Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΝΥΤ: Η Κομισιόν «ζυγίζει» το ντιλ Aegean

Για πολλούς το γεγονός ότι η Ευρώπη περνά ήδη πέντε χρόνια κρίσης δικαιολογεί τη «χαλάρωση» των περιορισμών στις συγχωνεύσεις, υποστηρίζει η NYT. Πώς διαμορφώνονται τα δεδομένα και τι λένε εμπλεκόμενοι και αναλυτές.

ΝΥΤ: Η Κομισιόν «ζυγίζει» το ντιλ Aegean

Όπως αναφέρεται, η απόφαση για τη συγχώνευση Aegean – Olympic αναμένεται να δώσει σήμα αναφορικά με το πόσο μακριά είναι διατεθειμένη να πάει η αρχή ανταγωνισμού της Ε.Ε. και αν προτίθεται να προσαρμόσει τις πολιτικές της στη σκληρή οικονομική πραγματικότητας της ύφεσης στη Νότια Ευρώπη. 

Η New York Times θυμίζει ότι η Κομισιόν απέρριψε το Φεβρουάριο τη συγχώνευση της Ryanair και της Aer Lingus στην Ιρλανδία, μία ακόμα χώρα που αντιμετώπισε τεράστια οικονομικά προβλήματα.

Το δημοσίευμα σημειώνει ότι η Aegean Airlines και η Olympic Air υποστηρίζουν ότι η συγχώνευση προσφέρει τη μοναδική ελπίδα επιβίωσης. Αν απορριφθεί το αίτημα, δεν υπάρχει «σχέδιο β». 

«Ρωτούσα πολιτικούς τι κάνουν όταν χάνουν τις εκλογές», δήλωσε ο Ευτύχιος Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της Aegean στο cofference call του Απριλίου. «Δεν σχεδιάζω να χάσω τις εκλογές. Μέχρι εκεί θα πάω κι εγώ».

Η Κομισιόν φοβάται ότι η συγχώνευση θα δημιουργήσει μονοπώλιο ή κυρίαρχο παίκτη σε αρκετές γραμμές, συμπεριλαμβανομένης και αυτής Αθήνας και Χανίων και στη σύνδεση με Σαντορίνη και Κέρκυρα. Ως απάντηση η Aegean έδωσε αρκετές εξασφαλίσεις, περιλαμβανομένης της εγκατάλειψης ορισμένων χρονοθυρίδων (slots) και αποδεχόμενη το πάγωμα των τιμών.

Υποστηρίζει, παράλληλα, ότι η εταιρεία που θα προκύψει θα έχει μόνο το 30% της εγχώριας αγοράς. Τρία χρόνια πριν η συγχώνευση των δύο που είχε απορριφθεί θα είχε μερίδιο 80%. Έκτοτε όμως οι δύο εταιρείες μειώνουν το μέγεθός τους, ενώ αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό από τη Ryanair και την EasyJet, δηλώνει ο Σταμάτης Δραζιώτης, αναλυτής της Eurobank. "Είναι ξεκάθαρο ότι η ελληνική αγορά δεν έχει αρκετό χώρο για δύο εταιρείες αυτού του μεγέθους", υποστηρίζει.

Η NYT σημειώνει ότι η αεροπορική βιομηχανία της Ευρώπης έχει περάσει ένα μεγάλο κύμα συγχωνεύσεων τα τελευταία χρόνια με τον γάμο της Lufthansa με την Austrian Airlines και της KLM με την Air France. Αυτό που διαφοροποιεί αυτές τις συμφωνίες με τα σχέδια των Olympic-Aegean και των Aer Lingus -Ryanair είναι ότι οι τελευταίες προέρχονται από την ίδια τοπική αγορά.

Για πολλούς, το γεγονός ότι η Ευρώπη περνά ήδη πέντε χρόνια κρίσης δικαιολογεί τη «χαλάρωση» των περιορισμών. «Δεδομένης της κατάστασης της ελληνικής οικονομίας και της σημασίας του εισερχόμενου τουρισμού», λέει ο John Strickland της JLS Consulting, «ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο ελληνικών εταιρειών αποτελεί πολυτέλεια».

Αν και κάποιοι λένε ότι είναι περίεργο να προχωρήσει το ντιλ Aegean – Olympic μετά την απόρριψη της συμφωνίας των ιρλανδικών εταιρειών, ο Γιώργος Κουλούρης, της MIG, υποστηρίζει ότι είναι τελείως διαφορετικές περιπτώσεις.

«Δεν υπάρχουν ομοιότητες στο μέγεθος και στη φύση της αγοράς», λέει σε συνέντευξή του. «Στην περίπτωση των Ιρλανδών, «οι δύο εταιρείες είναι πολύ μεγαλύτερες». Παράλληλα, υπάρχουν φραγμοί στην είσοδο στην ιρλανδική αγορά. Αντίθετα στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τέτοιοι περιορισμοί.

Η Ryanair-Aer Lingus θα είχε μερίδιο 83% στις πτήσεις από και προς την Ιρλανδία. Το κοινό σχήμα Aegean – Olympic θα έχει 16% στις πτήσεις από και προς την Ελλάδα. «Η συμφωνία είναι απαραίτητη για το μέλλον της ελληνικής βιομηχανίας αερομεταφορών. Αν δεν προχωρήσει οι δύο εταιρείες θα συρρικνωθούν τόσο πολύ που δεν θα υπάρχει τίποτα που να έχει νόημα», συμπληρώνει ο ίδιος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v