ΟΑ-Aegean:Αισιοδοξία παρά τις ανησυχίες Κομισιόν

Σοβαρές ανησυχίες από Κομισιόν για την εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines. Βλέπει συνθήκες μονοπωλίου. Αισιόδοξες οι εταιρείες ότι θα πάρουν την έγκριση. Στις 3 Σεπτεμβρίου η απόφαση.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΟΑ-Aegean:Αισιοδοξία παρά τις ανησυχίες Κομισιόν
Σοβαρές ανησυχίες ότι η προτεινόμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines θα δημιουργήσει συνθήκες μονοπωλίου σε έξι δρομολόγια εσωτερικού, που συνδέουν την Αθήνα με αντίστοιχους προορισμούς στην Ελλάδα, εγείρει η Κομισιόν, η οποία προχωρά σε βάθος έρευνα της υπόθεσης προκειμένου να διαπιστώσει κατά πόσον τηρούνται όσα προβλέπει ο κανονισμός περί συγκέντρωσης της αγοράς.

Η απόφαση της Επιτροπής θα ανακοινωθεί στις 3 Σεπτεμβρίου, κι οι δύο εταιρείες δηλώνουν αισιόδοξες ότι έχουν στη φαρέτρα των επιχειρημάτων τους ισχυρά όπλα για να πείσουν τις Βρυξέλλες για την ανάγκη της προτεινόμενης εξαγοράς.

Πάντως, πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν λείπουν οι σκεπτικιστές που θεωρούν ότι η απόφαση της Ε.Ε. να προχωρήσει σε βάθος έρευνα προδικάζει είτε απόρριψη του αιτήματος είτε διεκδίκηση περισσότερων εγγυήσεων από τις δύο ελληνικές εταιρείες.


Τα έξι δρομολόγια που προβληματίζουν

Την Επιτροπή την προβληματίζουν τα δρομολόγια που συνδέουν την Αθήνα με: Χανιά, Σαντορίνη, Αλεξανδρούπολη, Μυτιλήνη, Κέρκυρα και Κω, στα οποία, σημειώνεται, η εταιρεία που θα προκύψει από την εξαγορά θα αποκτήσει μονοπώλιο, γεγονός που θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων και στο επίπεδο της εξυπηρέτησης των επιβατών.

Παράλληλα, η Επιτροπή υποστηρίζει ότι σε δρομολόγια εσωτερικού όπου οι δύο αεροπορικές εκτελούν δρομολόγια σε ανταγωνισμό με τη Cyprus Airways (δηλ. από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο), η συναλλαγή θα απομάκρυνε έναν σημαντικό ανταγωνιστή.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κυπριακή εταιρεία, η οποία οδηγείται σε απόσυρση από την ελληνική αγορά, προβληματίζουν περισσότερο την Επιτροπή, που θεωρεί ότι είναι μικρές οι προοπτικές για ανταγωνισμό στην ελληνική αεροπορική αγορά. Σύμφωνα με την Ε.Ε. οι δεσμεύσεις που πρότεινε η Aegean κατά την προκαταρκτική έρευνα δεν έδωσαν επαρκείς απαντήσεις και για τον λόγο αυτό προχωρά η σε βάθος έρευνα, που πάντως, σημειώνεται, δεν προδικάζει το αποτέλεσμά της.

Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, Joaquin Almunia, ανέφερε ότι καθήκον της Επιτροπής είναι «να εξασφαλίσει ότι οι Έλληνες επιβάτες και οι επισκέπτες της Ελλάδας θα μπορούν να ταξιδεύουν με εισιτήρια σε ανταγωνιστικές τιμές, ιδίως σε αυτούς τους χαλεπούς οικονομικά καιρούς».


Αισιοδοξία για την τελική έκβαση

Αισιοδοξία ότι η τελική απόφαση της Ε.Ε. τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα είναι θετική εκφραζόταν χθες από την πλευρά της Aegean, πηγές της οποίας σημείωναν ότι για την έγκριση της πρότασης εξαγοράς υπάρχει σειρά επιχειρημάτων που θα τεθούν στη συζήτηση που θα ακολουθήσει.

Βασικό επιχείρημα των δύο εταιρειών είναι ότι οι αεροπορικοί ναύλοι στην Ελλάδα την τελευταία τριετία έχουν μειωθεί κατά 25%, παρά την αύξηση, το αντίστοιχο διάστημα, της τιμής του πετρελαίου. Επίσης, εκείνο που επισημαίνεται με έμφαση είναι ότι η περίπτωση των δύο ελληνικών αεροπορικών δεν έχει πολλά κοινά σημεία με άλλες περιπτώσεις προτεινόμενων συγχωνεύσεων που απορρίφθηκαν.

Χαρακτηριστικά σημειώνεται πως η Olympic και η Aegean ελέγχουν μόλις το 28% της συνολικής αγοράς αερομεταφορών στην Ελλάδα και τα περιθώρια ανταγωνισμού και εισόδου στην αγορά είναι μεγάλα όταν, για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ιρλανδίας η Air Lingus και η Ryanair έλεγχαν αντίστοιχα το 80% και δεν άφηναν χώρο για άλλους παίκτες.


Η ανάπτυξη απαιτεί συνέργειες

Η οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα καθιστά περισσότερο απαραίτητες από ποτέ τις συνέργειες, ώστε οι δύο εταιρείες όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά και να αναπτυχθούν, τονίζεται από την πλευρά της Aegean.
 
Επίσης, εκείνο που σημειώθηκε είναι ότι οι ζημιές που προκάλεσε στην, έτσι κι αλλιώς, προβληματική Cyprus η δραστηριοποίησή της στην ελληνική αγορά επιβεβαιώνουν τη θέση των δύο εταιρειών ότι δεν υπάρχουν περιθώρια βιώσιμης λειτουργίας των αεροπορικών εταιρειών υπό τις σημερινές συνθήκες στην Ελλάδα. «Οι συνέργειες που θα προκύψουν θα μας βοηθήσουν να αναπτυχθούμε, αλλά αυτό πρέπει να γίνει σύντομα γιατί ούτε η Ελλάδα, ούτε ο ελληνικός τουρισμός μπορούν να περιμένουν», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.


Περιθώρια για ανάληψη περισσότερων δεσμεύσεων

Παράλληλα, οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η Aegean, που προτείνει την εξαγορά της Olympic, έχει προσφέρει εγγυήσεις για διατήρηση στα σημερινά επίπεδα των τιμών στα εισιτήρια των γραμμών, οι οποίες η Επιτροπή θεωρεί ότι επηρεάζονται.

Το πάγωμα των τιμών, όμως, στα επίπεδα που έχουν διαμορφωθεί μετά την υποχώρηση κατά 25% την τελευταία τριετία δεν είναι η τελευταία λέξη της εταιρείας, η οποία εμφανίζεται διατεθειμένη, στη συζήτηση που θα γίνει το επόμενο διάστημα με την Επιτροπή, να αναλάβει επιπλέον δεσμεύσεις που θα ικανοποιήσουν τις αρχές της Ε.Ε. ώστε να δώσουν το «O.K.» για συγχώνευση των δύο αεροπορικών.

Αξίζει να σημειώσουμε, τέλος, ότι αυτήν τη φορά η Επιτροπή διαπίστωσε πρόβλημα ανταγωνισμού σε λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με το 2011, όταν είχε απαγορεύσει τη συγχώνευση της Olympic Air και της Aegean Airlines θεωρώντας ότι προκαλούσε πρόβλημα ανταγωνισμού σε 10 ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού με αναχώρηση από την Αθήνα, με οιονεί μονοπώλιο σε εννέα από αυτά και απώλεια δυνητικού ανταγωνισμού σε ένα δρομολόγιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v