Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνίες:Έρχεται αύξηση τιμής εισιτηρίων

Σε εκκρεμότητα υπάρχει αίτημα από την τρόικα για αύξηση της τιμής των εισιτηρίων κατά 25% κάτι που σημαίνει ότι το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου θα διαμορφωθεί στα 1,70 ευρώ αντί των 1,40 ευρώ που είναι σήμερα. Έρχονται αυξήσεις και στη Θεσσαλονίκη.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες:Έρχεται αύξηση τιμής εισιτηρίων

Αντιμέτωποι με σημαντική αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα έρθουν τους επόμενους μήνες οι χρήστες τους.

Το υπουργείο Ανάπτυξης – Μεταφορών και η τρόικα έχουν συμφωνήσει ότι το θέμα των αυξήσεων θα εξεταστεί στον ερχόμενο Οκτώβριο προκειμένου να αποτιμηθούν τα αποτελέσματα των δράσεων που έχουν ληφθεί για την αύξηση των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών.

Σε εκκρεμότητα υπάρχει αίτημα της τρόικας για αύξηση της τιμής των εισιτηρίων κατά 25%, κάτι που σημαίνει ότι το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου θα διαμορφωθεί στα 1,70 ευρώ αντί των 1,40 ευρώ που είναι σήμερα. Το υπουργείο προκειμένου να αποφευχθεί η αύξηση αυτή επιδιώκει με τα μέτρα που έχει λάβει για την καταπολέμηση της λαθρεπιβίβασης στα ΜΜΜ να αυξήσει τα έσοδα του ΟΑΣΑ κατά 10%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ, αφού σε ετήσια βάση τα έσοδά του είναι της τάξης περίπου των 250 εκατομμυρίων ευρώ.

Πενιχρά αποτελέσματα

Η προσπάθεια για την αύξηση των εσόδων ξεκίνησε από πέρυσι τον Σεπτέμβριο, ωστόσο τα αποτέλεσμά του χαρακτηρίζονται μάλλον πενιχρά. Τους πρώτους μήνες του... ανένδοτου κατά της λαθρεπιβίβασης υπήρξε βελτίωση των οικονομικών μεγεθών των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου ωστόσο, όπως φαίνεται, το αποτέλεσμα ήταν μάλλον πρόσκαιρο. Το πρώτο εξάμηνο του 2013 για τους συγκοινωνιακούς φορείς αναμένεται να κλείσει με έσοδα κατά τι μικρότερα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Από την πλευρά του αρμόδιου υπουργείου αυτό επιχειρείται να αποδοθεί στην απώλεια εσόδων που δημιούργησε στο σύστημα η πολυήμερη απεργία των εργαζομένων στις αρχές του μήνα, που οδήγησε τελικά και σε επίταξή τους.

Το βέβαιο όμως είναι ότι και η εφαρμογή των μέτρων κατά της λαθρεπιβίβασης δεν ήταν αυτή που θα έπρεπε προκειμένου να οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση εσόδων του συστήματος. Αλλωστε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε από το υπουργείο και τον ΟΑΣΑ ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών.

Η εξέλιξη αυτή είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε πιέσεις από την πλευρά της τρόικας για αύξηση της τιμής στα εισιτήρια, με ανοικτό όμως το ενδεχόμενο αυτή να είναι μικρότερη από το 25%, που προέβλεπε το μνημόνιο, σε αντιστοιχία με την αύξηση των εσόδων, εφόσον βέβαια αυτή επιτευχθεί τελικώς σε επίπεδο έτους.

Φαύλος κύκλος

Το υπουργείο θέλει να αποφύγει την επιβάρυνση στις τιμές των εισιτηρίων, αφού θεωρεί ότι τελικώς αυτή φέρνει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα καθώς οδηγεί σε έναν φαύλο κύκλο που χαρακτηρίζεται από περιορισμό της ζήτησης, μείωση των εσόδων, νέες περικοπές και εν τέλει ανάγκη νέων αυξήσεων για να καλυφθούν τα ελλείμματα που δημιουργούνται.

Το φαύλο κύκλο επιβεβαιώνουν και τα οικονομικά στοιχεία του ΟΑΣΑ για το 2012, τα οποία καταγράφουν μείωση των εσόδων σε ποσοστό 3,8%. Αυτά ανήλθαν σε 247 εκατομμύρια έναντι 256,4 το 2011. Μάλιστα η πραγματική πτώση των εσόδων, δηλαδή τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών ήταν πολύ μεγαλύτερη, καθώς την προηγούμενη χρονιά η κρατική επιδότηση αυξήθηκε κατά 42 εκατομμύρια ευρώ φτάνοντας στα 198 εκατ., έναντι 156 εκατ. το 2011.

Τις μεγαλύτερες ζημιές, ύψους 37,7 εκατ. είχαν οι «Οδικές Συγκοινωνίες» (λεωφορεία – τρόλεϊ), ενώ οι «Σταθερές Συγκοινωνίες» (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) είχαν ζημιές 25,4 εκατ.

Μείωση κίνησης

Παρότι βρισκόμαστε σε εποχή οικονομικής κρίσης και θα ανέμενε κανείς ότι οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών θα αυξάνονταν, εν τούτοις καταγράφεται σημαντική μείωσή τους αφού πέρσι υπολογίζεται ότι μετακινήθηκαν με τα ΜΜΜ 684 εκατομμύρια επιβάτες, έναντι 851 εκατομμυρίων το 2009. Μεταξύ των λόγων που «ενοχοποιούνται» για την μείωση της επιβατικής κίνησης είναι και η σημαντικότατη αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου που μέσα σε μια πενταετία αυξήθηκε πάνω από 85%.

Αυξήσεις και στη Θεσσαλονίκη

Την ίδια στιγμή αυξήσεις προετοιμάζονται και για τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης όπως προκύπτει από επικοινωνία μεταξύ του προέδρου του ΟΑΣΘ και του γενικού γραμματέα Μεταφορών του υπουργείου Ανάπτυξης, κ. Σταθόπουλου. Το εξεταζόμενο σενάριο προβλέπει ότι το κόστος για το βασικό εισιτήριο θα διαμορφωθεί στο ένα ευρώ, ενώ το χρονικό εισιτήριο διάρκειας 90 λεπτών θα φτάσει στο ένα ευρώ και είκοσι λεπτά. Αντίστοιχα η τιμή του μισού εισιτηρίου θα διαμορφωθεί πιθανόν στα 0,50 λεπτά το βασικό και στα 0,60 λεπτά το μισό εισιτήριο διάρκειας 90 λεπτών.

Τα εισιτήρια του ΟΑΣΘ είχαν αυξηθεί για τελευταία φορά πριν από 2,5 χρόνια, τον Ιανουάριο του 2001, οπότε και η τιμή στο βασικό εισιτήριο από 0,60 ευρώ διαμορφώθηκε στα 0,80 ευρώ.

 

Βασικά μεγέθη ομίλου ΟΑΣΑ

Σε εκατ. ευρώ

2012

2011

Έσοδα

247,1

256,4

Κέρδη – ζημιές

-73,3

-293,5

Κρατική επιδότηση

197,6

156,8

Προσωπικό

8.943

9.704

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v