Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ξανά στο τραπέζι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Το επόμενο διάστημα θα εξετάσει το υπουργείο Υποδομών το έργο επέκτασης της Αττικής Οδού, υποστήριξε χθες στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο Μιχ. Χρυσοχοΐδης. Ποια εμπόδια πρέπει να ξεπεράσει το υπουργείο για να προχωρήσουν τα έργα.

Ξανά στο τραπέζι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού μπαίνουν ξανά στο τραπέζι όπως προκύπτει από απάντηση του υπουργού Υποδομών σε σχετική ερώτηση του νέου δημάρχου Λαυρεωτικής Δημ. Λουκά, κατά τη διάρκεια συζήτησης για την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου ως το λιμάνι του Λαυρίου. Ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε πως η επέκταση της Αττικής Οδού «είναι ένα θέμα που θέλουμε να δούμε το επόμενο διάστημα». Πρόσθεσε ότι στο υπουργείο θα εξετάσουν «πώς θα ολοκληρώσουμε ή θα συμπληρώσουμε τις υποδομές, ούτως ώστε η σπουδαία υποδομή της Αττικής Οδού να επεκταθεί προς νοτιοανατολικά».

Στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο Αθηνών περιλαμβάνονται η επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι το Λαύριο, καθώς και η κατασκευή του κλάδου μέχρι τη διασταύρωση της Ραφήνας και η σύνδεσή της με τη βόρεια πύλη του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το έργο εντάσσεται κυρίως γιατί συνδέεται με την ενίσχυση του ρόλου του λιμένα Λαυρίου στην ακτοπλοΐα καθώς και του σχεδίου κατασκευής μαρίνας για πολυτελή mega-yachts.

Το μοντέλο χρηματοδότησης και διαχείρισης των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, όμως, είναι δύσκολη εξίσωση για το υπουργείο Υποδομών. Πρώτον, γιατί είναι δύσκολο να βρεθούν τα κεφάλαια που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου, ειδικά όταν η Ελλάδα εμφανίζεται να διεκδικεί εκατοντάδες εκατομμύρια για project finance (π.χ. το φθινόπωρο θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου που επίσης απαιτεί τεράστια ιδιωτικά κεφάλαια).

Δεύτερον γιατί παρά το γεγονός πως τον Μάιο υπήρξε -για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια- αύξηση στην κυκλοφορία της Αττικής Οδού έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2013, οι διελεύσεις στον οδικό άξονα έχουν μειωθεί σημαντικά. Ο μέσος αριθμός ημερήσιων διελεύσεων πέρυσι ήταν 200.561 έναντι 215.691 το 2012 όταν στις λαμπρές ημέρες του οδικού άξονα προσέγγιζαν τις 300.000.

Τρίτον πώς θα προκηρυχθεί ως ξεχωριστό έργο η επέκταση ενός κλειστού οδικού άξονα; Η κοινοπραξία Αττική Οδός διαθέτει σύμβαση παραχώρησης η οποία λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024 και δύσκολα θα φτάσει το επίπεδο απόδοσης ιδίων κεφαλαίων ώστε ο οδικός άξονας να επιστραφεί νωρίτερα στο δημόσιο.

Μία περίπτωση που είχε εξεταστεί στο παρελθόν ήταν η δημιουργία ενός μεγάλου πακέτου (με τις επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα μαζί με επέκταση της περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης) ώστε να είναι ελκυστικό ως αυτόνομο έργο. Το συγκεκριμένο πακέτο μάλιστα είχε προκηρυχθεί στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας μαζί με τα άλλα έργα παραχώρησης στους οδικούς άξονες. Στη συνέχεια υπήρξε αναμόρφωση του πακέτου των επεκτάσεων επί Γ. Σουφλιά στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, χωρίς ποτέ να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.

Υπενθυμίζεται πως επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή οι τεχνικές εταιρείες που συμμετέχουν στην Αττική Οδό είχαν προτείνει να αναλάβουν τη χρηματοδότηση και την κατασκευή των επεκτάσεων με δικά τους κεφάλαια, με παράλληλη χρονική επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού. Είχαν διοργανώσει, μάλιστα, και συνέντευξη τύπου, αλλά η τότε κυβέρνηση απέρριψε το αίτημα.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v