν σημαντικό μερίδιο σε δημοφιλείς προορισμούς, λειτουργούσε ενισχυτικά για τα επιχειρήματα των δύο εταιρειών. Ωστόσο τα νέα δεδομένα, είναι πολύ πιθανό, να οδηγήσουν την εταιρεία σε απόσυρση από κάποια δρομολόγια στα οποία είχε εισέλθει ιδιαίτερα δυναμικά.

Η άμεση μείωση στόλου και προσωπικού κατά 50% που ανακοινώθηκε χθες για την κυπριακή εταιρεία δημιουργεί νέα δεδομένα και το μέλλον της είναι άδηλο, με όλα τα ενδεχόμενα να παραμένουν ανοικτά.

Το μεγαλύτερο σωματείο μελών του προσωπικού των Κυπριακών Αερογραμμών (ΣΥΝΥΚΑ) είπε χθες «όχι» στην κυβερνητική πρόταση για άμεση απόλυση 360 εργαζομένων, απόλυση άλλων 200 στο τέλος Απριλίου και μείωση του στόλου της εταιρείας από δέκα σε έξι αεροπλάνα, με βάση μελέτη που υπέβαλε ομάδα ειδικών της Air France και της KLM.

Το σωματείο σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι η κυβερνητική πρόταση χρήζει σημαντικών βελτιώσεων και δεν μπορεί να γίνει δεκτή με την μορφή τελεσιγράφου. Πάντως ο πρόεδρος του σωματείου των πιλότων διαφοροποιήθηκε χαρακτηρίζοντας «φιλί ζωής» προς την εταιρεία την κυβερνητική πρόταση, ζητώντας όμως, πριν από οποιαδήποτε απόλυση προσωπικού, να παυθεί η διοίκηση της εταιρείας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v