ΕΛΤΑ: Lifting στα 185χρονα Ελληνικά Ταχυδρομεία

Το ριζικό λίφτινγκ περιλαμβάνει κλείσιμο καταστημάτων σε όλη τη χώρα και αντικατάστασή τους με πρακτορεία. Προβλέπεται και διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των ταχυδρομικών καταστημάτων.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΕΛΤΑ: Lifting στα 185χρονα Ελληνικά Ταχυδρομεία

Αδιάλειπτη λειτουργία 185 ετών συμπληρώνουν αυτές τις ημέρες τα ΕΛΤΑ τα οποία βρίσκονται αντιμέτωπα με την πλέον κρίσιμη καμπή της πολύχρονης ιστορίας τους, καθώς έχει ξεκινήσει η υλοποίηση σχεδίου αναδιάρθρωσή τους με τελικό στόχο την αποκρατικοποίηση.

Το ριζικό λίφτινγκ περιλαμβάνει κλείσιμο καταστημάτων σε όλη τη χώρα και αντικατάστασή τους με πρακτορεία, διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των ταχυδρομικών καταστημάτων, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο για εμπορικούς λόγους, αλλά και περικοπές στους μισθούς του προσωπικού.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης προχωρά με ρυθμούς που είναι, μάλλον, πιο αργοί σε σχέση με αυτούς που επιθυμούσε η διοίκηση των ΕΛΤΑ. Από τα 80 και πλέον καταστήματα της περιφέρειας στα οποία επρόκειτο να μπει λουκέτο ως σήμερα έχουν κλείσει τα 11, τα οποία βρίσκονταν σε περιοχές στις οποίες λειτουργούσαν ήδη πρακτορεία και το κλείσιμο του ταχυδρομείου δεν θα δημιουργούσε κενό στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Οι υπάλληλοι των ΕΛΤΑ που εργάζονταν στα καταστήματα αυτά έχουν μετακινηθεί σε άλλα γειτονικών περιοχών ενισχύοντας τη λειτουργία τους.

Σύντομα αναμένεται ότι θα κλείσουν ακόμη 33 ταχυδρομικά καταστήματα σε διάφορες περιοχές καθώς, στο πλαίσιο διαγωνισμού που έγινε τον Ιούλιο, έχουν επιλεγεί οι ενδιαφερόμενοι οι οποίοι θα αναλάβουν την λειτουργία των πρακτορείων. Για τα υπόλοιπα 39 ταχυδρομεία για τα οποία κατά την πρώτη πρόσκληση ενδιαφέροντος δεν υπήρξαν υποψήφιοι που να πληρούν τις προϋποθέσεις που είχαν τεθεί, χρειάστηκε η διοίκηση των ΕΛΤΑ να απευθύνει νέα πρόκληση ενδιαφέροντος. Αυτό το διάστημα αξιολογούνται οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί.

Σε περίπτωση που και μετά από αυτή τη διαδικασία υπάρξουν κενά, δηλαδή περιοχές στις οποίες οι προτάσεις που κατατέθηκαν δεν πληρούν τα κριτήρια που έχει θέσει η Διοίκηση θα υπάρξει και νέα πρόκληση.

Αναδιάρθρωση και σε αστικές περιοχές

Αντίστοιχη διαδικασία αναδιάρθρωσης του δικτύου πρόκειται να προχωρήσει και σε αστικές περιοχές. Ωστόσο η διαδικασία αυτή βρίσκεται σε επίπεδο σχεδιασμού και αναμένεται σύντομα να προχωρήσει η αναδιάρθρωση. Βασικός στόχος της διοίκησης των ΕΛΤΑ είναι να ενισχυθεί και να διευρυνθεί η λειτουργία των καταστημάτων ώστε να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικά.

Στο πλαίσιο αυτό πρόκειται να κλείσουν καταστήματα και αστικά κέντρα ώστε να εξοικονομηθεί προσωπικό προκειμένου να ενισχυθεί η λειτουργία άλλων καταστημάτων προκειμένου αυτά να έχουν την δυνατότητα να παραμένουν ανοικτά τουλάχιστον για 12 ώρες την ημέρα, προσφέροντας καλύτερες δυνατότητες εξυπηρέτησης στο κοινό, αντίστοιχες με αυτές των ιδιωτών ανταγωνιστών.

Η διεύρυνση της λειτουργίας των καταστημάτων είναι απαραίτητη αν θέλουν τα ΕΛΤΑ να διεκδικήσουν αύξηση του μεριδίου αγοράς που κατέχουν, ιδίως στον κλάδο της διακίνησης δεμάτων, που είναι και ο πλέον προσοδοφόρος για τις ταχυδρομικές εταιρείες.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι είναι ο μόνος κλάδος των ταχυδρομικών υπηρεσιών που ενισχύεται τα τελευταία χρόνια, ως αποτέλεσμα της διόγκωσης των πωλήσεων από απόσταση, την ώρα που οι υπηρεσίες παραδοσιακού ταχυδρομείου εμφανίζουν αδυναμία να ανταγωνιστούν τους νέους - και στις περισσότερες περιπτώσεις δωρεάν - τρόπους επικοινωνίας.

Με την αναδιάρθρωση λειτουργίας των καταστημάτων των ΕΛΤΑ η διοίκηση προσδοκά ότι θα υπάρξει εξοικονόμηση 2,5 εκατομμυρίων ευρώ. Να σημειώσουμε ότι στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η απορρόφηση της εταιρείας ταχυμεταφορών των ΕΛΤΑ από τη μητρική εταιρεία.

Εντός στόχων οι επιδόσεις 8μήνου

Για την τρέχουσα χρονιά τα ΕΛΤΑ αναμένεται ότι θα έχουν μείωση του κύκλου εργασιών της τάξης του 3% σε σχέση με πέρυσι, καταγράφοντας ζημιές. Τα στοιχεία οκταμήνου επιβεβαιώνουν αυτή την εκτίμηση με τα έσοδα να υπολείπονται κατά 2% του προϋπολογισμού.

Πέρα από την οικονομική κρίση που επηρεάζει αρνητικά την ταχυδρομική αγορά ήδη από το 2009 επιπλέον πίεση στα έσοδα των ΕΛΤΑ δημιουργούν τόσο η αλλαγή πολιτικής στην αλληλογραφία του Δημοσίου όσο και οι συγχωνεύσεις στις τράπεζες.

Δημόσιο και τράπεζες αποτελούν τους μεγαλύτερους πελάτες, όχι μόνο των ΕΛΤΑ, αλλά και όλων των εταιρειών που παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες και οι αλλαγές που συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα στους δύο αυτούς χώρους επηρεάζουν έντονα ολόκληρη των ταχυδρομική αγορά καθώς σημαίνουν απώλεια έργου για τις ταχυδρομικές εταιρείες.

Όλες αυτές οι δράσεις έχουν ως στόχο την μετεξέλιξη των ΕΛΤΑ τα οποία η κυβέρνηση σχεδιάζει να αποκρατικοποιήσει μέσα στην ερχόμενη χρονιά. Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται το 2014.

Οι Lazard Freres και Pricewaterhouse Coopers Business solutions έχουν αναλάβει το έργο του χρηματοοικονομικού συμβούλου του Ελληνικού Δημοσίου για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας στην οποία το Δημόσιο κατέχει το 90% και το υπόλοιπο 10% το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v